Jump to content

Seilbåt med Yanmar 3YM20 21hk, smeller" når den settes i gir

magnuje

Recommended Posts

Hei

Jeg har en seilbåt med Yanmar 3YM20 21hk (2005). Når jeg beveger spaken fra fri til gir så smeller det ganske voldsomt i båten. Dette høres ikke helt bra ut, og jeg lurer derfor på om dette er normalt. Det første jeg tenkte på var at tomgangen var for høy, men det er den ikke tror jeg.

Er det noe å gjøre med dette? Kan det tyde på at noe ikke her helt ok med giret? Hvor ofte bør jeg skifte girolje? (kjøpte båten denne sesongen her)

Takk for all hjelp :)

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Dieselmotor "smeller" når den settes i gir hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

la en person stå på brygga og se på propellen, om det går ann, mens du setter den i gir. Da vil du se om lyden oppstår samtidig som propellen folder seg ut. Det er bladene som slår mot bosset. Et skikkelig "klakk" blir det. Skjer hos meg også.

Etter hvert opplever du at det er en fordel med den lyden. Da vet du at propellen har foldet seg ut, når du manøvrerer inn og ut av havna.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...