Jump to content

Dyrt med 4takts påhengsmotor


Mons Olav

Recommended Posts

De forsøkte å "minimalisre" undervannshuset for å få et par kn ekstra i toppfart...

 

Kan det være større HO-modeller dette gjelder ?

 

De mindre motorene har gjerne overdimensjonerte undervannshus, f.eks. E-tec 40-60.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men Nordkapp sverger nå til store E-tec motorer da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Å referere til innlegg i forum og tar det som en sannhet, da trur jeg dere bommer, det er mye rart på disse forumene. Om en person har hatt en feil på en motor så er det ikke sikkert at alle motorene har denne feil.

 

Det som skrives her inne må vi ta med en klype salt, til tider så ser jeg helt ville påstander som overhode ikke har rot i virkeligheten.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hr. Krabbe tåler dagens lys, og er ikke noe troll likevel! (Beklager mistanken!) Men handler denne tråden nå om servicekostnader, fakturaer skrevet med ren frekkhet, eller motorenes driftsikkerhet?

For min del finnes ikke det noen 2t - leir og 4t - leir, jeg kjøper det som følger med båten. Uansett regner jeg med å få driftsikkerhet og humant nivå av vedlikehold i årevis. Selvsagt slipper jeg betale for oljeskift om jeg kjøper en båt med 2takter på, men i fjor høst ble jeg syk, måtte be forhandler om hjelp til å ta opp båten, spyle den ren, vinterkonservere motoren, sette den på henger, og kjøre den 1,5 mil hjem i hagen min. Dette kan jeg gjøre hvert eneste år, i 10 år, uten å nå de summene som var brukt på motoren trådstarter omtaler. Vanskelig å si om motoren er et godt kjøp, men den er langt fra representativ når det kommer til påkostninger på en 4-takt..

God 17.mai til alle!

:flag:

Link to post

ja men Nordkapp som en kvalitetsprodusent ville jo ikke ha valgt noe møkk til sine kunder :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det syns jeg nå er å trekke det litt langt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er som Mouche sier, avtaler hvor båtprodusent og motorlevrandør "gifter seg". Stort sett handler det om hvor de får best deal.

Litt det samme på innenbordsmotorer på større båter. Veldig mange båtprodusenter velger VP fordi de er anerkjente og leverer plug and play pakker som er enkle å installere.

Med alle problemene VP har hatt de siste årene, så er det hvertfall ikke omtanken for sluttbruker noen år senere som bestemmer valget av motorlevrandør.

 

Uten slike giftemål hvor kunden stod helt fritt til å velge motor tipper jeg Yamaha hadde hatt over 80% markedsandel på utenbordsmarkedet. .

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har forlengst notert at du har et nærmerst religiøst forhold til Yamaha :smiley:

Men det er ikke mye som tilsier at Yamaha har noe vesentlig bedre kvalitet en Suzuki, Honda, og nyere Mercury. Yamaha har hatt sine problemer de også.

Og de er nærmest fanatisk tilhenger av disse registerreimene som de fleste andre har kvittet seg med for lenge siden.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Teerex:

Ikke relgiøst, bare 30 år på sjøen hvor jeg har sett venner, bekjente, familie og andre stått å slite og fått ødelagt helger, ferier og noen tilfelle sessonger med div motormerker.

 

Klart mye av dette stammer fra eldre tider, men de som hadde yamaha hadde aldri problemer som ikke var selvforskyldt.

 

Sier ikke at dette er fasit, bare mine tanker og observasjoner.

Selvfølgelig er det mye annet som funker i dag også :-)

 

Om jeg skulle hatt outboard i dag og ikke kunne kjøpe Yamaha, hadde jeg valgt Honda eller Suzuki (i den rekkefølgen). Ellers hadde det blitt årer, hehe.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Selv om jeg tilfeldigvis har Honda (og Tohatsu) idag, ville jeg nok helst ha hatt noe amerikansk som E-tec eller Mercury.

Kun Mercury som har 3 forskjellige teknologier å velge mellom i f.eks. 150 hk-klassen (F150 er et mesterstykke og Verado 150 tilbyr potensiell ytelsesøkning på mer enn 50% om ønskelig).

Man skal ikke sende for mye penger til det fjerne østen hvis man kan unngå det :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En Japansk motor er ikke noe bedre en andre land/produsenter sine motorer, dette er gamle myter som henger igjen i fra 80-90 tallet da Japanske motorer leverte stabil og god kvalitet på motorene for å få godt fotfeste på outboard markedet ,og dei lykkes med det.

 

Amerikanere slurvet på samme tid stygt og fikk i perioder et dårlig (fortjent) rykte, men dette er rettet opp for lenge siden.

 

Ekstreme vedlikeholds utgifter som 4T skal være beheftet med er bare tull, jeg har en Verado rekke 6 og der er servicen veldig enkel, skifter olje ,ca 1000 kr (7 L) oljefilter 80 kr og gearolje 200 kr og +diverse sjekkpunkt.

det er alt, ventilene på denne motoren skal aldri justeres, det er også iridium tennplugger på motoren og de varer i årevis, kanskje så mye som 500 timer. (dette er gjør det selv servicer).

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...