Jump to content

Yanmars løsning på HK-avgiften...


Pequod

Recommended Posts

Du har et poeng Ask, om Yanmar kan dekke hk avgiften og fremdeles tjene gode penger så er det liten tvil om at de har gode marginer på sine motorer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå er det vel fremdeles lovlig å tjene penger. De som synes Yanmar er for dyre pga at de beregner seg en ublu fortjeneste, står jo fritt til å velge andre motorer. Det er jo heller ingen som vet om Yanmar tjener penger på de motorene der de "sponser" hk-avgiften. Det kan jo hende at de selger uten fortjeneste, eller med tap, men at de vurderer det slik at goodwillen de oppnår i markedet er verdt dette.

Link to post

De (Leverandørene) får refundert avgiften på alle motorer som er registrert inn på lager mellom 13. mai og 1. juli. Reglene er pr i dag slik at selger de motoren (tar den ut av lager registreringen) før 1. juli så får de ikke refundert avgiften, dette betyr at Yanmar dekker denne utgiften selv.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ja de har sikkert en plan, men de tar også noen sjanser, reglene er klinkende klare pr dags dato, det er søkt om å få en overgangsordning men denne er ennå ikke godkjent. Slik jeg oppfatter det så vil alt dette være klart i medio juni og da er det bare 2 uker igjen til ordningen trer i kraft. Så båtbransjen sliter litt i disse dager.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Her er det mange faktorer med i bildet. De holder folk sysselsatt, får litt sirkulasjon av varelageret, stjeler kanskje kunder fra konkurrentene, får goodwill i markedet osv.

 

Kanskje taper de 7.500,- på selve salget av en seilbåtmotor men stjeler de et salg fra f.eks. VP så har de fått fremtidige inntekter (service, deler) og tatt markedsandeler fra en konkurrent. Kanskje drar dette salget med seg nye salg fra den nye kundens venner og kolleger...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Nå er det vel fremdeles lovlig å tjene penger. De som synes Yanmar er for dyre pga at de beregner seg en ublu fortjeneste, står jo fritt til å velge andre motorer. Det er jo heller ingen som vet om Yanmar tjener penger på de motorene der de "sponser" hk-avgiften. Det kan jo hende at de selger uten fortjeneste, eller med tap, men at de vurderer det slik at goodwillen de oppnår i markedet er verdt dette.

 

Eg ser ikkje at nokon stad, i denne tråden, at nokon har påstått at det ikkje er lov å tena pengar. Nett som det er lov å tena pengar, er det lov å meina at nokon har for høge marginar.

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...