Jump to content

Montering av ny vhf antenne -kabel

Janoho

Recommended Posts

Hei,

jeg har i går montert en helt ny vhf antenne på båten, dette gikk greit.

Jeg lurer på om jeg skal kappe kabelen eller kveile denne opp, denne er for lang (totalt ca 4 meter).

Jeg hadde ikke med loddebolt til å sette fast konnektoren med så det kan være greit å vite hva man bør gjøre før jeg lodder den fast og tester ut.

Ellers så har jeg hørt at det er lurt å bruke et SWR meter, noen som har et sånt å låne vekk mot depositum ?

Jon

Jeg har holdt på med dette gjennom tidene og har ikke kommet frem til noe godt svar...

Lengden på kabelen skal egentlig være i fase med bølgelengden, jeg har brukt et SWR meter og kappet kabel til du har rette verdier, men hvor mye dette har å si er jeg noe usikker på. Husk også at du taper en del effekt ved lang kabel, kortere kabel mindre tap. Jeg mener at dersom du har kjøpt antenne med fastmontert kabel så er lengden tilpasset bølgelengden, men dersom du har f,eks 10 meter med kveil så har jeg vurdert sterkt å kappe, men da med fase i bølgelengden.

Kablene må loddes, har du ikke loddebolt så kjøp eller låne en.

Det verste du kan ha er en sjøt, der taper du nesten alt av forsterkninger som antenna gir deg.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Eg vil tru, og eg har lært litt om amatørradio, at om antennen er godt tilpasset til frekvensen med minimal SWR, so har lengden på kabelen svært lite å sei, gitt at kabelen har riktig impedans. Å kveile kabelen, derimot blir ein luftspole, induktiv last - noko som gjer at radioen "ser" ein antenne som er for lang, og dermed oppstår dårligere SWR-forhold. Dette med å vera nøye på kabelens lengde har sin verdi ver det blir brukt kabel med feil impedans.

Dette med skjøt på kabelen har lite å sei for ein radio, so lenge det er snakk om mottaker, sender er meir kritisk.

• 2 uker senere...

Låner tråden litt. Har også montert ny antenne. Loddet ved VHF og støpt i antennen. Alt bra så langt. Testet mot nabobåten. Klart å fint. Så testet jeg mot Florø radio. Ingen svar. Ringte de og snakket med de. Ingen kontakt. Da vet jeg ikke hva det kan være. Den sender og mottar men tydeligvis ikke på avstand. Noen her som har forslag hva det kan være? det er en Navman 7110. GPS igjennom raymarine a65. Koordinatene er ok på VHF

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Låner tråden litt. Har også montert ny antenne. Loddet ved VHF og støpt i antennen. Alt bra så langt. Testet mot nabobåten. Klart å fint. Så testet jeg mot Florø radio. Ingen svar. Ringte de og snakket med de. Ingen kontakt. Da vet jeg ikke hva det kan være. Den sender og mottar men tydeligvis ikke på avstand. Noen her som har forslag hva det kan være? det er en Navman 7110. GPS igjennom raymarine a65. Koordinatene er ok på VHF

Hei

Ser vi bor i samme fylke, jeg har klaget flere ganger til Florø radio for dårlig kontakt med deres utstyr. Har nå for annen gang kjøpt ny radio og antenne, men mener fortsatt at det er Florø radio som har problemet. Har nå bestilt ny båt og enda en ny radio, vi får se hvordan det blir.

Godt å høre at andre har problemer også, hvis du forstår hva jeg egentlig mente..

Redigert av John_Kr (see edit history)

Hmm. Jeg hørte de i fjor med dårlig antenne men de hørte meg skurrete. Byttet derfor antenne. Hører som sagt nabobåten. Så kan ikke forstå at det skal være noe feil. Når nabobåten dro. Holdt vi kontakt en stund. Men så hørte vi ikke noe mer. Har heller ikke hørt værmeldingen!!!! Men kan være at jeg ikke har hatt på i rett tidsrom

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg har god kontakt mellom båtene, mener da at signalet går da mellom båtene og ikke via Florø radio. Dersom jeg ikke husker feil så bruker vi arbeidskanal 27, det skal være på Kopparen, men jeg har som sakt problemer med Florø radio. Det var ikke slik tidligere når vi hadde Ørland radio, om de har endret på antenneoppsettet kjenner jeg ikke til.

• 2 uker senere...

Liten oppdatering her.. Fikk som sagt ikke tak i Florø radio... gikk tilbake til butikken før jeg demonterte den andre nye anrennen. Fikk med en ny. testet før jeg monterte og jaggu.... god kontakt med Florø og alt virker i skjønneste orden.. så.. feil i antennen var resultatet, men hvorfor jeg kunne snakke med nabobåtene og ikke annet har jeg ikke fått noe forklaring på enda..

Mvh

Pjolter

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...