Jump to content

Er det nødvendigt at varme motor op inden belastning?


MajorAndy

Recommended Posts

Er overbevist på at alle motorer har godt av og få litt tempratur før den blir belastet.

2 takt maskiner med olje i bensinen er vel dei motorene som tåler best hard belastning fra start.

 

Det som er minst like viktigt er og la motoren få gå litt på tomgang før ein stopper den etter hard belastning.

Dette gjelder spesielt dei motorene som har turbo.

Deler av turboen blir meget varm under hard kjøring, og lageret i turboen som står mellom luft og eksos siden er smurt med smøreolje fra motoren.

Om du stopper ein turbomotor før turboen har fått kjølt seg noko ned vil varmen fra eksossiden trenge innover mot lageret og oljen i lageret vil koke og øydelegge lager,tetninger og diverse.

Link to post

En digresjon siden mange år siden. Men traktorene hjemme fikk vi alltid beskjed av faderen skulle gå varme før vi satte i gang med å pløye, harve, slådde etc. Arbeid som krevde at de gikk på fult turtall time etter time. Tror faktisk de motorene går mer oppverbakke enn båtmotor som kanskje 20-30% av tiden går i plan, ellers det rolig omkring.

 

Jeg personlig følger samme teori nå, hvertfall 60+ før jeg gir på, helst 80+ på tempmåler. Samtidig gir en slik stil en hensynsfull kjøring inn og ut av havner. Verste jeg vet er "idiotene" som kommer i halvplan in og ut av en havn. Er utrolig hvor store hekkbølger selv en 15 fots båt kan lage i ett havneområde.

Link to post

Er vel enighet om at det er best å varme opp motor før belastning, men det er så klart vanskelig å teste.

 

Motoren på hytta (mariner 60 hk 2takt fra 1984) må man gi full gass, på med choke for å starte når den er kald. Den ruser seg veldig opp med andre ord. Gått som en klokke den i over 20 år.

 

Selv starter jeg opp motoren i et par minutter før tur, og har 4-5 min gange i 5 knop før jeg kan øke farten.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Vi kan ta det litt mer 'vitenskapelig'. Forbrenningsmotorer, gassturbiner etc. er varmekraftmotorer. De utnytter energi i form av varme. En vanlig dieselmotor starter kald, bygger opp varme etter hvert. Av denne varmen går, la oss si 40 %, med til for oss nyttig arbeid. Resten er tap. Nå kan vi bruke restvarmen til andre ting, men ikke la oss kverulere om det. 60 % av energien (varmen) må fjernes. Dette gjøres for vår del via vannkjøling. Det kjøres altså en kontinuerlig strøm av vann gjennom systemet for å frakte vekk disse 60 %'ene. Når det gjelder måling av disse sakene, har jeg kun erfaring fra tester fra CAT på 80-tallet. Men akkurat som kondens på dieseltanken, så forholder motorene seg også til naturlover.

 

Altså:

Turbo. Denne kjører i gang når motoren starter. 'Min' turbo tutler da rundt med 10 000 rpm. Motoren går halvvarm og jeg gir fullt ubelastet turtall til 1 800 rpm. Turboen responderer med å snurre med 20 000 rpm. Fortere går den ikke, for eksosen gir ikke mer energi i form av varme. Så legger jeg full last på motoren. Turboen snurrer opp i fullt turtall som er 60 000 rpm. Nå går det nesten så det gløder. Oljen pøser gjennom lagrene for å smøre og kjøle. Så har jeg ikke lest instruksjonsboken for maskinen og slår av motoren. Turboen er gloheit, oljestrømmen er borte, og den skal ned fra 60 000 til 0 rpm. Det tar en 'stund', med heller stor slitasje på lagre, feil toleranse mellom hus og løpehjul etc. Dette er det verste turboen opplever. Det nest verste er å prompe time etter time med motoren på tomgang. Da kan det sote, løpehjhulet får ubalanse og man kan få havari av den grunn. Den gangen jeg jobbet hos CAT som reklamasjonsgeneral så hadde vi bøttevis av turbohavarier grunnet det jeg har skrevet over.

 

Motor: Dra opp i høyt turtall med en gang etter oppstart skal de fleste tåle, men det er ikke å anbefale grunnet smøring og toleranser som fremgår av denne tråden. Man får øket slitasje. Når motoren stanser, altså man kjører full last og stopper, så har vi på sett og vis 'turboeffekten'. Motoren har en masse restvarme som skal vekk. Vannstrømmen stopper når motoren stopper. I ekstreme tilfeller kan dette føre til overoppheting og koking av det vannet som er låst inne i motoren. Enkelte motorer har topplokk som kan slå seg ved slik behandling. Det gjelder i første rekke motorer med lange topplokk, lokk i aluminium osv. En fornuftig nedkjøring over noen minutter vil ikke skade motoren.

 

Og så får folk behandle utstyret sitt som de vil. Men dette er 'naturlovenes effekt'. Diesel inn i motoren er effekt ut i andre enden.

Link to post

Motoren har en masse restvarme som skal vekk. Vannstrømmen stopper når motoren stopper. I ekstreme tilfeller kan dette føre til overoppheting og koking av det vannet som er låst inne i motoren.

 

Gjelder kanskje spessielt på eldre saltvanskjølte motorer. På min forige motor Yanmar 3qm30, stoppet jeg den for fort der, og så prøvde å starte igjen etter kort tid, så gikk alarmen for kjølevann. Vannet var rett å slett "kokt" bort i området som føleren satt. (tynne/trange kanaler der) Kunne selvsagt løses med å ta av slangen å fylle den med vann, men fy så tungvint, og usunt. Fikk den 5 min på tomgang, så var det ikke noe problem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

 

Gjelder kanskje spessielt på eldre saltvanskjølte motorer. På min forige motor Yanmar 3qm30, stoppet jeg den for fort der, og så prøvde å starte igjen etter kort tid, så gikk alarmen for kjølevann. Vannet var rett å slett "kokt" bort i området som føleren satt. (tynne/trange kanaler der) Kunne selvsagt løses med å ta av slangen å fylle den med vann, men fy så tungvint, og usunt. Fikk den 5 min på tomgang, så var det ikke noe problem.

Når man da vet at saltvann krystalliserer seg ved for høy temperatur også (65 grader?) så er det vel ekstra skummelt å ikke kjøre dem ned i temp før stopp...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Korrekt viskositet på oljen er viktig, og denne oppnås ved normal driftstemperatur - altså gjør man lurt i å ikke belaste motor før motoren er varm.

 

Det er også lurt å la en motor få tid til å kjøle seg ned før man slår den av. Så snart kjølevesken slutter å sirkulere, samt kjølende drivstoff og luft i sylinderene slutter å kjøle ned sylinderen, vil magasinert varme i alt godset til motoren gjøre at motorens indre og vitale deler faktisk øker en stund etter at motoren er slått av. Man gjør derfor lurt i å la motoren gå med lav belastning/turtall en stund før den slåes av slik at godset får tid til å kjøle seg ned. Hvor lenge kommer an på hvor hardt motoren har blitt kjørt og hvor mye varme som har magasinert seg, samt hvor lang tid det er beregnet at det skal gå før den skal startes på ny. De fleste med feks en luftkjølt veteranmotorsykkel vet at dersom man kjører bånn pine i steikende sol, sladder inn over målstreken, skrur av... og så forsøker å starte opp igjen kort tid etterpå (sylindere ekspandert etter varmeforflytning), så er risikoen svært stor for varmskjæring. Samme prinsipppet gelder for alle forbrenningsmotorer. Selv om sannsynligheten for at noe skjærer seg er liten, så blir det unødvendig slitasje av dette. Dieselmotorer utvikler dessuten langt lavere temperatur enn bensinmotorer - så dette har også betydning.

 

Ser man svart røyk, ja da er dette ofte i sammenheng med for høy belastning.

Link to post

Kolvarna är gjorde av aluminium cylindrarna är gjorda i stål/järn. Aluminium drar till sig värme fortare än stål så om man belastar en kall motor hårdt finns risken att kolvarna fastnar. Tror gamla motorer klarar det bättre pga mer slit och generellt sämre tolleranser.

 

Att slå av på takten är dessutom extra viktigt på turbo motorer så att det inte bildas koks i oljeanslutningar runt turbon.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post

Ellers er det slik at motorprodusenten Scania sier at det ikke er noe behov for flere minutter tomgangskjøring før motoren stoppes, såfremt man ikke har belastet motoren hardt over lengre tid. Fks. en lastebil på bykjøring vil aldrig bli så varm at det er noe behov for tomganskjoring. Den skal stoppes med en gang, og startes idet man begynner å kjøre. Dette lærer vi på "kompetansekurs" (som er en gullgruve for sjåførskolene). Det er dieselforbruk og miljø som gjelder for tiden. Likeledes gjelder oppvarming av kald motor, den varmes best opp under litt belastning. Ikke full, og ikke tomgang(da blir den nesten ikke varm i det hele tatt)

Men sef. er det forskjell på dette, og bånn gass fra iskald motor.

Link to post

60 % av energien (varmen) må fjernes. Dette gjøres for vår del via vannkjøling. Det kjøres altså en kontinuerlig strøm av vann gjennom systemet for å frakte vekk disse 60 %'ene.

For å flisespikke litt; Du "mister" mere energi i eksosvarme en det går i kjølevannet etter det eg husker fra fagskolen.

 

Spessielt interesserte kan google; "Sankey diagram"

Link to post

Så ville det være korrekt af mig at opsummere denne diskussion således?

 

Alle motorer skal varmes op inden de udsættes for belastning. Det er måske ikke nødvendigt altid at varme op til fuld driftstemp men motoren skal helst gå et par minutter helt uden belastning og herefter yderligere nogen minutter med behersket belastning.

 

Alle motorer - men især turbomotorer - skal køle af et par minutter efter at de har været udsat for belastning.

 

Overholder man ikke dette øger man sliddet på motoren og risikerer akutte skader på turbo mm.

Link to post

Jeg mener det er unødvendig å kjøre motoren på tomgang før man tar fortøyningene om sommeren. Motoren får en ideell oppvarming ved å gå i sakte fart ut av havna og så øke litt etter hvert.

 

Når man legger til kai ser jeg ikke noe poeng i å la motorene gå for å kjøle seg, da de allerede er tilstrekkelig avkjølt på den tiden det tar å legge til (for meg).

 

Vinterstid lar jeg de gjerne gå litt med en anelse pådrag for å lunke litt på gearet før manøvrering.

Link to post

Jeg har løst dette problemet med og montere inn motorvarmere på begge mine TAMD 71 B motorer. Sender bare en SMS ca 30 minutter før vi er ombord. og har alltid klare og varme motorer før avgang. Ikke ryker dem heller, trenger da ikke bekymre meg om de er varme nok for litt belastning når jeg måte føle for det. Dette er en enkel installasjon som alle kan gjøre koster et par båtlapper. men dette er kanskje en god investering når det først og fremst gjelder miljøet og dine gode båt naboer. Totalt ser jeg på det som en vin vin opplevelse.

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...