Jump to content

Diesel varmer, hvilken type anbefales, erfaringer?

Hardball

Recommended Posts

:confused:

Skal gå til anskaffelse av en Diesel drevet varmer til min Fjord, men håper noen har erfaringer å komme med.

-Hvilken type som fungerer best, minst vedlikehold, å om de er enkle å vedlikeholde?

-Bør jeg velge en varmer med to (2) uttak for varmluft? :crazy:

Plassen er det egentlig ikke noe problem, så fremst denne typen varmer kan stå på styrbord og/eller babord side.

Bruker båten utover høsten og inn mot vinteren til jaktturer, så det bør være en med timer og termostat. :seeya:

Har selv en Eberspächer, og er godt fornøyd. Har hatt den i fire/fem år uten å løsne en eneste skrue.

Har følgende råd å gi:

Tilførsels ledninger som følger med er for små. Disse har eg klippet til korte stusser (50 cm) og lagt opp egne ledninger direkte fra batteri i 19 mm^2. Vet det er mye men... min varmer starter selv om batteri spenning skulle komme under 11.5 V.

Problem som de fleste sliter med er at de må starte motor før de starter varmer. Dette fordi at ved for små ledninger vil spennings fallet i selve lending være på nesten 2 Volt, og varmer starter ikke dersom spenning ligger under 10.5V eller noe slikt. Når motor går blir spenning 14,3 Volt og derfor starter varmer nå

19 kv.mm var da voldsomt. Glødepluggen trekker bare 10-12A og leverandøren anbefaler gjerne 6 kvadrat for lengder opp til 6 meter (12m til sammen) 19 er ingen størrelse, så da har du antagelig 16 eller 25 kv.mm.

For varmere generelt:

Velg en varmer som har litt bedre kapasitet enn det du i utgangspunktet trenger. Vurder også om du skal bruke den hele året eller bare vår og høst. Antall uttak styrer du med forgreningsrør.

Velg en varmer som har stor diameter på slangetilkoblingen. Ardic har f.eks bare 65mm diameter til en varmer som gir rundt 3,5kW. Slik blir det støy av. Mye støy både fra vifte og fra turbulent luft. Mye luftmotstand i rørene. Du kan heller gå ned på dimensjonener hvis du kobler opp forgreningsrør på slutten av slangene. Et 75mm rør har nesten 40% større areal enn et 65mm rør.

En varmer du kan regulere trinnløst er bedre enn en med bare et eller 2 effekttrinn.

En varmer som har mulighet til å monteres i motorrommet, bør ha mulighet til å suge inn friskluft utenfra.

Lotus

Tilførsels ledninger som følger med er for små. Disse har eg klippet til korte stusser (50 cm) og lagt opp egne ledninger direkte fra batteri i 19 mm^2. Vet det er mye men... min varmer starter selv om batteri spenning skulle komme under 11.5 V.

<{POST_SNAPBACK}>

Da burde du kanskje lav vær å starte varmer, eventuelt starte motor (ved 11.5V) for å lade litt. :wink:

Problemet kan imidlertid være at man ved 12,5V på batteriet får bare 11,5V inn til varmer ved alt for lite kvadrat. Det er selvføleglig når det trekkes mest strøm (gløding). På et kjøleskap i startøyeblikket osv...

Forøvrig enig i at man bør velge stort kvadrat.

:cheers:

:blush:

Hvordan er det med Eberspächer, kan den snus begge retninger? Tenker på monteringen, å for å løsne dekslet. Tror det blir en Airtronic D4. :smiley:

Men problemet blir å montere dyser ved vinduene. Tror jeg går for skjulte tilførsler, og deretter rustfrie rør som monteres på dashbord. Ønsker ikke å bygge kanaler over "bysse". :smash:

Resten blir forhåpentlig vis grei "skuring :cheers:

Takker for alle svar. :seeya:

Et annet tema er isolering av slangene, i min forrige båt fikk jeg tips om dette av Mr.Malfix etter at jeg hadde prøvestartet.:

JEG FIKK SJOKK-at isolasjon av slangene kunne spille så stor rolle. Tør nesten påstå at det ble dobbelt så bra. Det avhenger selvfølgelig av lengden og hvor de går.

Husk også å unngå krappe bøyer, da mister du futt.

Lykke til!

mvh

Barsk II :sailing::smash::flag:

:blush:

Hvordan er det med Eberspächer, kan den snus begge retninger? Tenker på monteringen, å for å løsne dekslet.

Jeg snudde retningen på min nye Eberspacher når jeg monterte den i vinter. Løsnet dekselet og snudde hele pakka. Enkelt som bare det.

mvh

GipsyGirl

Et annet tema er isolering av slangene, i min forrige båt fikk jeg tips om dette av Mr.Malfix etter at jeg hadde prøvestartet.:

JEG FIKK SJOKK-at isolasjon av slangene kunne spille så stor rolle. Tør nesten påstå at det ble dobbelt så bra. Det avhenger selvfølgelig av lengden og hvor de går.

Hva isolerte du slangene med ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Kjøpte på Malfix i Oslo, men jeg tror det kom originalt fra Wallas. Det var grå/sort "skumgummi-pølse".

mvh

Barsk II :sailing:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro at det er noe dyrt der i forhold til hos rørlegger. På de strekninger jeg har åpne slanger til vannbåren varme her hjemme, har jeg trukket disse med disse isolasjonspølsene, med god virkning som resultat.

Undersøk derfor også hos rørlegger på pris.

Kjøpte selv en wallas 30D nå på seinhøsten (hos mr. malfix). Har akkurat montert den og denne går som en klokke. Gleder meg til å få sjekket den sikkelig ut så jeg får se om jeg har behov for å isolere mine rør. Nå vet jeg i allefall hvor jeg ev. får tak i dette.

Takk...

Båten har sin faste plass i hagen.......

• 1 år senere...

Nå er det nok med gammal dritt , varmeren er over 20 år og ettersom jeg har forstått er ikke Volvo varmeren av det beste du har ombord . Men tenkte nå og gi gass , gi på med Konjakk til Økosjefen ikveld og få uderskrift på en fullmakt på kjøp av ny varmer . Har lest div tråder her , men lurer enda litt på hva jeg skal velge . Har en følelse av at Webasto er tingen , den er stillegående og den går også ned på fart/forbruk og støy når den har kommet til varmenivå til thermostaten . Så istedenfor å slå seg av å på når den når den varmen den er innstilt på så bare demper den seg ettersom jeg har forstått og så er også den gammle ( 1987) i snekka . Men har litt lyst til å høre hva dere har og hva dere hadde kjøpt vis dere hadde hatt 15.000- å handle for . Ser litt rundt på nettet så får du Webasto med alt tillbehør til ca 15.000- ( 5kw) og dem andre til ca samme pris + monteringstilbehør som eksos betjenings panel osv ( ca 2.500- ) .Prismessig ser det ut som Webasto koster det samma som dem andre , bare komplett . Så da er den litt gunstigere på pris .

Det jeg er mest ute etter som der sikkert har skjønt er , hva hadde dere kjøpt og hvorfor ?

Og hva har dere nå , og hva er erfaringa med det dere har idag ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

I så stor båt som du har nå og med akterdekk og FB kan det være lurt å vurdere om du skal satse på vannbåren varme.

Vannbåren varme har den fordel at du kan trekke vannslanger omkring i hele båten uten å tenke på vinkler som hindrer strømmen.

Du kan montere varmeveksler både på FB og på akterdekk.

Dette er diskutert i flere år på BP, men du får jo vurdere om denne problemstillingen er aktuell for deg.'

Jeg anbefaler vannvarme i båter som er på din størrelse, samt for båter som skal brukes større deler av året, slik du gjør.

Nå er det nok med gammal dritt , varmeren er over 20 år og ettersom jeg har forstått er ikke Volvo varmeren av det beste du har ombord . Men tenkte nå og gi gass , gi på med Konjakk til Økosjefen ikveld og få uderskrift på en fullmakt på kjøp av ny varmer . Har lest div tråder her , men lurer enda litt på hva jeg skal velge . Har en følelse av at Webasto er tingen , den er stillegående og den går også ned på fart/forbruk og støy når den har kommet til varmenivå til thermostaten . Så istedenfor å slå seg av å på når den når den varmen den er innstilt på så bare demper den seg ettersom jeg har forstått og så er også den gammle ( 1987) i snekka . Men har litt lyst til å høre hva dere har og hva dere hadde kjøpt vis dere hadde hatt 15.000- å handle for . Ser litt rundt på nettet så får du Webasto med alt tillbehør til ca 15.000- ( 5kw) og dem andre til ca samme pris + monteringstilbehør som eksos betjenings panel osv ( ca 2.500- ) .Prismessig ser det ut som Webasto koster det samma som dem andre , bare komplett . Så da er den litt gunstigere på pris .

Det jeg er mest ute etter som der sikkert har skjønt er , hva hadde dere kjøpt og hvorfor ?

Og hva har dere nå , og hva er erfaringa med det dere har idag ?

Tine III

quote.gif

Eberspächer er tingen,ingen over ingen ved siden!!! :cool:

Grunnen til dette er mange...men hovedsaken ligger i att Eber angir sine varmere i avgitt effekt ut og de andre (Wallas,Webasto) angir effekt i brennkammeret..og d blir som å sammenligne en Volvo Penta mot en Deutz feks... :wink: altså det blir bare skryte effekt..

Ta og sjekk ut hvor mye luft en Eberspächer leverer i forhold til Wallas,Webasto..osv og da vil du skjønne hva jeg snakker om :wink:

Nu vil jeg sikkert få en del rundlurte Diesel-varmer-eiende medlemmer på nakken.....men...det drit.. jeg langsomt i :yesnod:

Uansett,har erfaring vel over 20-år fra båtovner/båter,så du kan høre på meg,eller på disse ihuga "Europris"- gutta her..... :wink:

Ha en fortsatt fin kveld :cheers:

Du som er så mye i båten... en eller annen form for vannbåren varme sier nå jeg. Dyrt???? Ja. men man får det som man henretter seg!!!! Vannbåren varme er tingen for deg! Rigg deg til som jeg har det på på en eller annen måte. Varme i køyer og massevis av radiatorer overalt.

Regner med du skal ha den Årøen ei stund? Tenk et hakk videre enn disse "luftblåsegreiene". Greit nok, men duger ikke for oss som drar litt på åra!

Jepp, Du kan sikkert Drite langsomt i dette....Det var vel ikke helt temaet som "trådsspørreren"spurte om... Jeg liker Webasto varmluft.......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...