Belle_25 Startet 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2014 Jaja, så skjedde det. Etter 10 år på land grunnet en meget lite hyggelig deltakelse i Hovdan-Skagen Race, har jeg på nytt blitt eier av en stolt skute. Belle 25, ligget på land i 10 år uten ettersyn, men i strukturelt god stand. Å frakte stoltheten fra Hidra (Flekkefjord) til Tønsberg med bil ble alt for dyrt, så skjønnheten ble sjøsatt, og så begynte moroa. Jeg har lest den ene etter den andre tråden om henting her på Båtplassen. Prøvd å legge opp en fornuftig seilingsplan, men til slutt gikk det som det gikk. Båten ble sjøsatt på Hidra, den fløt, fikk en påhenger på hekken og et ødelagt rulleforstag i baugen. Så bar det avgårde, singlehanded Hidra-Tønsberg! Dag/Natt 1: Seilte ut fra Hidra klokken 18.00. Hadde aldri gått rundt Lista, og fikk en formidabel tur forbi. Nordvest på 10 m/s, grov sjø, og en motor som mest artet seg som en kremvisp. Det ble storseilsløring forbi fyret og videre ned til Lindesnes. Lindesnes forsvant i nattemørket, og sjøen la seg flatt. Vesle Hr. Yamaha på 5 luftkjølte Hk skjøv skuta fra Lindesnes, forbi Mandal, forbi Kristiansand og helt til Arendal. Klappet til kai klokken 18.00, nøyaktig 24 timer etter avgang Hidra. Dag 2: Gikk fra Arendal klokka 08.00, bare for å konstantere motvind og grov sjø. Påhengeren klarte ikke å holde vann over propellen, så Arendal gjestehavn ble besøkt på nytt. Kanskje like greit. Oppdaget ved en tilfeldighet at rorkulten ikke var skrudd skikkelig fast. Masten stod like skjevt som tårnet i Pisa, og bolten som holdt bommen på plass kunne løsnes med slitne fingertupper. Brukte dagen på å skru, og gikk til Risør på kvelden. Innaskjers der det lot seg gjøre. Dag 3: Kastet loss i RIsør til et strålende vær. Kortbukse og bar overkropp, vinden på skrå bakfra. Paradis på sjøen! Det ødelagte rulleforstaget irriterte meg, så jeg gjorde om en kryssfokk til en slags minikryss-genaker. Vindguden åpnet krana, og i 11 m/s bølgesurfet den lille Belle i 9,1 knop. (Målt på GPS). Siden GPS'en nå gikk tom for strøm, la jeg meg så langt ut at Rakkebåene ikke skulle by på utfordringer. Stod den kursen helt til jeg så spissen på Tjøme. Nå blåste det så kraftig, at forsøket på å berge minikryss-genakeren nesten førte til et ufrivillig bad. Stod inn Tønsbergfjorden og seilte inn under Vrengenbrua en nydelig maikveld. Fortøyde i brygga på Kjøpmannskjær og ble hentet av en lengtende kone. Nå blir det et par dager på land før jobben med å gjenskape Belle 25'en til fordums prakt. Hun har i det minste bevist at hun er en stødig seilbåt med et godt fartspotensiale. Ikke en eneste gang tvilte jeg på at hun skulle greie utfordringene vind, bølger og en "halvgal" skipper slang hennes vei! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) :-) Hørtes ut som en fin tur. Noen bilder av skuta, evt annonse? --------- Edit, fant en finn annonse. Pen og klassisk seiler, gratulerer :-) Redigert 16.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Ble nyskjerig på hva som skjedde under Hovden-Skagen race'et jeg... Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Erik Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Hovden er jo midt oppå fjellet i Setesdals traktene, så at det tar 10 år til Skagen med seilbåt derfra er kanskje naturlig.... Sorry, måtte bare, det er jo fredag Er faktisk litt nysgjerrig selv.... Redigert 16.Mai.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.