Jump to content

Er det nødvendigt at varme motor op inden belastning?

MajorAndy

Recommended Posts

På helgens bådtur lå jeg i havn med en båd fra hjemmehavnen, som fik et generatorproblem. Han spurgte derfor om vi kunne følges hjem til havnen i dag, da han var bange for at motoren skulle sætte ud undervejs på grund af manglende ladning. Jeg sagde naturligvis ja, men da vi forlod havnen sammen gav han fuld gas så snart vi var ude af indløbet.

Det tog 8-10 minutter inden mine motorer havde nået 85 grader og da var han allerede 2-3 nm fra mig og jeg indhentede ham først lige før hjemmehavnen.

Godt hjemme tog jeg kontakt og forklarede at jeg ikke ville give fuld gas før jeg havde varme motorer, hvortil han lignede et stort spørgsmålstegn og sagde "jeg giver altid bare fuld gas med det samme". Hans Princess er fra 90-tallet og har så vidt jeg ved ikke haft nogle problemer.

På vejen hjem diskuterede jeg med konen om mit princip om at vente til de har nået 85 grader er

A: Virkelig og afgørende nødvendigt for at undgå skader

B: En god vane, der minimerer slitage på længere sigt

C: en myte, der ikke har hold i virkeligheden.

Som konen sagde, så varmer man jo ikke en bil op, men jeg svarede med overbærenhed i stemmen, at det var noget helt andet med en bådmotor, der skal gå "op ad bakke" hele tiden. Men egentlig blev jeg i tvivl om rigtigheden. Det er jo ikke noget jeg ved med sikkerhed.,

Hvad siger ekspertisen herinde? Er det bevist og dokumenteret at man altid skal varme fuldt op? Kan man måske nøjes med at få dem på fx 60 grader? Eller er det bare en "ammestuehistorie" som vi amatører fortæller hinanden?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Ekspertise og ekspertise, lar da altid motoren få gå seg litt varm før jeg setter full fart. Liker å få temperaturen opp før belastning - som du sier, går i "oppoverbakke" hele tiden.

Det samme på vei inn i havn, aldri full fart og bråstopp, må kjøres "ned"

Rett eller ikke, har fungert i mange år får min del. Kjøper absoult din teori.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Myte eller ikke? Det skader sikkert ikke å ta det rolig de første minuttene. Men nå er det vel litt forskjell om dette er midtsommer med en motor som allerede holder +25oC, eller om vinteren når motoren kanskje bare holder +5oC. Da viller jeg i hvert fall "for sikkerhets skyld" tatt det pent de første minuttene. Det er greit at en bruker en multigradsolje på motoren, men selv slik olje er temmelig tykkflytende ved 5oC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er alltid forsiktig med å belaste kald motor enten det sitter i båt, bil, traktor, plenklipper eller motorsag. En vakker dag kan uforsiktighet resultere i defekt toppakning eller sprekt topp, vann i sylinder og totalhavari. Nettopp skjedd med en traktor jeg kjenner til og årsaken er ikke helt ukjent........

Greia er at alle pasningene i motoren er forskjellige mellom varm og kald motor. Grunnen til at man skal ta det litt pent i starten, er at man skal la disse toleransene 'komme på plass'. Dessuten skal oljen få den rette temperaturen for å kunne gi maks. smøreegenskaper. Jeg regner med at det ikke er mange som drar bilmotoren opp i 3000 rpm og lar den gå der med last. Man kan ikke sammenligne bil og båt på denne måten. Dog er det mange som lar motorene gå og prompe på tomgang til de er fullt driftsvarme. Det er heller ikke bra. Dieselmotorene vi kjører offshore har konstant varme og på de store kjører oljesmøringen hele tiden. Når de skal stanses, så blir de bare slått av uten nedkjøring. Jeg har mistanke om at det koster noen turboer fra tid til annen.

Aggregatet mitt skal i hht instruksjonsboken gå fem minutter før det belastes. Og det skal kjøres ubelastet noen minutter før det stanses. Aggregatet kjører konstant hastighet på 3000 rpm. Det var derfor jeg valgte dette turtallet.

Ekspertise og ekspertise, lar da altid motoren få gå seg litt varm før jeg setter full fart. Liker å få temperaturen opp før belastning - som du sier, går i "oppoverbakke" hele tiden.

Det samme på vei inn i havn, aldri full fart og bråstopp, må kjøres "ned"

Rett eller ikke, har fungert i mange år får min del. Kjøper absoult din teori.

Rett ut av læreboka.

Varme opp før toppfart og kjøle seg ned litt før stopp, et par min etter oppstart før en lar tampene gå.

Det er da vell ingen som på egen bil tar en oppstart fra 0 til 100 på kald motor.

Samme med menneskekroppen den også trenger oppvarming før hard belastning.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Motorens designklaringer/passninger er dimensjonert for "riktig" motortemperatur.

Oljen har kun riktig viskositet dvs egenskaper når den har nådd "temperaturdriftsvinduet".

Motoren gjennomgår faser med termiske spenninger fra kald til varm til kald.

Derfor er det viktig å varme motoren til drrifts temp før hard belastning og ta den pent ned fra "cruise".

Da varer den garantert lenger.

Vet det er mange som ikke skjønner bæra av dette - alt for mange - og "båtfolk" som burde vite bedre.

Slikt er en av årsakene til at jeg for min del alltid er betenkt over å kjøpe brukt.

Et eksempel på hvor stor forskjell det kan være.

En av mine tidligere biler hadde oljetemperaturmåler som standard. Ved normal bruk i Norge var temperaturen nokså lik kjølevannstemperaturen ca 85°C.

En liten sviptur til Tysklands motorveier gjorde at oljetemperaturen der raskt steg til 125°C og da snakker jeg om relativt moderate hastigheter rundt 140-150 kmh. Nokså overraskende. Nå er det som regel oljekjølere på båtmotorer men overstående gir likevel en indikasjon på hvor mye mer normalbelastning en båtmotor utsettes for i forhold til en bilmotor - som heller ikke skal "bråstartes" - det skal ingen motorer.

Når stempler er kalde er de urunde (ovale) og tynnere i diameter rett under stempelfjærene enn nederst ved skjørtet. Ved driftstemperatur er det "perfect fit". DERFOR.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Lenge siden jeg leste instruksjonsboken min. Mulig det var i den forrige båten også. Men jeg mener det der sto at arbeidstemperatur burde oppnås før hard belastning, og at den burde gå en visst tid uten belastnig før stans av hensyn til turbo.

Forøvrig følger jeg MA prosedyrer - de virkelig veldig fornuftig.

Hva gjelder bilmotor hadde bmw en del trøbbel med biler med alu topp der lan kjørte bånn pinne før ting var varmt. Ulike materialer varmes opp ulikt og utvider seg ulikt. Når bilen min er kald, særlig på vinterstid, drar jeg ikke opp i høyt turtall med en gang.

Men jeg hadde 3 mercedeser på rappen for noen år siden. Der holdt automatkassa igjen på lavt gir og høyt turtall frem til motoren holdt en viss varme. I instruksjonsboka var det angitt at dette var meningen for å bidra til raskere varme i motor. Så der var det motsatt....

Belaster heller ikke motorer tungt eller høyt turtall før driftstemp er oppnådd og litt til. Gjelder alt av stempelmotorer.

Jeg ser utfordringen i et land som DK hvor man er ute av moloen på 2 minutter og i åpent hav.

På D6 ene dine ville jeg holdt meg under 1000 rpm intil f.eks 40 grader er oppnådd, så øke til 1200 intil f.eks 60 grader er nådd.

Deretter for å få tempen litt raskere opp til 85, øke til 14-1500 rpm. Noen minutter etter at vann og oljetemp er stabile på 85, øke rolig opp i plan.

Marinediesler som er behandlet med flatt jern rett ut av havna på kalde motorer hadde hvertfall gjort båten uaktuell for meg som kjøper om informasjonen hadde kommet frem i dagslyset.

Har forøvrig vært ute og kjørt NW 390 med D6 310 motorer i dag. Mye krefter til overs og virket som en meget god match til båten :-)

Mvh. SAP

Husk på at borerigger for fjell ofte starter på fullt turtall..samme med aggregat for strømproduksjon. Å de starter om det er 20 minus eller pluss. Å noen av se motorene går lenge.

Jeg hadde en veldig debatt med en kar i fra Pon Cat angående dette. Men jeg måtte gi meg når han refererte til alle riggene med oppstart på fullt turtall.

Endelig ble det Bobåt

Det kan nok kanskje vanskelig bevises at en motor som ikke varmes opp vil havarere,eller blir fortere utslitt,iforhold til en som blir varmkjørt.Siden det er så mange andre elementer som også spiller inn.

Men muligheten er der,og for min del er en båtmotor så dyr at jeg tar meg "bryet" med å varmkjøre før maks belasting.Det gjør garantert mindre "skade" enn det motsatte.

Når det gjelder å kjøre ned temp. før stopp,spesielt turbomotorer,er mange eksempler på at dette er viktig for å unngå koksing slik at smørekanalene tettes.

På vannkjølte turboer som mange båter har,er kanskje ikke nødvenigheten så stor som på motorer med tørr eksos,men igjen,det skader ikke.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hva med en påhengs som ikke starter utenfull chooke og høyt turtall?

Selv om den har høyt turtall er den ikke belastet noe særlig så lenge den er i fri.. Det er den først i gir med høyt turtall. Men det er neppe så heldig likevel å sjokk starte slik. Har gjort det selv noen ganger og det "gjør vondt" i sjela.

Ja, det er en god pakke, ikke?

Et sidespørgsmål: Hvad marchede du på? RPM og knob?

Litt over 27 knop på 3000 rpm og ca 90 l/t mener jeg og huske, men var ikke så fokusert på det da det var mye båter å følge med på i området.

Har kjørt NW 390 tidligere med KAD44 og 300. Lettere i hekken med KAD, men mye mer krefter med D6 :-)

Mvh. SAP

Jeg varmer opp alle mine motorer enten det er bil, båt, MC, ATV, eller andre motoriserte ting før dem får belastning! Dette er nok en god regel uansett om det er en gammel sliten eller ny moderne motor.

I marinen husker jeg dette var veldig nøye. og MTU 16V maskinene fikk puttre lit på tomgang før man sakte tok dem opp på marsjturtall.

Tror det er veldig viktig å ikke ha for mange brå akselrasjoner i en båt, der det er mye mere belastning i forhold til f.eks en bil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mange tak for gode svar. Jeg kan konstatere at der er bred enighed om at det er en god ide at varme motorerne ordentligt op og at der er gode, tekniske argumenter for at gøre det. Tolerancer, olietemp .. Det er også svært at være meget konkret i forhold til eventuelle kort- eller langsigtede skadevirkninger. Så jeg konkluderer, at vi er i området "better safe than sorry" hvilket jo giver god mening.

Og at man ikke bør købe en brugt P40 der har ligget i Helsingør... :-) Men derimod meget gerne en brugt NW390...

Yderligere indspil i denne tråd er naturligvis meget velkomne!

På grandezzaen med D6 310hk lar jeg den alltid gå på tomgang noen minutter, minst 5, før jeg setter den i gir. Starter opp, gjør siste forberedelse for sjøklar, sjekker truster, starter kartplotter mm, så kastet fortøyning og jeg går rolig utover og pakker inn fendere, da har det gått 5 minutter til, så økes turtall noe, temp stiger og det går fort 15 min før jeg drar på. Men det er vanskelig å få den opp i 85 grader uten å gå over ca 2000 omdreininger. I så fall tar det lang tid.

På seilbåten er det samme prosedyre... Men den er saltvannskjølt så den skal ikke opp i slike temperaturer.

Har vel hørt om turbohavari om man gir høyt turtall på kald motor. NAF har vel gått på noen smeller der ved å ruse opp motor på eu-kontroll, for å teste utslipp.

Ingen tvil om at jeg er, og vil være forsiktig her nei.

Minner meg om det motsatte - sidespor, men - lå med HUAL Travler i Gøteborg havn i 1984/85 utpå høsten/vinteren. Skulle laste en del SAAB, og de hadde stått ute i kuldegrader en stund. De ble strtet opp, og det gikk ikke akurat sakte på vei ombord, de gutta hadde akkort. Vondt å se hvordan de ble behandlet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Som nybegynner har jeg fulgt manualen til motoren slavisk, og har innført en rutine om bord som passer bra med akkurat det.

Stort sett er jeg alene når jeg tar turer med båten,og etter å ha åpnet sjøvannskrana og slått på strømmen, så starter jeg motoren og lar den gå. Så går jeg akter og løsner litt på de to fortøyningene der, før jeg går ut på utstikkeren ved siden av båten og deretter forut,opp på båten, løsner to av fortøyningene der,så ned på utstikkeren og opp på brygga der jeg løsner de to siste fortøyningene. Når jeg er ferdig med det går jeg langs utstikkeren igjen, opp i båten og løsner de to akterfortøyningene helt, slik at båten dermed er helt "løs", så går jeg opp til førersetet og bakker ut av båsen.

De minuttene det tar meg å gjennomføre denne prosessen regner jeg med er nok oppvarming. Så tøffer jeg sakte ut av båthavna og setter gradvis farten opp.

Hele prosessen gjennomføres også når jeg er tilbake i båsen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...