Jump to content

Dyrt med 4takts påhengsmotor

Mons Olav

Recommended Posts

Hvis du med service mener den nokså enkle årlige vinterkonservering, skifte av oljer, smøring og slikt så er det etter min erfaring liten forskjell på en totakter og en firetakter med unntak av skifte av olje/oljefilter på en firetakter. Denne oljen og filteret koster noen kroner, men på den annen side så sparer man inn de pengene på å slippe å blande olje i bensinen, man har et langt lavere forbruk og ikke minst comfort hva angår lyd. Har hatt et utall totaktere opp gjennom årene, men siden 2007 har det kun vært firetaktere. Ser ingen grunn til å gå tilbake/endre på det.

Anser ikke meg selv som særlig motorkyndig eller praktisk anlagt, men å ta årlig service på en firetakter går greit hvis man klarer det på en totakter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjøper man en ny påhenger av litt størrelse så bør man ha den inn på service i garantiperioden. Dette gjelder jo også totaktere og man betale for det. Med 50000,- i fakturaer på 9 år må han levert den inn for hver minste ting vil jeg tro. Men da bør jo også motoren være i god stand og godt fulgt opp. Så hadde ikke vært redd for å kjøpe den. Men i ettertid på en så gammel motor hadde jeg nok tatt den årlige servicen selv. Da slipper man unna med noen liter olje og et filter. Pluss plugger og litt grease om den behøver det. Kanskje den må på verksted når registerreim skal skiftes, men det er ikke hvert år.

Da går det fint an å leve med ein firtakter :)

Hei

Dette skjønner jeg ingenting av, 50000???

Har en Yamaha 20 hk, 1994 modell. Motoren har aldri vært på verksted, har selv skiftet girolje hvert 2 eller 3 år, renset forgasseren 2 ganger. Det er vel det eneste.

Går fremdeles som en klokke.Og ja motoren har blitt jevnlig brukt fra Mai til oktober hvert år. Verden vil bli lurt.

Hilsen Nils

Service på 4-taktere er stort sett ganske enkelt å gjøre selv. Iallefall om man velger en modell uten registerreim.

Finnes også motorer med hydraulisk ventiljustering men det er vel ikke så mange.

Ventiljustering krever jo litt mere jobb og nøyaktighet. Men det skal til gjengjeld ikke gjøres så veldig ofte. Blir kanskje hvert 5-10. år for manges del.

Mye av servicen er ikke særlig forskjellig fra en moderne 2-takter. De har også div. bensinfilter o.l. og girhusolje er jo samme sak.

Utenom kanskje E-tec der det ikke er påkrevet service oftere enn hvert 3. år og den har automatisk vinterkonservering.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei

Det er store forskjeller på vedlikeholdskostnadene på en 4-takter kontra 2-takter. En 4-takter må inne på verksted minimum en gang i året i garanti perioden, i tillegg kommer oljeskift m/filter og disse enorme kostnadene på kam-reim bytte. Totalt sett så blir dette dyrt. På en ny 2-takter så er intevallene på 300 driftstimer og eller 3 år, ingen oljeskift og ingen kam-reim bytte.

En kjenning av meg skulle bytte kam-reima på en Yamaha 4-takter, trur du de fikk av sving hjulet uten å bryte sunt noe, nei det gjorde de ikke, det ble dyrt.

Som dere da forstår så tilhører jeg 2-takter kretsen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg gikk fra 2takt Yamaha 130 til 4takt suzuki 140 i fjor.

Girolje

Plugger

Bensinfilter

Grease

Er samme kostnad så merkost er olje og filter på 4 takt. Ca 500 kr maks!

Sparer sikkert 2-300 på totaktsolje, og mye mer behagelig.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Dersom du leste hva jeg skrev så er mitt innlegg basert på to helt nye motorer med garanti og da blir vedlekeholdskostandene på en 4-takter vesentlig dyrere på sikt.

At en 4-takter er mere behagelig, ja det kan jeg være enig i, men det er bare på tomgang, regner med at din motor til tider overskrider tomgangshastighet...

ødelegge svinghjul , skal vel noe til om man er noenlunde kompetent og har riktig verktøy. Et verksted som klarer slikt klarer sikkert å påføre en 2T dyre skader også... (og skjer det mens motoren er relativt ny så skulle verkstedet fått erstatte skaden..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ødelegge svinghjul , skal vel noe til om man er noenlunde kompetent og har riktig verktøy. Et verksted som klarer slikt klarer sikkert å påføre en 2T dyre skader også... (og skjer det mens motoren er relativt ny så skulle verkstedet fått erstatte skaden..)

Den var 10 år og svinghjulet satt bom fast, først røk tesjen så røk svinghjulet. Jeg hørte bare at det ble dyrt... Han var hos autorisert Yamaha forhandler.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Hr Krabbe og kollega har vært ute og sett på en Hondamotor fra 2005, som er brukt "nesten 50 000.- på service" på. Det blir sånn ca over 5000.- pr år. Er ikke snakk om at dette er servicekostnader, det er helt usannsynlig. Merkelig at 2t- menigheten er så lett å lure! Klart, 4t har oljeskift og oljefilter, men som Teerex påpeker, og flere er innom: service er ikke så dyrt, og mye er jo det samme, om man velger 2t eller 4t.

Hr. Krabbe har derimot ikke skrevet ett innlegg siden han startet tråden... Så kanskje vi mater et troll??

Trur alt er avhengig av hvordan motoren er blitt lagret gjennom disse årene med tanke på korrosjon og fuktighet. Kan være smart å spraye på litt CRC eller tilsvarende rundt svinghjulakslingen slik at den kanskje løsner lettere. Å så er det forskjell på både teknikere og verkstedmateriell.

Jeg bruker alltid å si at det slik; - det går somregel bra...

Nå skal ikke jeg lage noe 2-taket kontra 4-takter trå ut av dette, men jeg mener det er sundt med to leirer. Vil bare legge til at 2-takterne har utviklet seg mest i side 5 årene til det positive. Vedlikeholdskostnader er det på begge motortypene.

Feir med måte i morge, ha en god 17. mai

Hr Krabbe og kollega har vært ute og sett på en Hondamotor fra 2005, som er brukt "nesten 50 000.- på service" på. Det blir sånn ca over 5000.- pr år. Er ikke snakk om at dette er servicekostnader, det er helt usannsynlig. Merkelig at 2t- menigheten er så lett å lure! Klart, 4t har oljeskift og oljefilter, men som Teerex påpeker, og flere er innom: service er ikke så dyrt, og mye er jo det samme, om man velger 2t eller 4t.

Hr. Krabbe har derimot ikke skrevet ett innlegg siden han startet tråden... Så kanskje vi mater et troll??

sto vel "service/ rep.fakturaer for nesten 50000" , så da må man nesten vite hva som er service og hva som er reparasjoner. Og en slik Honda trenger normalt ikke allverdens reparasjon ved normal bruk...

... og ikke alle som kan titte innom baatplassen mens de er på jobb, så vi får vente litt med å kalle folk for troll :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hehe,Slapp av.Har jo andre ting å gjøre også enn å skrive innlegg på forumet her?

Selger har hatt motoren inne til service hver vår hos er firma litt vest for Bergen.Synes bare det er steindyrt å vedlikeholde disse motorene etter boka.

Båt med fjernkontroll

5000 i året på service er vel normalt nok det om man setter bort alt av vedlikehold. Fikk pris på service på 6000 på min også.. Men alt er dyrt om fagfolk skal skrive timer på jobben. Dyrere deler er også en bivirkning. Oljen kostet vel mer på verksted enn hele servicen ble på ved å gjøre det selv.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei

Det er store forskjeller på vedlikeholdskostnadene på en 4-takter kontra 2-takter. En 4-takter må inne på verksted minimum en gang i året i garanti perioden, i tillegg kommer oljeskift m/filter og disse enorme kostnadene på kam-reim bytte. Totalt sett så blir dette dyrt. På en ny 2-takter så er intevallene på 300 driftstimer og eller 3 år, ingen oljeskift og ingen kam-reim bytte.

En kjenning av meg skulle bytte kam-reima på en Yamaha 4-takter, trur du de fikk av sving hjulet uten å bryte sunt noe, nei det gjorde de ikke, det ble dyrt.

Men skikkelige 4-taktere som f. eks. Honda har ingen registerreim som skal byttes. Er vel nesten bare Yamaha som har slikt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

50000 er meningsløst men om man er no-name-know-nothing og lar et (idiot) verksted (grab grab) gjøre den årlige "servicen" (90% sikker på at de kun skifter olje og filter - kanskje et par pump med fettpressa) kan man komme opp i slike summer. Dvs de sjekker hverken ventilklaringer eller kamreim mm.

Men, bortsett fra 1. service (kanskje) er det normalt ingen grunn til å bruke et verksted men less ff manualen og følg den.

Ventilklaringer skal vel sjekkes på 1. service og deretter hver 200 timer - neppe behov for å justere men på Hondamotorer er dette såre enkelt å justere de i motsetning til ALLE andre 4-taktere men sjekken er viktigst. Litt store klaringer er ok men de må ikke være for trange.

Ventilsystemene på nye 4 taktere er veldig stabile og det er nærmest utelykkende snakk om sjekk åresvis fremover.

Kamreim på Hondaer (tror jeg) er rutinemessig tlltenkt å skiftes hver 200 timer eller hvert 5 år men i manualer for mindre motorer står det beskrevet hvordan kan skal sjekke slittasje på reim-tenner og da er det det som blir avgjørende og ikke nødvendigvis timetallet.

På litt større motorer skal vel strammingen sjekkes av og til (200t?) sjekk brukermanual. Manualene kan forøvrig lastes ned fra US Honda men greit å ha motor serienr å gå ut fra for riktig manual.

Kamreimer holder omtrent uendelig om ikke strammeren begynner å gå tregt (maaange timer eller saltvann) og sliter av reima, antagelig omtrent aldri.

Er det noen her som har hatt et kamreimbrudd på en Honda (som ikke skyldes manglende (enkelt gjør det selv) ettersyn) så ville det vært interessant å hørt om det.

Det største problemet med å kjøpe brukt er de tidligere eierene.

I dette tilfelle har selger blåst 50 båtlaken. HVIS verkstedet har gjort noe som helst for de pengene skulle motoren være "sunn" og er trygt kjøp men noen garanti har man aldri enten det er 2T eller 4T.

etecer korroderer av midt på stammen (takket være at de har puttet inn lyddempingsmateriale i stammen som holder på sjøvannet) , injectorer som forårsaker havarier ala Volvos D6 og "powerheads" går fortsatt til helvete i hopetall og på større motorer går undervannshuset til helvete. Sjekk US forumer a la 2014 om dere tviler.

De forsøkte å "minimalisre" undervannshuset for å få et par kn ekstra i toppfart...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Her litt om ventiljustering og annet på DF90-140 for de to herrene lengre opp her http://www.thehulltruth.com/boating-forum/175992-suzuki-outboard-tappet-clearance-question.html

Alle DF90 uansett årsmodell har registerkjede såvidt jeg kan se.

Honda BF75/90D fra 2007 og opp har også registerkjede, antar det gjelder flere av de nyere Hondamodellene også.

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...