Jannajanna Startet 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2014 Hei, kjøpte en Askeladden Z8 - i fjor seinsommer - herlig båt, men jeg merker meg at ved sakte fart - 2 til 5-6 knop omtrent så "vingler" båten - og en kontinuerlig uavbrutt korrigering av aggregatet ( kursen med rattet ) - må til for å søke å holde henne på rett kjøl. Blir litt anstrengende i lengden når man skal gjennom lange områder med nedsatt fart. Tror jeg opplever noe forbedring ved å heve aggregatet noe over horisontalt plan ift båten (bare litt) og at trimplanene er oppe - men usikker. Noen råd ift dette - eller er dette noe man rett og slett lever med med denne typen utrustning? Janna Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Tror nok bare du må leve med det dessverre! Hadde tidliger 1 motor og drev, samme "frustrasjonen" som du skriver her... Jeg fant en ideel fart (tror det var 8-9 knop) og drev i nøytral stilling. Men hvis du bare finner riktig kurs og slipper rattet i ideell fart så vil den nok bare jage litt uten for store kursendringer. Blir bare rot hvis du hele tiden korrigerer. Dette har sikkert mye med båt type og skrog å gjøre selvfølgelig ;-) Har nå 2 maskiner på aksling samt AP, en drøm ;-) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Er redd dette er noe du må leve med. Båter med hekkaggregat eller outboard ( planende båter) er "håpløse" å kjøre i sakte fart med, må rattes hele tiden for å holde sånn nogenlunde rett kurs. Ellers må du over til snekke, eller annen båt med dyp kjøl, da blir retningsstabiliteten en helt annen. Har lang erfaring i fra begge båttyper. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Er det ikke duoprop drev på denne Z8 ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tor Arild Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 En kjent problemstilling. Har en windy 24. Fikk tips fra en erfaren en drevs fører om å senke begge trimflaps når jeg skulle kjøre i 5-7 knop. Fungerer relativt greit, da flaps fungerer som "bremse skjerm" og utslag blir faktisk langt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 (redigert) Min erfaring er å ikke småkorigere. Totalt sett så går den bra rett lell fordi om den vingler Redigert 17.Mai.2014 av Scand7100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2014 Kjør full flaps det hjelper iht min erfaring om enn ikke helt samme båt. Gjorde også det samme om været ble for tøft, full flaps og 12-15 knop. Da oppførte den seg nesten som en halv planer :-)) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
LM 605 Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Kjør full flaps det hjelper iht min erfaring om enn ikke helt samme båt. Gjorde også det samme om været ble for tøft, full flaps og 12-15 knop. Da oppførte den seg nesten som en halv planer :-)) Det er klart båten oppfører seg mere "normalt" opp i 12-15 knop, da planer den jo nesten, men nå mener jo trådstarter om helt sakte fart, ca 2-5 knop. Det er jo i denne farten slike båttyper må rattes hele tiden for å gå sånn nogenlunde rett fremover. Det hjelper noe med å "tilte" motoren helt inn mot skroget slik at baugen blir presset noe ned under sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men full flaps gjør underverk også i 2-4 knop. En planende båt trivest best i plan eller helt på sakte (5 knop)er min erfaring. Det var grunnen til at jeg skrev full flaps også i dårlig vær, slik klarer en å få litt høyere hastighet (12-15knop) en unngår da å komme skikkelig i plan og således oppfører båten seg mer som en halvplaner noe som oppleves behagelig om det er litt røff sjø. Normalt i denne hastigheten (12-15knop) så vil baugen stå høyt, eller rett opp som vi sier. Dette vil unngås ved full flaps. Redigert 18.Mai.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Øya Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Full flaps for å bremse fungerte godt på vår tidligere båt i omtrent samme størrelse Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Jannajanna Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Hei alle - og takk for engasjement! :-) Gøy at så mange svarer så seriøst og skikkelig! Noen korte lkommentarer: Teerex spør: Er det ikke duoprop drev på denne Z8 ? Svar JA. LM 605 skrev: Det hjelper noe med å "tilte" motoren helt inn mot skroget slik at baugen blir presset noe ned under sakte fart. Janna: Mener du her at jeg skal tilte motoren helt ned på laveste posisjon? Ellers har opplevde jeg at båten (min altså) faktisk trivdes veldig godt i plan (15-20 knop) i ganske grov og røff sjø. Noe som nok skyldes en tung, solid og god konstruksjon som gjør at den mer pløyer og følger dønningene, en hoper og spretter, tross den begrensede lengden den har. Ser ut til at fuill flaps er tingen - tilte motoren helt ned (inn til skorget) om jeg har forstått LM 605 riktig, pog så la båten gå litt sjøl. Så får jeg heller ratte når jeg virkelig må! Janna Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Duprop skal jo ha vesentlig bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart enn singelprop. Og det er også min erfaring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ternen32 Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 La båten logre litt, den går nogenlunde rett likevel, til mere man korrigerer til mer må man ratte Et annet alternativ er http://www.ruddersafe.no/ Ikke prøvd selv, men har hørt andre som har gode erfaringer. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Noen som har testet dette? http://www.ruddersafe.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 wups, litt forseint :D Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Synd det ikke finnes progressive styringer ... vel ... Har hatt best erfaring med å tilte drevet en god del ut - det roer ned stjerten en del på min båt. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
LM 605 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Er veldig mange forslag og erfaringer ute og går ang. dette problemet. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det vel minimale resultater man oppnår av div forsøk som her nevnes. En båt uten kjøl, og med hekkaggregat eller påhengsmotor som drivkraft , vil altid oppføre seg slik i sakte fart. Det må man bare leve med, ellers må man kjøpe seg en annen båt med kjøl. Har selv hatt div. båter i flere ti-år både med og uten kjøl, inboard og outboard, så egenerfaring (og andres), er at,: Slik er det bare... Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Under dorging med min tidligere Buster var det av og til nødvendig og få ned farten frå ca 3knop til ein lavere fart. Monterte derfor små drivanker på kvar side av båten som akkurat hang nedi vatnet. Båten gjekk med dette noko saktere på tomgang, men i tillegg til dette fikk eg noko andre svært positive egenskaper. Båten vart utulig mykje meir stødig for siderulling i sjøgang, og den var mykje meir retningstabil. Vart som om ein kjørte eit "lokomotiv" Det siste året laget eg av 2stk større murerbøtter eit slikt drivanker system så var raskt og løyse ut når eg skulle redusere farten litt under kjøring av fisk. Om ingen andre ideer fungerer greit nok og det er litt lengre strekninger du må kjøre med redusert fart kan ei slik løsning vere brukandes. kanskje ein 5-10L bøtte på kvar side hadde vore til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Har samme gode erfaring med å kjøre trimplan helt ned. Hadde Bravo 3, og duoprop eleminerer ikke dette. Men jeg har lest at Volvo sine DP drev er mer retningsstabil i sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Henger meg på de andre her som anbefaler fulle flaps. Jeg hadde en Beetle med singeprop. Vinglet veldig i lav fart, men fulle flaps og motoren godt oppover, løste det stort sett for meg. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 La båten logre litt, den går nogenlunde rett likevel, til mere man korrigerer til mer må man ratte Helt enig, la båten logre litt og hold rattet i ro. Hvis jeg prøver å styre rett med båten min skjener den værre, uten å korrigere går det rett nok. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 jeg har idag båt på 6,2m og 90HK påhengs, båten er egentlig for flat akterover slik at den banker og slår vel mye med bølger i mot. Fra tomgang 1,7 opp til ca 5,8 går den snorbeint . og jeg har ikke trimflaps i det hele tatt, fra 6 til ca 12 mil der den legger seg fint i halvplan drar den bare sjø og bruker bensin. Dette indikerer at det må være store variasjoner på denne type båter, Er det kanskje de med v-bunn hele veien akterover som er " verst " , Hadde en gang en Skibsplast 550 og mener å huske at der var enten opp til 5,5 og ingenting i mellom før den hoppet opp i plan. Likte derfor egentlig mye bedre en 18' Hansvik som jeg også har eid. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Med samme "problem" i lav fart fikk jeg et helt nytt båtliv med autopilot. Spesielt i sakte fart gjør den ting veldig greit for kapteinen. I tillegg er den helt super på lange strekk i høyere hastighet. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Jannajanna Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Kan man ha ruddersafe på et duopropp hekk aggregat? Motoren her er en 6 sylindret 4.2 Ltr Mercurycrusier på 320 HK... Noen som har hørt om noen som har prøvd det en gang på slikt utstyr? Og joda - kjører en ca km ut trang led i elv fra båthavn til "sjø'n" og retur det samme - men drivankere har jeg ikke lyst å teste... Har jo kjørt båt i snart 40 år - så er jo vant til dette, men med hydraulisk styring etc forsterkes dette en del synes jeg. Greit når man har "funnet" posisjonen - men ut over det - en del ratting altså... Litt slitsomt med kaffekoppen i andre neven! Janna Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) .. Litt slitsomt med kaffekoppen i andre neven! Janna Finnes løsninger for slike problemer, bytt ut Coken med Staoilkoppen el l.... Ellers enig at hydr styringer er enda verre i denne sammenhengen men bygget om min slik at utvekslingen ble mer direkte og det gjorde en god del. VP280 drev var det. Redigert 19.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.