MrDiet Startet 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2014 Hei godtfolk. Etter propellbytte var det en fornøyelse å ta i bruk båten. Når motor er kald starter den på første drag og en stolt kaptein får tårer i øynene. Når den er varm, etter en halvtime til times gange og blir satt i fri, så dør den. Trenger ekstra turtall i fri eller i gir for å overleve og ikke slukne. Når den dør, starter den på første drag med litt gass. Når den da settes i fri "nyser" den. Luftboble kommer fra eksos i propell. Har filmet det, men fikk ikke lastet opp her. Har de eminente noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Drenere og rense de 3 forgasserene, liten skrue på hvert flottørkammer. Sjekke tomgangsdyser. sikkert bare drit i gasserene Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ville kanskje prøvet motoren litt mer før gjorde tiltak. Hvis motoren sviver fint på tomgang når kald, uten choke, kan det være et annet problem enn forgasser-relatert. Tomgangsturtall skal stilles med varm motor, har du prøvd dette? Hvis du starter motoren og lar den svive i 5 - 10 min, høres den ut til å svive lett og fint på tomgang? Ikke noe fusking eller små "poff" som kommer? Hadde liknende problem på en MC, fant etter litt om og men ut at det var feil høyde på flottøren slik at tomgangsdyse ikke klarte å suge bensin sammenhengende. Kom et "poff", og motoren døde. Går an å bøye opphenget for flottør forsiktig litt opp, slik at flottør stenger litt senere og gir et høyere nivå på bensin i kammeret. Men hvis motoren sviver jevnt og fint på tomgang i 20 - 30 min før problem starter, kan det godt være tenningsrelatert. En dårlig coil kan føre til at en sylinder går dårlig / ikke i det hele tatt, noe som kan føre til det du forteller. Typisk at slikt opptrer pga varme, altså når motoren har gått en stund. Sitér dette innlegget Link to post
MrDiet Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Tusen takk for tips. Jeg skal teste de forskjellige løsningene. Sitér dette innlegget Link to post
MrDiet Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Etter rens av bensinfilter og finjustering av tomgangsskrue er det ny motor. Mest sannsynlig løst :-) Takk for tips! Redigert 22.Mai.2014 av MrDiet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Gratulerer Et annet tips nå som du har tatt jobben med rens av bensinfilteret er å ta en sjekk av bensintanken, hvis den er av løse typen. Ofte rusk og rask, litt vann og "gugge" som akkumuleres her i tidens løp. Dette havner jo med tid og stunder i filter / forgasser, med ny moro som resultat. Pleier å tappe av gammel bensin (kan brukes på gressklipper og annet landgående motorredskap når kvittet meg med bunnslarpet), og tømme på rødsprit som ristes og hvirvles rundt i tanken en stund, før dette også tømmes av. Så på med helt ny og ren bensin. Da vet en at dette også er i skjønneste orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.