Jump to content

Flyfoto over Indrefileten av norsk skjærgård


Alvito

Recommended Posts

Kjære forum medlemmer!

 

Jeg har oppdaget noe som kanskje kan være til glede og nytte for de som vil feriere i Indrefileten av norsk skjærgård, nemlig i Arendal og Grimstad kommune. De har på sine respektive hjemmesider lagt ut såkalt Ortofoto, altså flyfoto tatt rett ovenfra over kommunen som selvfølgelig innbefatter kyststripen med tilhørende oversikt over flotte ankringsplasser. Jeg fikk nettopp boken "Tre veckor i Bohuslan" med slike fotos og tenkte at det hadde vært et flott også her. Tenk at av alle instanser så har kommunen allerede gjort jobben her og til overmål for fri benyttelse for alle nettbrukere. Hipp hurra for Arendal og Grimstad komune som har nettvett!!

 

websidene er henholdsvis www.arendal.kommune.no og www.grimstad.kommune.no

 

Velg så "Kart" og sett på "ortofoto". Husk at skala må være lavere enn 1:20000

Hvis det er noen som vet om flere ortofoto over andre kommuner så er i allefall jeg interessert i linkene.

 

Lykke til med planleggingen av sommerseilasen!

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære forum medlemmer!

 

Jeg har oppdaget noe som kanskje kan være til glede og nytte for de som vil feriere i

 

websidene er henholdsvis www.arendal.kommune.no og www.grimstad.kommune.no

Lykke til med planleggingen av sommerseilasen!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanonbra :smiley: prøvet Arendal kommune, tror de henter bildene fra Norge i Bilder

Og der kan man finne "alt" :wink:

Ble også diskutert her

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Denne var jeg ikke klar over maanestråle, kjempebra link som viser tilgjengelige ortofoto. Under fanen "metadata" så ligger alle ortofoto tilgjengelig p.t. Synd at ikke flere kommuner har prioritert HELE kommunen altså inkl. holmer og skjær. Tenk hvilken herlig tanke hvis hele kystlinja lå inne med ortofoto!

 

Kjenner noen til tilsvarende fotos fra svenskekysten (vestsida)?? Har sett på nasa's satelittbilder som i og for seg er bra, men ikke bra nok til spotting av gode plasser.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære forum medlemmer!

 

Jeg har oppdaget noe som kanskje kan være til glede og nytte for de som vil feriere i Indrefileten av norsk skjærgård, nemlig i Arendal og Grimstad kommune. De har på sine respektive hjemmesider lagt ut såkalt Ortofoto, altså flyfoto tatt rett ovenfra over kommunen som selvfølgelig innbefatter kyststripen med tilhørende oversikt over flotte ankringsplasser.  Jeg fikk nettopp  boken "Tre veckor i Bohuslan" med slike fotos og tenkte at det hadde vært et flott også her.  Tenk at av alle instanser så har kommunen allerede gjort jobben her og til overmål for fri benyttelse for alle nettbrukere.  Hipp hurra for Arendal og Grimstad komune som har nettvett!!

 

websidene er henholdsvis www.arendal.kommune.no og www.grimstad.kommune.no

 

Velg så "Kart" og sett på "ortofoto".  Husk at skala må være lavere enn 1:20000

Hvis det er noen som vet om flere ortofoto over andre kommuner så er i allefall jeg interessert i linkene.

 

Lykke til med planleggingen av sommerseilasen!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Mange kommuner som har dette, her er kristiansand også.

 

http://kart.kristiansand.kommune.no/GISLIN...000&ymax=-10000

 

veldig kjekk tjeneste :yesnod:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Kanonbra :smiley:  prøvet Arendal kommune,  tror de henter bildene fra Norge i Bilder

Og der kan man finne "alt" :wink: 

Det er nok motsatt. Norge i bilder får sine fra andre.

 

Det spesielle med ortofoto er et de er "målestokk-rikige". Det betyr at du for eksempel kan legge de over en reguleringsplan og alt stemmer. Dette oppnås ved å behandle bildene slik at du alltid ser rett ned på objektet. Produksjon av ortofot er en relativ kostbar affære. Så derfor går ofte mange av brukerne sammen om produksjonen.

 

Et mye billigere alternativ er skråfoto som bla. mapaid.com levere.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

La de leve i uvitenheten. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Uten å skape noen debatt om hvilken skjærgård som er flottest må jeg gi følgende saksopplysninger: Jeg har seilt langs kysten i indre lei og er ike udelt uenig i at det er MANGE flotte strekninger langs kysten som er vel så bra og kanskje enda bedre enn sørlandskysten. Kommer selv fra Nord vestlandet så jeg vet alt om dårlig vær, sommer som har regnet bort etc.

 

Det er imidlertid to ting som er spesielt med sørlandets skjærgård som en ikke finner så lett igjen andre steder langs kysten.

 

1.

Stabilt sommerklima med tilhørende badetemperatur

 

2.

Magien ved "sommer på sørlandet"

 

 

Det finnes også en del som ikke sørlandet har etter min skala som f.eks ordentlig fiskemuligheter og barsk natur, stille fjorder som en finner lengre vest og nordover.

 

men...

 

smaken er som baken, den er delt..

Link to post
Share on other sites

Stabilt sommerklima .....

<{POST_SNAPBACK}>

En diskusjon om hvor kysten er finest vil nok bli ganske lang, og uten noen klar konklusjon, men akkurat det poenget Alvito her nevner er det vel vesentlig for de fleste med båt, og nettopp kombinasjonen fint vær og fin kyst gir nok noen ekstrapoeng for kyststripen øst for Lindesnes.

 

....og klimaforskjellen kan man vanskelig "synse" seg ifra.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helgeland, Vestrålen og Lofoten ser ut til å være glemt... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er svært flotte områder, ja. :smiley: Jeg har vært en del på sjøen i området Bodø-Svolvær. Både fisketurer, havrafting, tur til Trollfjorden, Landegode etc.

 

Men jeg vil likevel hevde at Lillesand er det flotteste av det flotte vi har i dette landet.

 

Ser at noen hevder at det er så nedbygd. Dette stemmer bare ikke! Man må bare bevege seg utenom selve leia, så vil man finne så store ubebygde områder at det alene overgår andre steder jeg kan tenke meg.

 

På utsida av Kalvøya og Ågerøya, Vallesverdfjorden, utenfor ytre Tronderøya, Isefjærfjorden for å nevne noe. :smiley:

 

Det er ingen problem å finne usjenert svaberg selv midt på sommeren. Men, man må vite hvor. Noe må vi sørlendinger ha for oss selv :wink:

 

Og at det ikke er fullgodt fiske? Det er da nok av fisk, dog ikke sånne sværinger som i nord. I tillegg til krabber og hummer og og og... :smiley:

 

Klimaet? Palmekysten er bare suveren, masse sol, gode temperaturer og ikke vindutsatt.

 

Velkommen til Lillesand til sommeren :flag:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, ser at der pågår diskusjon om hvor det er fint i skjærgården henne ???

 

Min påstand er at alle steder er bortimot like fine. På samme måte som at alle årstider har sin sjarm (jaja, kan styre meg litt for vinteren), så har også alle steder i skjærgården sin sjarm.

 

Se bare på Jæren, med dets flotte landskap med sand, se rullestenslandskapet mellom sør/vest land. Se de fantastiske fjorder som er like dype som fjellene er høye oppover nord. Se på de "uberørte" naturer nordover langs med vann, mens man kan nyte alle hytter/landssteder nedi sør. OSV OSV

 

Kort og godt, alle steder har sjarm, og jeg utpeker derfor ingen favoritter, med unntak fra èn plass, nemlig fra førerstolen ombord i skuta mi :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...