Jump to content

Hva er rett posisjon til giret i undervannshuset ved montering?


Maximus 1985

Recommended Posts

Jeg har klart å "miste" hvilken posisjon girstanga i undervannshuset har.

Så om den står i fri, reverse eller framover har jeg ikke peiling på.

 

Hvordan jeg finner riktig plassering på girstaget i undervannshuset før montering?

Skal jeg montere i fri?

 

 

Verkstedet har 5 ukers ventetid, og båten skal på vannet i løpet av uken :( KRISE!

 

 

 

Dette gjelder en Yamaha fra 1976, 55 hk, meget lik som illustrasjonsbildet under.

 

bilde

Redigert av Maximus 1985 (see edit history)
Link to post

Er ikke det bare å vri på propellakselen, og mens en gjør det vri girakslingen til en ser at drivakselen begynner å gå rundt. Så gjør du samme, men vrir giraksling andre veien til du kommer i inngrep. Og midt mellom har du fri.

 

Og så tester du det samme etter montering, med girspaken frem, fri, bak og ser at du kan vri propaksling uten innkobling.

 

Deretter kan du sjøsette, eller kanskje teste med ferskvannskjøring for å være 200% sikker. Lettere å rette på land enn i vann...

 

TA

Link to post

Hei.

Vri på propellakslingen din,da kjenner du om giret er i fri eller ikke.Hvordan står gasshendelen på kontrollboksen?Sørg for at den også står i fri.

Smør litt grease på splinsen på giret,og monter undervannshuset.Det er som regel litt lirking med tommel og pekefinger på gear akslingen (avbildet med pil) før det smetter på plass.Bruk aldri makt,det skal gli pent på plass.Ha mutterne klar for å skru på,slik at det henger der.(litt dumt å holde med en hand og da begynne å leite etter mutterne).

Altså:Giraksling på undervannshus i fri,og gasshendel i fri.

MVH

Marius

Link to post

Om jeg knepper girstaget i fri virker det som om jeg ikke klarer å sette den fremover etterpå grunnet ekstrem motstand (eller er det fullstendig stopp). Er det kanskje så tungt at jeg må bruke girspaken i båten for å klare å presse girstaget i fremoverposisjon? Bakover går helt fint.

 

 

Takk for hjelp så langt. Jeg kommer til å teste med ferskvannskjøling før sjøsetting :)

Redigert av Maximus 1985 (see edit history)
Link to post

Dette er et gir som ikke har noe synkroniseringsringer - så det er tannhjul som skal inn i et annet tannhjul. Der begge to står stille nå på land. Treffer en tann en tann og ikke et mellomrom mellom to tenner er det vanskelig å tvinge dette i gir. Da må du snurre litt på propellakselen for at tannhjulene skal treffe uten å få tann-mot-tann. Om motoren går, spinner det ene tannhjulet som kommer fra motoren - dermed får du den i gir lettere da.

 

Så litt vrikking på akselen - valgfri hvilken - vil få den til å gli i gir mye lettere!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...