Joel Christensen Startet 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2014 Hei,Finner ingen plansje på motoren, eller noe som sier noe om merke eller modell.Hjaaaalllp! Her er noen bilder:https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54796/dsc_0047.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/54/54796/dsc_0046.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54796/dsc_0045.jpg Håper noen kan hjelpe!Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp! Kan noen identifisere denne motoren? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Volvo Penta ? Redigert 18.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Det står et skilt på starteren. Hva står det der? Kan gi en pekepinn ellers synes jeg at designlayouten minner om en eldre Yanmar og starteren ser litt japansk ut. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Joel Christensen Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Mener å ha lest at Fram 21 ble levert med en Yanmar, men ikke helt sikker. Han jeg kjøpte den av ante ikke hvilken type båt det var engang =) Skal sjekke det lille skiltet på starteren hvertfall.. kommer tilbake til deg Bay_liner! Motoren har hvertfall et lite problem med småbanking fra en ventil eller noe sånt, så må få en kyndig til å ta en titt ASAP (er i sandefjord, om noen er i nærheten, og vil tjene en slant =)Har faktisk en smørbrødliste med småting som skal fikses, som jeg kunne trengt input på. Får kanskje lage en samlepost? Forumet her er jo en lifesaver når man er grønnskolling! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Fargen tyder på en VP som er produsert i Japan. Dynamo mangler, kanskje den har ramla av ettersom festet for denne ser ut som nokså primitiv jallamekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Yanmar 2QM20 med noko attåt? Redigert 18.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hantoen Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Yanmar 2 qm 20 med feil farge. God motor, men sørg for og holde kjølekanalene åpne. Den jeg hadde var med ny topp 20 000kr. Gamle var sprukket pga delvis tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Joel Christensen Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Aaah! Så deilig å vite! Tusen takk! Håpet litt på yanmar, da vi har en spesialist på det i Stokke =) Skal holde et øye med kjølekanalene Hantoen, tusen takk for tips. Dynamo, er det bare å klætte på en tilfeldig som fungerer, eller må det være noe spesiell modell? (som dere nok skjønner er jeg totalt useless til dette). Har funnet reimene til det hvertfall! Kunne denne funka? http://www.ebay.com/itm/NEW-ALTERNATOR-YANMAR-MARINE-1GM-2GM-2GMF-2GMZ-2LK-2QM-2QM20-2QM20H-121370-77200-/110850091016Bare spøtt på med tips ang motor! Alt settes enormt stor pris på =) Redigert 18.Mai.2014 av Joel Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joel Christensen Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Er det noen måte å få startet opp en slik motor når båten ligger på land? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ein tilfeldig dynamo frå høgger'n som virker bør vera bra. I alle fall so lenge den virker. Verre er det med det dynamofestet som er laget der. Ein spinkel skrue med ein diger stabel av muttere, med sideveis belastning anser eg som ubrukelig til å holda reima stram, og den reima skal overføre eindel krefter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Joel Christensen Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ja, tror nok festeanordningen der har vært NOE optimistisk. Skal lage det om uansett, så det er i planene!Nå som den er identifisert, så er det jo lettere å få noen til å kunne gi litt svar om den bankingen fra ventilene. Hadde bare vært så kjekt å starte den på land, for å få det fikset! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Den kan helt sikkert startes på land. Du behøver ikke dynamo for det men starter (hvis den er i orden) og ladet batteri må til - + kjølevannstilførsel. En del av disse Yanmarene var vel utrustet for manuell start men ser ikke om denne har det men det vil motormannen din raskt finne ut. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Allhan Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Er en 2qm20 ja, og kan godt startes på land. Kan startes uten starter å, da den kan startes med og sveive den i gang. Ser staget mellom dekomrimeringsarmene mangler. Koble til diesel, luft systemet, koble til kjølevann, så sveiv i gang.. Eller bruk starter om den virker :) Typeskilt er sikkert lakket over, men er på styrbord side, under eksosmanifold. Har akkurat overhalt en slik motor.. Slitesterk gammel motor, men hold kjølekanaler i topp åpen og sjekk anoder der. Er svindyr en ny topp.. Åpne ventildeksel og sjekk at det ikke er slakk på ventilfjærer, og ser det ok ut, er det bare og justere ventil klaring. Ligger brukermanual i dokumentarkivet. Der er både lufting av diesel system og justering av ventiler beskrevet. Ikke umuligt at ventilseter er slitt og da strammer ikke ventilfjær ventilen mot setet. Redigert 18.Mai.2014 av Allhan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joel Christensen Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Utrolig mange bra råd, Allhan, Bay_liner og Hantoen! Tusen takk =) Det blir nevnt her at jeg må være særs oppmerksom på at kjølekanaler må holdes åpne. Er det så enkelt som å veive litt rundt med ståltråd i inntaket, og sjekke slange fra inntak til motor? Er det annet jeg burde gjøre også, med denne typen motor?Det er banking i en (eller fler) ventiler. Er det noen måte å se hva slikt kan skyldes uten å starte motor, eller må den sveives i gang først?Starter virker btw, den må bare ha litt batteri!Blir forøvrig full oppuss. Alt fra sprekker i gelcoat, til støping av ny glassfiber der det trengs. Nytt elektrisk anlegg og et par små smarte løsninger som hører 2014 til ;) Kan sikkert starte en tråd dersom det er noe av interesse. (jeg er teknolog-utdannet, så forvent alt fra trådløs lading/lyd til solcelle og eget wifi ombord) Redigert 20.Mai.2014 av Joel Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allhan Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ser nå på bildene dine at sveivstart er fjernet på motoren din.. så du må nok bruke starter.. Skru av ventildeksel, sjekk om ventilfjærer er slakk når ventiler er lukket. Fjærene kan jo bli slakk, men mest sannsynlig er at ventilseter er slitt... Da kan man enten skru av toppen og få frest ut for nye seter.. Eller jukse til med skiver under ventilfjær, da trenger du ikke ta av toppen..Kan jo være så enkelt at det du hører er mye slakk på ventilarmen.. Klaring skal være 0,1mm med kald motor på både innsug og eksosventil. Angående rens i kjølesystemet, kan du skru ut termostat, fylle opp med systemrens, la virke, så spyle godt gjennom med hageslange.. Bytt eventuelt sinkanoder, er to i toppen og en i blokk.. Sitér dette innlegget Link to post
Joel Christensen Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Hei igjen (de som evt. følger tråden)Motoren har fått litt ekstra kjærlighet etter skrog og dekk har blitt skrubbet.Jeg har ikke skrudd av noe, men fått startet "hulken" som motoren nå har blitt døpt.Den starter forholdsvis lett, men det er som nevnt over problemer med den.* Den har en høy, hol bankelyd når motoren går vanlig. Det er uavhengig av turtall. Ikke problematisk å øke turtall rent mekanisk, selv om undertegnedes hjerte banker i takt med turteller.* Når jeg vrir nøkkelen (luksus, jeg vet), slår den eksos ut luftinntaket. Dette går bort/visuelt borte når motoren får ordentlig start, og går som den skal.Ringer dette noens bjelle hva gjelder ventilproblematikk?I andre nyheter har jeg gått over dieselfilter etter en grundig tank-rens, og neste blir bytte av oljefilter+olje. Det lekker også litt drivstoff fra to små 'jævler' nederst på motoren (Se her for hvilke jeg mener, nederst på motoren), som jeg må sjekke om kan fikses med enkel stramming, eller det må noe pakning til. Ringte forøvrig Vestfold- Elektrodiesel for litt hjelp. De kunne hjelpe med en splitt ny motor, til ca 34500,- .. men kunne få 15% om jeg ønsket det. Right. Takk.To-do listen:* Det elektriske må trekkes på nytt. Fremtidens løsning inneholder en rasperry pi, som deler ut wifi, og AirPlay/DLNA streaming av musikk til et forsterkertrinn, med 4x maritime høyttalere koblet på. * Alle instrumenter må kobles til, og fungere ordentlig. Dette inkluderer oljetrykk, temperaturmåler, drivstoffmåler, batterimåler og turteller. Andre switcher for lys/lanterner ++ må monteres* Vann i bunn av kjølen er sort, så antar det er en lekkasje et sted som burde finnes, og tettes* Puter må skjæres til, og trekkes om. Samtidig skal front av kabine bygges om til å kunne huse fruen og meg selv.* Et vindu må byttes* Belysning må fikses på et vis, så det er levelig der etter nattens fall* Det drypper lett fra dieseltanken, som må tettes med noe smart* Gelcoat fiks, puss og polering for å få vekk krakelering/skader* Luke i front er knukket av (takk, kjære nevø!), og må monteres på nytt, med kraftigere hengsler* Kalesjestengene festes med skruer, som må skrus inn/ut for å ta ned kalesjen. Må finne en bedre løsning på dette. Som dere ser er det nok å ta seg til! Alle tips og råd mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.