Jump to content

Båtprisene - ser man noen trend?


Anabelle

Recommended Posts

Nå har det jo vært slik at de som kjøpte båt for 10 år siden har kunnet selge den nå til omtrent samme pris. Det er ikke mange ting her i verden man kan bruke og slite på i årevis uten å tape penger på.

Etter min mening er dette helt feil, men det er jo kun markedet som bestemmer.

 

Hva er egentlig status på markedet nå for tiden? Ser man noen trend eller tegn til endring på noen måte?

Er det forskjeller ute å går mellom de forskjellige båttypene? (seil, snekke, skjærgårdsjeep osv.)

 

Kunne være artig å høre båtfolkets meninger om dette.

 

Anabelle :cool:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Båter fra midten/slutten av 80 tallet står fortsatt høyt i pris. Etter jappetiden (1989/1990) så var det vel en nedtur som varte helt til midten av 90-tallet som også hadde sin innvirkning på båtsalget. M.a.o. så ble det ikke solgt så mange nye båter på 90-tallet som det ble tidligere og som det blir nå.

 

Bruktmarkedet blir vel også merket av dette. Brukte båter fra 80-tallet holder seg fortsatt høyt i pris pga. at det ikke ble solgt så mange nye båter på 90-tallet og dermed er tilgangen av brukte båter fra den perioden mindre.

 

De siste 5 årene har salget av nye båter økt kraftig. Disse båtene kommer etterhvert også på bruktmarkedet og da tror jeg bruktbåtene fra 80-tallet blir litt "skviset".

 

Hørte en båtmegler herifra også uttalte at når alle de nye båtene som har blitt solgt de siste årene kommer på bruktmarkedet så vil dette delvis gå på bekostning av 80-talls båtene.

 

OBS! Jeg har selv en båt fra 1987 så dette skulle jeg kanskje ikke skrevet. Kanskje jeg får selge den mens renten er lav, etterspørselen høy og båten fortsatt holder seg høyt i pris, for så å vente noen år og kjøpe en nyere bruktbåt? Problemet er at det blir noen trasige "venteår" uten båt.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter holder seg godt i verdi fordi forskjellen mellom f.eks en 10 år gammel båt og en ny båt ikke er overvettes stor. En godt holdt båt, kanskje med en del forbedringer og ekstrautstyr, gir veldig mye båt for pengene. Da gjenspeiles det selvfølgelig i prisen.

 

For 5 år siden kostet en Scand Baltic ca 1 mill. Nå koster den nærmere 1,5mill. Nybåtprisen generelt har steget omlag 30% på 5 år. Prisstigningen for øvrig har vært godt under 10% i samme periode.

 

Jeg vil anta at de fleste som kjøpte ny båt for 5 år siden kan selge den for en høyere pris enn den prisen de gav. I mellomtiden har man hatt et rentetap og vedlikeholdsutgifter, så noe investeringsobjekt er ikke båt. Båt er ren luksus. Dyr luksus.

 

Når skroget ikke slites, når motoren brukes lite, når full oppussing skjer omlag hvert 20. år, da faller prisene på brukt relativt lite. Legg så til at flere og flere kjøper båt og man har dermed et bruktmarked som vil ha meget høye priser helt til den dag det skjer en vesentlig endring i økonomien. Dvs en stor bølgedal. Men selv da kommer man seg jo opp av bølgedalen før eller siden.

 

Slik jeg ser det er markedet slik som det har vært de siste 10 årene: Jevnt stigende for både brukt og nytt. Og lite tilsier at det vil skje en stor endring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er blitt vanlig med større og større motorer som også har litt av skylden for høy pristigning på nytt.

Kjøper man Baltic idag velger man minst 290 Yanmar. For 5 år siden valgte man kanskje 230 VP.

Pris på motor utgjør ganke mye.

Synes også finish har blitt bedre på Norske båter, det koster kanskje litt ekstra å få til?

 

Om det vil gå mot en trend der 80-talls båter synker i verdi er jeg i tvil om, men prisen vil kanskje stagnere på disse? Må nok vente på litt dårligere tider slik at båtpriser (nybåt) øker mindre.

 

"Den som lever får se" det blir jo uansett bare gjetting (mer eller mindre kvalifisert). :fishing:

 

Virker i hvertfall som om det idag omsettes ganke lite av båtene på f.eks FINN. Bare de aller mest kurrante, eller båter som er priset "riktig" blir solgt raskt. Det virker på meg som mye er overpriset, men markedet bestemmer jo som kjent.

 

Kunne tenkt meg et crack nå jeg. :wink: 50% prisreduksjon!

Link to post
Share on other sites

Det ser ihvertfall ut til at båter som Nordwest 900 fra midten av åttitallet, legges ut med en 5 - 15% høyere utropspris enn i fjor. Normalt sett, burde prisutviklingen vært omvendt proposjonal med muligheten for større havarier, når man snakker om 20 år gamle båter. Men, det er markedet som bestemmer.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

En bør vel skille mellom båter som fremdeles produseres og båter som ikke er i produksjon. Et grellt eksempel må vel være polar 21 som i dag fremdeles produseres der mid 80 talls båt ligger på vel 100.000 mens en Saga eller Fram 21 ligger på 1/3 og under det. :headbang:

 

Samme eksempel er det på scand 25 som ligger i sub. 200.000 vs. sandvik 25. til ca. 100.000

 

Det økonomiske tipset må vel være at har du en båt som stammer fra 80 tallet og fremdeles produseres så selg den før fabrianten skroter forma. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...