Pequod Startet 17.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2014 (redigert) Yanmar betaler HK-avgiften for de som kjøper ny motor før 1. juli! Lurer på om andre produsenter følger opp? http://www.yanmar.no/?did=9056085 Og nei, jeg selger ikke motorer! Men har en eldre Yanmar i båten, det må jeg innrømme... Redigert 17.Mai.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ask Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Hei Dette vitnar om gode marginar hjå Yanmar.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Du har et poeng Ask, om Yanmar kan dekke hk avgiften og fremdeles tjene gode penger så er det liten tvil om at de har gode marginer på sine motorer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Nå er det vel fremdeles lovlig å tjene penger. De som synes Yanmar er for dyre pga at de beregner seg en ublu fortjeneste, står jo fritt til å velge andre motorer. Det er jo heller ingen som vet om Yanmar tjener penger på de motorene der de "sponser" hk-avgiften. Det kan jo hende at de selger uten fortjeneste, eller med tap, men at de vurderer det slik at goodwillen de oppnår i markedet er verdt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Alternativet er kanskje å tørke støv og tvinne tommeltotter frem til 1. juli. Ikke sikkert de har noe særlig fortjeneste på dette tilbudet, men de kan holde aktiviteten igang. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ble jo sagt at alle som handlet inn motor før 1.juli, skulle få avgiften refundert. At de spanderer hk avgiften er da en veldig rund formulering. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Gjelder sikkert motorer på lager ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
cosmo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Får de refundert for motorer som står på lager, men ikke de som blir handlet inn nå? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 De (Leverandørene) får refundert avgiften på alle motorer som er registrert inn på lager mellom 13. mai og 1. juli. Reglene er pr i dag slik at selger de motoren (tar den ut av lager registreringen) før 1. juli så får de ikke refundert avgiften, dette betyr at Yanmar dekker denne utgiften selv. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
cosmo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Tipper yanmar har en plan for å ikke kaste penger ut av vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Ja de har sikkert en plan, men de tar også noen sjanser, reglene er klinkende klare pr dags dato, det er søkt om å få en overgangsordning men denne er ennå ikke godkjent. Slik jeg oppfatter det så vil alt dette være klart i medio juni og da er det bare 2 uker igjen til ordningen trer i kraft. Så båtbransjen sliter litt i disse dager. Redigert 18.Mai.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Windy37GM Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Alternativet er jo å brenne inne med ørten maskiner. bedre å få de ut på markedet med mindre fortjeneste, enn å brenne inne med dem. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Popeye70 Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Her er det mange faktorer med i bildet. De holder folk sysselsatt, får litt sirkulasjon av varelageret, stjeler kanskje kunder fra konkurrentene, får goodwill i markedet osv. Kanskje taper de 7.500,- på selve salget av en seilbåtmotor men stjeler de et salg fra f.eks. VP så har de fått fremtidige inntekter (service, deler) og tatt markedsandeler fra en konkurrent. Kanskje drar dette salget med seg nye salg fra den nye kundens venner og kolleger... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Alexo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 "Forhandlere som har motorer på lager, vil få refundert avgiften de allerede har betalt."Jeg vil tro at de venter med å føre solgte motorer ut av lager før 1 juli? Hvis dette er mulig?. Ser også bakkenmotor.no http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=48215376selger uten hk (hestku*) avgift Ny 60hk på meg i år da Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 ikke umulig at ヤンマ tar en del av dette siden Norge er så mega lite marked og at YN avskriver det som et hendig tap for 2014.... og, eller setter det på konto for markedsføringsutgifter... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ask Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Popey70 har eit godt poeng. Yanmar og VP tener vel mest på ettermarknaden? I alle høve etter deleprisan å dømma. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Nå er det vel fremdeles lovlig å tjene penger. De som synes Yanmar er for dyre pga at de beregner seg en ublu fortjeneste, står jo fritt til å velge andre motorer. Det er jo heller ingen som vet om Yanmar tjener penger på de motorene der de "sponser" hk-avgiften. Det kan jo hende at de selger uten fortjeneste, eller med tap, men at de vurderer det slik at goodwillen de oppnår i markedet er verdt dette. Eg ser ikkje at nokon stad, i denne tråden, at nokon har påstått at det ikkje er lov å tena pengar. Nett som det er lov å tena pengar, er det lov å meina at nokon har for høge marginar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Nå selger vel Yanmar mest motorer til bruk innenfor næring. siden denne avgifta gjelder fritidsbåter er det vel et forsvinnende lite antall det er snakk om at de måtte dekke av egen lomme.. de gjør nok dette for å framstå imøtekommende.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.