Jump to content

Diesel varmer, hvilken type anbefales, erfaringer?

Hardball

Recommended Posts

Min erfaring med Webasto vannvarmer er at den ikke er like effektiv (les høy varme) som luftvarme. Men den varmeren var jo fra 87'. Den kan være vesentlig bedre i dag.

Likevel vil jeg installere Webasto vannvarmer, men mest for å varme opp varmtvannstanken, Til varme ellers har jeg en Mikuni luftvarmer.

Har selv i dag en Wallas 3200 parafinbrenner som jeg er godt fornøyd med, har stor tank så jeg ikke trenger å etterfylle helle tiden. Men det skal de ikke ha på mine kanter, så her er det ut med parafinbrenneren og in med diesel. De har ikke tid til å etterfylle parafin. :smash:

I den gamle båten hadde jeg en Ardic brenner, og den virket også bra. men noe støy utvendig.

Etter som man leser i denne tråden og forumet generelt er de fleste kun fornøyd med det de har selv.

Hvis man ser etter så vil man se at komponentene som de mange omtalte brennerne er oppbygd av er de samme. :rolleyes:

Skulle skifte tenner og veik i en Wallas og da brukte vi delene til en Eber. :drink:

Eller var det omvent? :lol:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Min erfaring med Webasto vannvarmer er at den ikke er like effektiv (les høy varme) som luftvarme. Men den varmeren var jo fra 87'. Den kan være vesentlig bedre i dag.

Likevel vil jeg installere Webasto vannvarmer, men mest for å varme opp varmtvannstanken, Til varme ellers har jeg en Mikuni luftvarmer.

jeg tror jeg heller sattser på en gassvannvarmer når vvb ryker, og det kan ikke ver lenge til. :nonod:

Wallasen er jo helt ny og funker helt ok, så har jeg da noe til å varme vannet etterhvert som jeg bruker det er det ok. :yesnod:

Jeg monterte inn en D4 i båten min og jeg syns monteringen var grei. Fyldig monteringsanvisning fulgte med. Jeg tok og isolerte slangene med rørisolasjon som du får kjøpt hos rørleggere, ligner glavaflex, og det ble bra temp rundt om i båten. Men du har vel salong forut og det minker betraktelig på luften som kommer ut av dysene jeg har i forpiggen så ha det i bakhodet ang monteringen. (Lang vei for lufta) Jeg vurderer enten en ekstra vifte forut eller en D2 som tar seg av varmen forut, men det begynner og koste litt for varmen da, det fins andre sysler for å holde varmen forut hvor jeg sover. Lykke til.

Jeg har observert i flere båter at det kan være vanskelig å få luftbåren varme helt frem til sovekabin i baugen.

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg valgte vannbåren varme i båten - og er foreløbig svært fornøyd.

Jeg har vurdert å isolere slangene, men foreløbig synes ikke dette å være nødvendig.

Kort oppsumering så langt , etter div prøving og litt feiling . Limte enden på dieselpumpa med tec 7 , etter en natt med tørking så rant det rett igjennom . Av med tec 7'n og testa litt fram å tilbake , limte den igjen og da tente ikke varmeren . Av med tec 7'n nok en gang , litt fintenking . Så limte jeg for 3 gang , men denne gang mer tec 7 mye mer . Starta varmer , den stod å gløda tia si men tente ikke . Starta den 4-5 ganger , da kom den . Kjørte den med ca 2 liter lampe olje . Teipa 2 skarpe svinger på varmluftslangen med sølvpapir teip , det lille der gjorde saken . Bare det å teipe svingane noen runder med sølvpapir teipen , gjorde at den varmer mer mye mer . Men har sikkert litt med at jeg kjørte varmeren med lampeolje også , sies jo det at det renser opp litt . Hvor lenge detta holder er vel ikke godt å si , er jo ikke no trykk der det lakk litt så .

Litt av greia her at båten ikke blir varm nok , er at jeg ikke har utblåsing på badet å lugaren nede forrut og i salongen forrut . Så båten er jo passe kald der , så da er det vel ikke anna å vente at det ikke blir varmt nok .

Men at varmeren varmer så godt som dobbelt så bra nå , ja det er vi enige i vi som holdt på med den . Kunne holde hånden forran utblåsinga før jeg rensa med lampeolje og teipa . Nå holder du hånden forran i max 10 sec , så den varmer bra meget bra . Kansje så bra som en 4kw skal varme , så når jeg for langt opp varmluftslanger til badet, salong og lugaren forrut så blir det saker håper jeg .

Bare anntydning til noe krøll nå , eller på påsketuren (som vi har hatt et par ganger med gammle båten ) så blir den bytta ut med 5kw Webasto . Det er vel det eneste som er klin sikkert , orker ikke surre mere med det . Og søknaden på ny Webasto blei godkjent av Økosjefen , men gir volvo varmer'n en liten tjangs til .

Så til dere som har en varmer som varmer litt dårlig (diesel) , kjør den noen liter på lampeolje og isoler varmluftslangene . da kjenner du ikke varmeren igjen . Dette gjorde jeg på Webasto'n i gammle båten også , og det gjorde susen der også .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Limte enden på dieselpumpa med tec 7

Tine III

Var det den sikkerhets anretningen i plast på enden av dieselpumpa som var knekt? :confused: Hadde samme problemet med min Ardic diesel brenner og fikk tipset om å prøve med lynlim fra ikke navngitt forhandler. :rolleyes: Funka som bare det. :lol: Pumpa lakk, men brenneren fungerte bra, men den diesel lukta det ble i båten var ikke behagelig.

Ny pumpe kostet 2500 kr. :eek:

Var det den sikkerhets anretningen i plast på enden av dieselpumpa som var knekt? :confused: Ny pumpe kostet 2500 kr. :eek:

Jupp det er den lille paraplyen i enden , hadde jeg prøvd det samme på den pumpa jeg hadde så hadde jeg spart en lapp ( kjøpte brukt ny koster 3000-) .Varmeren funker som f og tett som ei potte , veit ikke om det er farlig og gjøre dette . Men tviler på det , dissa dieselvarmerne er så ømfintlige at dem kutter ut tvert det er det minste feil . Men å teipe røra , eller sikkert aller helst isolere dem . Det gjør susen som nevnt før her , + å kjøre varmeren helst noen timer / liter på lampeolje .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jupp det er den lille paraplyen i enden , hadde jeg prøvd det samme på den pumpa jeg hadde så hadde jeg spart en lapp ( kjøpte brukt ny koster 3000-) .Varmeren funker som f og tett som ei potte , veit ikke om det er farlig og gjøre dette . Men tviler på det , dissa dieselvarmerne er så ømfintlige at dem kutter ut tvert det er det minste feil . Men å teipe røra , eller sikkert aller helst isolere dem . Det gjør susen som nevnt før her , + å kjøre varmeren helst noen timer / liter på lampeolje .

Tine III

Fikk beskjed at om noe skjedde ville denne tappen gå av igjen, men de var altfor svake i utgangspunktet. Jeg forstod ikke hvorfor min brakk, da jeg ikke hadde vert i nerheten av pumpa.

Jeg fikk erfare varmen og hastigheten på oppvarming fra en webasto 5000, og er nå kjempe sugen på en, ser fordelene av den ettersom jeg kan forlenge sessongen i min kalesje båt. Skal også få syd en kalesje "vegg" til å henge på der akterkabinen begynner, så slipper jeg å varme opp den delen av uteplassen jeg ikke bruker.

Tror det vil hjelpe en del, men er ikke sikker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...