Runjar Startet 17.Mai.2014 Del på Facebook Startet 17.Mai.2014 Jeg har fått et par hundre liter parafin til overs. Fikk et tips om at jeg kunne blande det med diesel og bruke det på båtmotoren. Teoretisk skulle vel det gå greit. Men har noen erfaring eller meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Parafin er "tørr" i forhold til diesel. Hadde ikke gjort det med mindre du har en god gammeldags mekanisk dieselmotor. Og i så fall brukt en tynn utblanding (10-20%) samt en skvett med TCW-3 2-taktsolje. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jørn Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Forsvaret bruker parafin på bilene i blandet 1% diesel, men dette er relativ gamle motorer i mb 240/300. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Forsvaret bruker parafin på bilene i blandet 1% diesel, men dette er relativ gamle motorer i mb 240/300. Dette stemmer ikke, de går på F34, og det er både grønne og blankbiler som bruker dette. Det er tilsatt et additiv som smører diesel pumpa, så det er ikke bare å kjøre på parafin. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
SveinHa Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 (redigert) I tillegg til de rent tekniske problemene så er der også et juridisk: Det er ikke tillatt å bruke parafin som drivstoff. Mulig det bare gjelder bil forresten. Redigert 17.Mai.2014 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tore B Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Blande sommerdiesel med litt parafin kan vel ikke skade, vinterdiesel har jo en viss innblanding av parafin i forhold til hvor kaldt det er. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Du sier ingenting om hvilken motor du har, men jeg kan ærlig talt ikke tenke meg en eneste dieselmotor som skulle ha vondt av en innblanding med parafin - og jeg har selv hatt anledning til å tømme en nedgravet parafintank og kjørt innholdet gjennom båtmotoren. win-win-win. Men vil du være helt sikker så kan du akte litt på blandingsforholdet og hvis du holder deg under 20% parafin finnes det ikke engang en teoretisk mulighet for problemer. Tidligere var det forøvrig ganske alminnelig å kjøre bensinmotorer på en innblanding av parafin, eventuelt ha to tanker og starte på ren besnin, for så å slå over på parafin når motoren var varm. Volvo leverte traktorer med dette opplegget som standard. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ingelinn Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 di kaldeste områdene i norge har opptil 50% parafin i blandet dieselen om vinteren (vinterdiesel) for å hindre diselen i å stivne.Før parafin ble farget var det dem som kjørte på ren parafin med i blandet 1kork totaktsolje pr.100l på diesel bilene sine for å snike seg unna avgift. ingen problem å kjøre på diesel med parafin iblandet ,det gjør di fleste som kjører dieselbil her til lands om vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Hei Dersom du har varmeapparat, Eber/Webasto eller pottebrennar, kan du eventuelt montera ein eigen tank for varmeapparatet, og bruka parafinen der. Det har varmeapparatet berre godt av, då det blir mindre soting. Ask Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Statoil har hatt forbud mot å blande parafin i sommerdiesel (GO-11) siden tidlig 90 tall. Dagens diesel er ikke like blandings villig som den dieselen som var i salg på 70 og 80 tallet. Det er fare for at produktene kan skille seg. Dersom du tilsetter parafin, fyll parafin før diesel og hold blandingsforholdet lavt. 2 taktsolje som ekstra smøring er ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Vil bare si at de få kronene du spare med å gjøre dette kan medføre store utgifte i form av motorreparasjoner, så vinninga går opp i spinninga. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Runjar Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Her var det mye interessant, takk for alle svar. Dette gav meg litt å tenke på. Hmmmm.... Motoren er en Yanmar 4JH3-HTE forresten. Jeg kan jo alltids bruke den på varmeapparatet (har egen tank, Ask) - da skulle jeg ha for flere får framover, om den holder seg da. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Klart du kan kjøre parafin igjennom en.dieselmotor.Bland gjerne 50-50 diesel og parafin og en liten dæsj totaktsolje.Null problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Mai.2014 Del på Facebook Svart 18.Mai.2014 Bruker du parafinen på varmeapparatet brenner den vel renere, det er vel ikke så dumt? Selv fylte jeg mye parafin i fjor vinter da jeg fikk tilgang til en fyringstank på land som skulle tømmes. Billig varme ombord den perioden Blante oppi en skvett totaktsolje for sikkerhets skyld, men motoren sveiv ikke så mange timene den vinteren, så rakk ikke å merke noe negativt sånn sett. Nå skal det sies at motoren er en gammel Perkins med lav effekt, så da har det gjerne mindre å si om ikke drivstoffet er helt på g. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Tja.. Statoil vet sikkert ikke hva de snakker om, gjelder moderne dieselmotorer ... men men.. Det som var vanlig for noen ti år siden på datidens motorer er noe annet enn hva som er tilfelle på dagens moderne motorer.. Men har en en antikvarisk motor, så er det neppe problemer å kjøre motorer på diesel tilsatt parafin, så en kan selvsagt blande inn noen % med parafin på gamle motorer, men bør nok holde seg på samme prosent som likør.. Det er selvsagt helt feil påstand som fremsettes om at vinterdiesel i dag bare er tilsatt parafin.. En skal vokte seg vel å lytte på Petter Smart mennesker som tror de vet.. Han advarer på det sterkeste mot å leke Petter Smart med dieseltanken. – Kundene spør oss ofte om det går an å tilsette parafin i dieselen for å forbedre kuldeegenskapene. Svaret er et soleklart nei! Parafin har høyt svovelinnhold og kan skade partikkelfiltre og katalysatorer på dagens biler, understreker Svela.. Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hjeltefjord Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Jeg vet om biler som i årevis har gått på kun parafin og totaktsolje....Blander du 50/50 er det ingen fare.Annet er propaganda.Helikoptermekanikere har greie på motorer.Kjenner du en,spør ham hva han har på tanken på privatbilen.....Kjenner du ham godt,kan det være du får ærlig svar.... Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 I tillegg til de rent tekniske problemene så er der også et juridisk: Det er ikke tillatt å bruke parafin som drivstoff. Mulig det bare gjelder bil forresten. Naboen hadde 2 gamle parafintanker fra da han kjøpte huset, det var vel omtrent 80-100 liter i dem. Jeg ringte til Toll i KrSand og spurte hvordan det var å kjøre på det. Han anbefalte meg å fylle det i ett glass for å se på fartgen av det. Om parafinen var blank, var det bare å helle det på bilen. Blandet i litt to-taktsolje. Men jeg har også kjørt bilen på inntil 70% brukt raps-olje uten å ha noen problemer med det så lenge det var varmt og kvaliteten på rapsen var bra. Jeg ville ikke kjørt med rapsolje på båten, men parafin +totaktsolje ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Men så har jeg stort sett gamle motorer da. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
hanto1 Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Holdes blandingsforholdet under 30% + en skvett 2 takts olje så går dette helt fint på din motor. Har aldri hørt om konkrete skader som beviselig har oppstått på motorer uten CR pga innblanding av litt parafin/2 takts olje. Selvfølgelig vil ikke oljeselskapene anbefale at noen blander ut drivstoffet deres. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Jeg vet om biler som i årevis har gått på kun parafin og totaktsolje....Blander du 50/50 er det ingen fare.Annet er propaganda.Helikoptermekanikere har greie på motorer.Kjenner du en,spør ham hva han har på tanken på privatbilen.....Kjenner du ham godt,kan det være du får ærlig svar.... Nå er det neppe mange som blander 50/50 med parafin og totaktsolje på hverken biler eller helikopter (jeg skjønte hva du mente) Dog er jeg enig i helikoptermekaniker nok har peiling på turbiner.. men er ikke mange slike i moderne fritidsbåter i dag. Det er selvsagt ingen automatikk i et en som kan turbiner også er ekspert på dieselmotorer .. Dog skrev jeg at en fint kan spe på diesel med parafin på gamle motorer om en holder seg under eller ved likør i styrke Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hjeltefjord Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Sydvesten.Du skjønte hva jeg mente...Jeg beretter om en praksis blant enkelte i en spesiell yrkesgruppe, hvorav jeg kjenner godt til en av dem.Derav besitter jeg den info jeg gjør.Men for al.del,folk må da gjøre hva de vil for meg med.sine motorer.Jeg ville bare belyse at utsagn som at man ikke kan kjøre på en blanding av diskuterte brennstoffvarianter ikke stemmer,da jeg har sett det motsatte med egne øyne over tid.Dette er ikke gamle biler heller. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Hei Jeg har god kjennskap til turbinmotorer i helikopter og andre fanmotorer, samt Jet A-1 og F34. Spør meg hva jeg har villet fylt på min nye BMW --- . Har du en gammel motor så kan du sikkert blande inn noe parafin, men tenker du sikkerhet og ønsker å ta vare på motoren så er parafin bannlyst. Det er forskjell på om du spør en flyver om dette tema kontra en dreven flytekniker, du vil få to forskjellige svar. Redigert 19.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Det er vel nettopp dette som skiller "Petter Smart" luringene, fra de med kunnskaper.. Men som sagt har man en gammel motor, så spiser den vel det meste den blir servert uten å bli dårlig av den grunn.. De fleste husker jo Volvo sin D6 serie og hvor ømfintlig den var i matveien og med påfølgende injektor problemer Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hjeltefjord Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Det var da voldsomt til ovenifra og ned.Tror ikke du finner Petter Smart i en helikopterhangar som har som yrke å holde helikopterene operativ.Synes dialogteknikkene her i denne tråden nå er på et nivå som jeg ikke ønsker å være med på å opprettholde.Ha en fortsatt fornøyelig dag. Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Flåteløs Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Det er som regel en dårlig tanke å bruke noe annet drivstoff enn det maskinen er beregnet på. Det at maskinen faktisk vil kunne fungere er en ting, noe annet er hva konsekvensene er. Et par ting å tenke på: Parafin har andre smøreegenskaper enn diesel, kanskje det er bedre, kanskje det er dårligere. Parafin har nok andre tenningsegenskaper enn diesel, hvordan påvirker det turtall og effekt? Diesel har tilsetninger som parafin kanskje ikke har? En moderne dieselmotor er beregnet på diesel, og "brenner" på en relativt lav temperatur. Hvordan blir utslippene? En del av kritikken mot bio-diesel er jo nettopp at den har andre egenskaper er auto-diesel og derfor gir større utslipp siden moderne motorer ikke er beregnet for bio-diesel. Hvordan er da parafin? Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 uten å ta parti: som ex-flymekaniker, under hver døgnkontroll/72timer osv tappet vi av endel fuel (Jet A1) fra hver tank (gjerne 20liter pr tank) på jakt etter vann og andre ulumskheter. tror dere dette gikk til destruering? tror dere det var tilfeldig at de fleste kjørte dieselbiler av forskjellig årgang? og relativt mange var over snittet bil interessert? forøvrig, tror dere ikke dieselpumpene på eldre motorer trenger smøring? en liten dæsj totaktsolje lønner seg, det lønner seg i ALLE dieselmotorer i ny å ne, det smører godt og gjør ingenting vondt. mine får en liten dæsj her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.