Jump to content

Tappeskruer for girolje på utenbords, hvor mye skal de strammes?

Olecf

Recommended Posts

Jeg skiftet olje i girhuset i helgen på Mercury 115hk. Skiftet og pakninger.

Men så datt jeg litt av. Pakningene er da harde. Hvor mye må man teite de skruene egentlig?

Holder det med skrujern som dekker hele sporet? Pakningene skal vel klemmes litt sammen tenker jeg?

Hva er løsningen her?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvor mye skal skruen strammes? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Viktig med stort og godt skrujern, ja. Stram godt til, men ikke så mye at du risikerer å ødelegge spor. Poenget er å skru til så skrue sitter, pakninger skal jo være tilpasset bruken. Pakninger tetter når du strammer skruen normalt til, ikke tenk på at de skal klemmes sammen og dra til så skruer ødelegges.

Du kan jo tenke tilbake på hvor hardt skruer satt når du løsnet de, og regner med det satt samme type pakning på.

Jeg bruker ofte skralle med skrujern "bit" for å løsne gjenstridige skruer og skruer med delvis ødelagte spor (typisk undervannshus, bremsetrommel bil, bunnplugger båt). Men når strammer til skruer holder det lenge med et skarpt og godt skrujern.

Ja, dette høres fornuftig ut. Nå syns jeg skruene satt litt i løse laget da jeg tok dem av. Og da jeg så antydning til melkehvit olje

så kan det være de satt litt løst på. Forhandler forklarte at jeg måtte skifte pakninger pga at de andre var trykket flate da de ble

satt på. Så da begynner en å lure litt. Men skralle med skrujernbit, eller kanskje firkantet skrujern med fastnøkkel bør vel gjøre jobben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...