Janoho Startet 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2014 Hei, jeg har i går montert en helt ny vhf antenne på båten, dette gikk greit. Jeg lurer på om jeg skal kappe kabelen eller kveile denne opp, denne er for lang (totalt ca 4 meter). Jeg hadde ikke med loddebolt til å sette fast konnektoren med så det kan være greit å vite hva man bør gjøre før jeg lodder den fast og tester ut. Ellers så har jeg hørt at det er lurt å bruke et SWR meter, noen som har et sånt å låne vekk mot depositum ? Jon Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Jeg har holdt på med dette gjennom tidene og har ikke kommet frem til noe godt svar... Lengden på kabelen skal egentlig være i fase med bølgelengden, jeg har brukt et SWR meter og kappet kabel til du har rette verdier, men hvor mye dette har å si er jeg noe usikker på. Husk også at du taper en del effekt ved lang kabel, kortere kabel mindre tap. Jeg mener at dersom du har kjøpt antenne med fastmontert kabel så er lengden tilpasset bølgelengden, men dersom du har f,eks 10 meter med kveil så har jeg vurdert sterkt å kappe, men da med fase i bølgelengden. Kablene må loddes, har du ikke loddebolt så kjøp eller låne en. Det verste du kan ha er en sjøt, der taper du nesten alt av forsterkninger som antenna gir deg. Redigert 16.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mox1 Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 SWR-meter finner du på e-bay, som. f.eks denne Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Litt om antennekabel lengde her: https://baatplassen.no/i/topic/108846-lengde-paa-vhf-antenne-kabel/?hl=%2Bkabel+%2Bvhf Redigert 16.Mai.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Eg vil tru, og eg har lært litt om amatørradio, at om antennen er godt tilpasset til frekvensen med minimal SWR, so har lengden på kabelen svært lite å sei, gitt at kabelen har riktig impedans. Å kveile kabelen, derimot blir ein luftspole, induktiv last - noko som gjer at radioen "ser" ein antenne som er for lang, og dermed oppstår dårligere SWR-forhold. Dette med å vera nøye på kabelens lengde har sin verdi ver det blir brukt kabel med feil impedans. Dette med skjøt på kabelen har lite å sei for ein radio, so lenge det er snakk om mottaker, sender er meir kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Dette med skjøt på kabelen har lite å sei for ein radio, so lenge det er snakk om mottaker, sender er meir kritisk. blir vel dempning uansett mottaker eller sender ! prøv å minimer skjøter, men iblandt går det ikke att undvike, spes oss med master, som vi vill kunne ta ned ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jannajanna Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Skal ikke en antenneledning aller helst gå opp med bølgelengden? - mener å ha lest at 0,95 meter er utgangspunktet - altså kan 47,5cm og 190cm osv fungere perfekt! Janna Sitér dette innlegget Link to post
Jannajanna Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Fant dennetråden - kan hende den gir noen relevant info for de som forstår deg på alle fagordene her... Lengde på VHF antenne kabelhttps://baatplassen.no/i/topic/108846-lengde-paa-vhf-antenne-kabel/?hl=%2Bkabel+%2Bvhf Janna Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Låner tråden litt. Har også montert ny antenne. Loddet ved VHF og støpt i antennen. Alt bra så langt. Testet mot nabobåten. Klart å fint. Så testet jeg mot Florø radio. Ingen svar. Ringte de og snakket med de. Ingen kontakt. Da vet jeg ikke hva det kan være. Den sender og mottar men tydeligvis ikke på avstand. Noen her som har forslag hva det kan være? det er en Navman 7110. GPS igjennom raymarine a65. Koordinatene er ok på VHF Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
TasleT Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Kortslutning i loddingen (pluggen) ? Eller at skjerm eller senterleder ikke har kontakt med plugg? Hvilken antenne har du? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
John_Kr Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 (redigert) Låner tråden litt. Har også montert ny antenne. Loddet ved VHF og støpt i antennen. Alt bra så langt. Testet mot nabobåten. Klart å fint. Så testet jeg mot Florø radio. Ingen svar. Ringte de og snakket med de. Ingen kontakt. Da vet jeg ikke hva det kan være. Den sender og mottar men tydeligvis ikke på avstand. Noen her som har forslag hva det kan være? det er en Navman 7110. GPS igjennom raymarine a65. Koordinatene er ok på VHF Hei Ser vi bor i samme fylke, jeg har klaget flere ganger til Florø radio for dårlig kontakt med deres utstyr. Har nå for annen gang kjøpt ny radio og antenne, men mener fortsatt at det er Florø radio som har problemet. Har nå bestilt ny båt og enda en ny radio, vi får se hvordan det blir. Godt å høre at andre har problemer også, hvis du forstår hva jeg egentlig mente.. Redigert 30.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Hmm. Jeg hørte de i fjor med dårlig antenne men de hørte meg skurrete. Byttet derfor antenne. Hører som sagt nabobåten. Så kan ikke forstå at det skal være noe feil. Når nabobåten dro. Holdt vi kontakt en stund. Men så hørte vi ikke noe mer. Har heller ikke hørt værmeldingen!!!! Men kan være at jeg ikke har hatt på i rett tidsrom Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
John_Kr Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Jeg har god kontakt mellom båtene, mener da at signalet går da mellom båtene og ikke via Florø radio. Dersom jeg ikke husker feil så bruker vi arbeidskanal 27, det skal være på Kopparen, men jeg har som sakt problemer med Florø radio. Det var ikke slik tidligere når vi hadde Ørland radio, om de har endret på antenneoppsettet kjenner jeg ikke til. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Nei tror ikke det. De koblet seg på ørlandet og testet derfra også. Uten at det hjalp. Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 John: hører du værmeldingen ? Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
John_Kr Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 ja, mener det, men akkurat nå er jeg fri for båt, venter på ny. Det ble noe forsinkelse ifm hk-avgiften. Har bestilt meg «black box» VHF, får se om denne er noe bedre. Den siste VHFn var ev Icom 421, skal jo være bra, men.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Pjolter Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Hmmmm blir ikke noe klokere. Pluggen er godt loddet i senter. God kontakt rundt. Hører andre båter og de hører meg. ... Kan antenna være så dårlig? Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bay_liner Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Trenger antagelig bare en Sjikkelig VHF :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
John_Kr Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Jeg kan legge til at jeg har en håndholdt VHF, Simrad HT50, den hører jeg aldri værmeldingen, kun nær trafikk. Vi får teste på dette når jeg får min IC-M400BB.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Pjolter Svart 12.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2014 Liten oppdatering her.. Fikk som sagt ikke tak i Florø radio... gikk tilbake til butikken før jeg demonterte den andre nye anrennen. Fikk med en ny. testet før jeg monterte og jaggu.... god kontakt med Florø og alt virker i skjønneste orden.. så.. feil i antennen var resultatet, men hvorfor jeg kunne snakke med nabobåtene og ikke annet har jeg ikke fått noe forklaring på enda.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
John_Kr Svart 13.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Bra at du fant feilen. Skal teste litt jeg også når jeg får ny radioen/ båten, men det blir etter 1. juli (hk-avgift). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Skal hente nybåten på tirsdag, jeg har ennå ikke fått tildelt ny kallesignal og MMSI nr fra Telenor. Jeg skal kjøre en god strekning og jeg har følgende spørsmål; virker VHFn selv om ikke MMSI nr er programmert inn? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Herman Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det skal den gjøre, men DSC-funksjonen virker ikke, hvis jeg har skjønt det riktig Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Popeye70 Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Kan bekrefte at VHF fungerer uten MMSI. Min har ikke programmert MMSI, men nå som jeg har fått dette tildelt må jeg få lagt det inn så DSC vil fungere som det skal. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
John_Kr Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Takk for svarene, det hørtes flott ut, var bare litt bekymret. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.