magnuje Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 Hei Jeg har en seilbåt med Yanmar 3YM20 21hk (2005). Når jeg beveger spaken fra fri til gir så smeller det ganske voldsomt i båten. Dette høres ikke helt bra ut, og jeg lurer derfor på om dette er normalt. Det første jeg tenkte på var at tomgangen var for høy, men det er den ikke tror jeg. Er det noe å gjøre med dette? Kan det tyde på at noe ikke her helt ok med giret? Hvor ofte bør jeg skifte girolje? (kjøpte båten denne sesongen her) Takk for all hjelp :)Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Dieselmotor "smeller" når den settes i gir hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hei Jeg kjenner desverre ikke din motor, men jeg har villet sjekket girolje nivået og eventuelt byttet til "rett type". Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Har du foldepropell på fast aksling? -i så fall, setter jeg en tier på at det er den du hører, når den folder seg ut. Helt vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Det stemmer Eureka! Takk for forklaring :D Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 la en person stå på brygga og se på propellen, om det går ann, mens du setter den i gir. Da vil du se om lyden oppstår samtidig som propellen folder seg ut. Det er bladene som slår mot bosset. Et skikkelig "klakk" blir det. Skjer hos meg også. Etter hvert opplever du at det er en fordel med den lyden. Da vet du at propellen har foldet seg ut, når du manøvrerer inn og ut av havna. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hvis det smeller så mye, så er sikkert gummidemperne utslitt eller borte. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Ikke alle propeller som har gummidemper, slik som min tobladede Gori. Har fått inntrykk av at det helst er på seildrev, men jeg kan ikke alt :) Men det er rett som Careka sier, skal det være demper, så er nok den utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.