Jump to content

Lønnsomt å bytte kompressor på kjøleskap?

All In

Recommended Posts

Jeg vil tro det kan være lønnsomt å bytte kompressor. Det du da slipper, først og fremst, er å tilpasse båten til nytt kjøleskap størrelse.

Vi byttet kompressor i en Coolmate kjølerom kjøler (hjemme), og betalte vel 2-3000 for det for 10 år siden. Danfoss har jo kompressorer i flere størrelser, som sikkert kan passe.

Maritim selger Isoterm, til 4,5 lapper rekker til 100 liter skap, Seatronic har denne

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei!

I utgangspunktet blir det lite å hente på bytte av kompr. Men hva er mye strøm?

Noe som blir mer viktig er om kjøleskap går opp og igjen hele tiden, evnt lekker i pakninger.

Vet ikke om du har et kombiskap, slik at skal du til fryseren, må du åpne kjøledøra først?

Hvis da evnt om frysedel lekker til kjøl, og kjøledøra går opp og igjen mye vil den gå mer enn nødvendig.

Kansje er frys og kjøl stilt litt kaldere enn nødvendig, der er det mye å hente mange ganger.

Når man åpner døra byttes så å si all luft ut med varm luft.

Ser man på siste link til sydvesten så er kjøl aggr til 150L kjøl, eller 50L frys, frys krever endel mer!

Leser man manualen http://www.seatronic.no/pdf/isotherm/manualkjoleagg-.pdf

Så ser man at det helst skal være 100mm isolasjonstykkelse for boks over 80Liter... hvem har det i båt?

Jeg vil tro det ligger mye i isolasjon på nye skap og ikke så mye på el. delen.

Men nå har jeg ikke så mye erfaring fra båt (12/24V) men industri og husholdning har jeg erfaring fra,

da det er yrket mitt.

Hei All IN,

Tips... Kontroller at du har god ventilasjon rundt kompressoren og kondensatoren. Vi har nettopp byttet ut våre kjøleskap og fant ut at ventilasjon hva alt for dårlig. Jeg har installert en 12v datamaskin vifte som starter opp med kompressor, og blåser ut varm luft. Hvis dette ikke er bra nok vil jeg trenger å legge til ekstra ventillation hull.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...