valvolainen Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 En nabo i min oppvekst kjørte med ren parafin iblandet 1% toktaktsolje i årevis på sent 80talls hiluxen sin. Ikke noe problemer. Jeg hadde ikke vært i tvil hvis jeg hadde hatt et lager med parafin., Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Jeg hadde en kompis i USA som kjørte Mercedesen på en blanding av fyringsolje og parafin... bilen gikk godt over 200.000 km før han kvittet seg med den, og den gikk fortsatt som ei klokke... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 i begynnelsen av 70-tallet hade vi en Yamaha påhengsmotor som man startade på bensin, sen når den var varm slog man over på parafin dobble tanker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tore B Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Trådstarter spør om erfaringer og meninger. De med erfaringer sier det går greit, og de fleste med meninger er skeptiske! Da er det bare å ta et valg mellom erfaringer og meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Vel, jeg har en Albin 2 cyl svænsk snekkemotor som finnes i 2 versjoner en for bensin og en for fotogen. Forskjellen på de to er kompresjonsforholdet. Det er kjent at parafin - selv om den har større energitetthet enn Diesel er den langt mindre bankefast dvs den selvtenner ved svært lav kompresjon. Å kjøre en Dieselmotor på høy grad av parafin/parafin må være direkte ødeleggende for motorene. Det finnes 2 forskjellige topplokk med forskjellig kompresjonsforhold for respektive bruk. Albin Bensin: 5,6:1 kompresjon (6 kg / cm2) Albin Parafin: 4,8:1 kompresjon (5 kg / cm2) Trodde det var allment kjent at parafin ikke egner seg som dieselfor annet i vinterdiesel (i gamledager) Hvis parafin skal brukes som rent dieseldrivstoff må flere tilsetninger til: Blåsprit, Nafta mfl, en virker som "tennplugg" en annen som "oktanforhøyer" - riktig blandet fungerer dette utmerket men ren parafin eller høy grad av innblanding i Diesel er neppe bra. Redigert 21.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 her bommer du nok litt - diesel tenner ved at den sprøytes inn i sylinder på riktig tidspunkt , og trenger ikke være bankefast som bensin. Og måles ikke i oktan men i cetan - tennvillighet http://snl.no/cetan Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bay_liner Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Vet det men siden jeg refererte til Albinen holdt jeg med til "Oktan" eller bankefasthet. Innsprøytingen starter jo i god tid før stemplet når toppen i en tradisjonell Diesel så tidligere mottenning får man uansett. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 om jeg ikke husker feil så har parafin mer spesifikk energi enn bensin, men lavere enn diesel..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Tja, det kommer vel litt an på hvordan regner eller tenker det.. med spesifikk energi så tenker jeg MJ/kg (vektenhet).. og da kommer tettheten inn i bildet.. Bensin har en tetthet på ca 0,74, diesel ca 0,84 og parafin ca 0,8.. Energiinnholdet i disse per kg. er i MJ/kg Bensin 43,9, Diesel 43,1, det samme for parafin. Regner du om til MJ/l, så blir det slik(per liter) 32,5 for bensin, 34,5 for parafin, 36,2 for diesel Så en vil få litt redusert energiinnhold om en blander inn litt parafin, men neppe så mye at det vil merkes... En bare justere litt for mengden så har en samme effekt, mengen med drivstoff kan man justere med gasspådraget.. Er ikke så bekymret for effekttapet, ei heller for gamle konvensjonelle dieselmotorer som spiser det de blir servert uten at de blir kresen i matveien av den grunn.. Derimot er jeg mer skeptisk til å bruke større mengder parafin på moderne dieselmotorer som en vet er kresen i matveien, slik D6 til Søta bror Referanse Tallmateriale for energiinnhold er hentet fra nettet, og Wikipedia Redigert 22.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjellbonden Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Jeg mener at vinterdiesel for kaldere enn ca 24°C er tilsatt parafin. Når jeg bestiller landbruksdiesel kan jeg velge om jeg vil ha og hvor mye parafin. Jeg foretrekker uten, da jeg har dieselvarmer på traktorene. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Kjørte Caravellen (2,5 TD) på parafin + litt 2T olje i ca 2 år/20' km, ingen problemer, men diesel gir litt bedre ytelser. Merkbart i motbakker med tung henger .. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 her hvor jeg holder til, leveres det "vinterdiesel" hele året. Og mine båtnaboer i havna melder om redusert effekt i forhold til sommerdiesel. Spesielt merkbart om motoriseringen er marginal for båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 I samme sjanger - kan jeg blande brukt frityrolje i dieselen? (Det blir nok i såfall mest aktuelt på den gamle Bukh'en fra '78) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
John_Kr Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 For å bli kvitt den enorme mengde parafin (200L) så kan man jo gå i anskaff av en Evindrude 55MFE som går på parafin. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Fjellbonden Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 her hvor jeg holder til, leveres det "vinterdiesel" hele året. Og mine båtnaboer i havna melder om redusert effekt i forhold til sommerdiesel. Spesielt merkbart om motoriseringen er marginal for båten Kan det være pga parafininnblanding Jeg trodde vinterdiesel uten parafin ga samme effekt som sommerdiesel. Dere trenger kanskje å ta høyde for lavere temp enn -24°C........... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Så lenge parafinen er gratis, spiller det vel ingen rolle om den gir litt redusert ytelse for motoren? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 blir ofte en akademisk avsporing her ! så bland in mindre mengde også...så rekker gratisparafinen lenger jeg hadde ikke hatt noe problem å ha det her på tanken, men så har jeg en motor uten en masse elektronikk ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dante Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 (redigert) Har kjørt gamle påhengsmotorer på Jet A-1 også - det fungerer fint! Ulempen er at man må starte og stoppe motoren fra egen tank på bensin så ikke motoren blir tungstartet. Redigert 22.Mai.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.