Olecf Startet 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2014 Jeg skiftet olje i girhuset i helgen på Mercury 115hk. Skiftet og pakninger. Men så datt jeg litt av. Pakningene er da harde. Hvor mye må man teite de skruene egentlig? Holder det med skrujern som dekker hele sporet? Pakningene skal vel klemmes litt sammen tenker jeg? Hva er løsningen her?Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvor mye skal skruen strammes? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Viktig med stort og godt skrujern, ja. Stram godt til, men ikke så mye at du risikerer å ødelegge spor. Poenget er å skru til så skrue sitter, pakninger skal jo være tilpasset bruken. Pakninger tetter når du strammer skruen normalt til, ikke tenk på at de skal klemmes sammen og dra til så skruer ødelegges. Du kan jo tenke tilbake på hvor hardt skruer satt når du løsnet de, og regner med det satt samme type pakning på. Jeg bruker ofte skralle med skrujern "bit" for å løsne gjenstridige skruer og skruer med delvis ødelagte spor (typisk undervannshus, bremsetrommel bil, bunnplugger båt). Men når strammer til skruer holder det lenge med et skarpt og godt skrujern. Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Ja, dette høres fornuftig ut. Nå syns jeg skruene satt litt i løse laget da jeg tok dem av. Og da jeg så antydning til melkehvit olje så kan det være de satt litt løst på. Forhandler forklarte at jeg måtte skifte pakninger pga at de andre var trykket flate da de ble satt på. Så da begynner en å lure litt. Men skralle med skrujernbit, eller kanskje firkantet skrujern med fastnøkkel bør vel gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Søringen, hvor kjøpte du "skrutrekker" bit til skrallen? Antar du snakker i litt stor dimensjon? Sitér dette innlegget Link to post
Olecf Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Fikk mail fra Mercury i dag. Bruker en momentnøkkel skal de strammes 6.8Nm. Så var det da å finne en bits som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Har et Bahco sett jeg bruker. Er ikke bit som passer til så stort spor som det her er snakk om, men funker greit med den største bit`en til gjenstridige skruer. Evt om det finnes pipe med større jern på f.eks. Biltema / Jula eller andre, som passer til momentnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.