Jump to content

SVE 27 båttype-erfaringer?


Sigurd

Recommended Posts

SVE 27 tror jeg ble laget som et "spleiselag" av noen ansatte hos Viksund, som laget den til eget bruk. Har ingenting med Viksund som firma å gjøre og har vel heller ingenting tilfelles med noen av Viksunds båter.

Er litt på tynn is, men tor det er sånn noenlunde riktig.

Var selv å prøvde en for mange år side, men kan ikke riktig huske detaljene i båten. Men synes å huske at det var en ok båt, sånn midt på treet. Kona ble ikke begeistret og dermed kom det aldri så langt at vi seriøst vurderte båten som aktuell for oss.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for opplysningene.

Jeg har leita overalt med veldig lite resultater. Har kun finni fram til at det er bygd svært få av de og alle er selvbyggerprosjekter. Opprinnelse Askøy.

For øyeblikket står valget det mellom en Marex 32 og en SVE 27, og som den subjektive rådgiver jeg er holder jeg en knapp på Marexen.

Link to post
Share on other sites

SVE 27 ble ganske riktig støpt på Askøy (Florvåg) Opprinnelig et "spleiselag" som skrumpet inn etter hvert som arbeidet med plugg og former skred frem, til slutt var det 2 stykker igjen som leide ut formene til selvstøp. Det ble bygget ca 15 båter med forskjellige typer overbygg, den mest vellykkede ble utgaven med skyvedør og nedgang fra akterkabintaket. Formene ble etter hvert overtatt av et firma i Bergen (Dolvik båt så vidt jeg husker) og markedsført under navnet "Windcraft", men jeg tror ikke det ble produsert særlig mange eksemplarer.

 

Jeg støpte selv 2 stykker, den ene for hekkagr, den andre for innenbordsmotor. Den første ble solgt før motor ble installert, den andre innredet jeg ferdig, og hadde i flere år. Vi la ned mye planlegging og arbeid i innredning, og fikk en praktisk og grei båt, men det var ganske varierende løsninger og kvalitet på arbeidet på en del av de båtene som ble bygget.

 

Båten var rimelig lettdrevet (26 knop maxfart med 180 hk BMW) og hadde brukbare sjøegenskaper, med unntak av i låringssjø; da levde den sitt eget liv, og giret ganske mye. Den mest aktive opplevelsen jeg har hatt på sjøen, var en tur sørover Sletta i stiv nordvestakuling. Adskillige liter svette, vannblemmer i nevene og avslitt lakk på teakrattet etter all rattinga - overbevist om at dette var siste gang jeg ville sette mine bein i båten. Men under vanlige forhold var den grei, og sikkert ikke verre enn enkelte andre halvplanere.

 

Båten som ligger på båtbørsen er trolig min gamle båt. (den er forøvrig solgt nå, etter sigende for prisforlangende)

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...