Knutzen1 Startet 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2014 Presset blir for stort fra min bedre halvdel, og dermed står vi ovenfor et bytte fra vår Forbina 40 Fly til en nyere turseilbåt. Hva bør vi velge ? Mine krav er at overgangen fra fordelene til en motorbåt blir minst mulig, samt at den må være en nyere modell på ca 40 fot, enkel å håndtere for urutinert skipper og generelt godt utstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Se etter en båt med dekksalong hvis dere vil ha en opplevelse mest mulig lik en motorbåt. Du sier ikke noe om pris eller ny/brukt. Hva med en Bavaria 42 Cruiser? Eller Bavaria Vision 42 hvis dere vil ha en litt mer forseggjort båt? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Pris tenker jeg må ligge +/- 2 mill. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 da hadde jeg kjøpt denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47188324&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 For 2 mill og ca 40 fot ville jeg gått for noe helt fabrikknytt. Da er det tilsvarende flere år til arbeidet kommer. Får mye nytt for denne summen. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 da hadde jeg kjøpt denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47188324&searchclickthrough=true Arcona er en flott båt, men jeg må ha noe mer moderne med lyst interiør. Ikke blå puter og treverk overalt... Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 For 2 mill og ca 40 fot ville jeg gått for noe helt fabrikknytt. Da er det tilsvarende flere år til arbeidet kommer. Får mye nytt for denne summen. Avhenger litt av hva vi får for vår båt, men du har nok rett. En 2012-13 modell hadde vært topp. Enda bedre om noen ville over til motorbåt, så kunne vi gjort en rask handel :) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Se etter en båt med dekksalong hvis dere vil ha en opplevelse mest mulig lik en motorbåt. Du sier ikke noe om pris eller ny/brukt. Hva med en Bavaria 42 Cruiser? Eller Bavaria Vision 42 hvis dere vil ha en litt mer forseggjort båt? Liker Bavaria 42 Vision... Den ligner litt på Virtess 420 innvendig, som jeg liker veldig godt! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 I dagens marked er det mye bedre å kjøpe brukt enn nytt. Finn en som er noen år gammel, og hvor første eier har tatt støyten med å få alt fikset og klart, og i tillegg har kjøpt på mye utstyr. Det koster utrolig mye å kjøpe til utstyr, og det er lett å la seg forlede av de lave prisene forhandlerne opererer med. Dessuten er det ikke noe kvalitetsmessig bedre med nye båter sammenlignet med de som har noen år på baken. Det er så klart noen trender og face-lifts ute og går, men takke meg til en båt med skikkelig treverk ;-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Med prisantydning 2 mill er det mye bra å velge i av brukte seilbåter. Kanskje du kan si litt om hva som er viktig for deg av egenskaper?. Er det bovolum så kan kanskje noe slikt være brukandes: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48300934&searchclickthrough=true (Lagoon), om du skal ha en dønn praktisk båt som lett tar deg verden rundt kan du vurdere denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48002791&searchclickthrough=true (Ovni 435). Ellers er det jo en drøss "volumbåter" i markedet, disse kombinerer moderne utseende (WAF) med lav pris per m3. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
KongKing Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Jeg har lagt merke til vision-serien til Bavaria som noen kvaliteter som kan gjøre overgangen til seil noe enklere. Inne er det lyst med "store" vinduer og mange luker som slipper inn lys. I tillegg er det mer komfortabelt ute i cocpit med bl.a solseng. Bildene er hentet fra denne annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48061912&reference=2014/4/vertical-4/28/6/461/588/36_2004636037.jpg Kk Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 kunne denne friste (XC-38)? Blir kanskje ikke så lett å finne en brukt til 2 mill dog, nypris er snaut 3 mill. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ask Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Hei Eg hadde ikkje kjøpt Bavaria, sjølv om eg skulle kjøpt ein einskrogsbåt. For 2MNOK får du ein bra nyare seglkatamaran. Katamaranar har mange føremonar som liknar på motorbåten din. Dekkssalong, to motorar (= god manøvrering i hamner/snur på femøringen), krengar ikkje, stor cockpit/uteplass. Mange er òg relativt raske. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Jeg hadde nok valgt en ett eller to år gammel Bavaria, det er en kjempe nybegynnerbåt.. Den er en av det beste turbåtene du finner i dag, og gir uten tvil mest båt får pengene.. med alt på rull og autopilot så er overgangen til seil såre enkel.. Nå er Bentetau og Jeanneau også i samme segmentet.. Velger du en ny bruktbåt er de småfeil som finnes utbedret og den er rimelig oppgradert med nytt utstyr. dette er viktig slik jeg ser det.. Trives dere som seilere så kan dere oppgradere til noe annet om kravet til regatta melder seg.. Men som turbåt er det ingen som er over eller ved siden av Bavaria, rett og slett mest båt for pengene.. Mulig jeg får så Sydvesten passer, men har man hatt Bavaria så er man vant til at det blåser, og en god kuling takler man lett som bare det Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jonas78 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Presset blir for stort fra min bedre halvdel, og dermed står vi ovenfor et bytte fra vår Forbina 40 Fly til en nyere turseilbåt. Hva bør vi velge ? Jeg håper virkelig for deres del at dette er noe du også ønsker? Blir rimelig tøft å gå fra høy fart, sitte inne i varmen, til rolig tur i dårlig vær :-) Jeg liker det, men om du blir tvunget inn i det kan det bli en tøff overgang...? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Et tips til, velg en båt med kryssfokk og ikke genoa, det gjør seilingen mye enklere. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Her er jeg uenig med Framtia, rullegenoa gjør jobben enkel for motorbåtfolk.. Det er kanskje ikke optimalt, men den gangen det blåser så mye at du må ha fokk, vel da ligger man ved kai som førstegangsseilere.. Rullegenoa fungere helt fint langt opp i kuling regionen. Vi seilte kun på genoaen i 18-20m/s hjem fra Jomfruland som nybegynnere og det gikk i 8-9 knop med en Bavaria 39 og det er fort når man er uerfaren .. Noe av poenget er at det skal flytte på seg i moderate vinder, og Bavaria er ikke den som seiles best i lite vind. Dermed må en ha seilføring på båten For fjellvettregler så skal en lytte til erfarne fjellfolk, men for første seilbåt så mener jeg en skal lytte til de som har konvertert fra motor til seil Alt rull er mitt råd til motorbåtfolk som konverterer til seil Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Nå står det vel ikke noe sted at fokk på rull er forbudt? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Neida, men en fokk er normalt mindre enn en genoa, og dermed blir den for liten i svake vinder enkelt og greit.. Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Enig med Ask. Katamaran er tingen. Da mister du ingen av motorbåtfordelene og får alle seilfordelene. Denne ser bra ut i din prisklasse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48385226&searchclickthrough=true Hvis du insisterer på halvbåt, ville jeg gått litt opp i størrelse i forhold til motorbåten. Da unngår du at det føles som å ha gått to fot ned. Anbefaler denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48369890&searchclickthrough=true Kan gå god for både båttypen og eieren i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Jeg håper virkelig for deres del at dette er noe du også ønsker? Blir rimelig tøft å gå fra høy fart, sitte inne i varmen, til rolig tur i dårlig vær :-) Jeg liker det, men om du blir tvunget inn i det kan det bli en tøff overgang...? Neida :)Det blir bare en annen opplevelse! Begge deler har sin sjarm slik jeg ser det. Dama har aldri stolt helt på motorkonseptet i båt.. Hun er født og oppvokst i seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Dama har aldri stolt helt på motorkonseptet i båt.. Hun er født og oppvokst i seilbåt Motsatt her, damen stoler ikke helt på seilbåtkonseptet.... Bytte? Redigert 19.Mai.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Enig med Ask. Katamaran er tingen. Da mister du ingen av motorbåtfordelene og får alle seilfordelene. Denne ser bra ut i din prisklasse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48385226&searchclickthrough=true Hvis du insisterer på halvbåt, ville jeg gått litt opp i størrelse i forhold til motorbåten. Da unngår du at det føles som å ha gått to fot ned. Anbefaler denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48369890&searchclickthrough=true Kan gå god for både båttypen og eieren i dette tilfellet. Fin den båten, men 7 meter bred er en utfordring mtp båtplass og gjestehavner... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Neida, men en fokk er normalt mindre enn en genoa, og dermed blir den for liten i svake vinder enkelt og greit.. Ikke hvis storseilet er tilsvarende stort. Kommer an på riggdesign det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Neida :) Det blir bare en annen opplevelse! Begge deler har sin sjarm slik jeg ser det. Dama har aldri stolt helt på motorkonseptet i båt.. Hun er født og oppvokst i seilbåt Motsatt her, damen stoler ikke helt på seilbåtkonseptet.... Bytte? Kona stoler på meg uavhengig av båttype, jeg stoler ikke på motorbåt. Dog litt misunnelig på "født og oppvokst i seilbåt", er litt lei av å måtte gjøre så mye selv ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.