Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Kona stoler på meg uavhengig av båttype, jeg stoler ikke på motorbåt. Dog litt misunnelig på "født og oppvokst i seilbåt", er litt lei av å måtte gjøre så mye selv ombord. Vel... Bidraget tror jeg ikke vil endres stort uansett ;)Kanskje mindre klaging? Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Motsatt her, damen stoler ikke helt på seilbåtkonseptet.... Bytte? Kone eller båt ? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 de fleste båtprodusenter velger nå kryssfokk og stort storseil, til og med bavaria. Spesielt om du tenker seile mot vinden en gang i blant vil du aldri angre. så kan du evt kjøpe til en code0 for slør og lens i lite vind. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jonas78 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Kone eller båt ? ;) Kone, så kan vi beholde den båten vi vil :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Neida, men en fokk er normalt mindre enn en genoa, og dermed blir den for liten i svake vinder enkelt og greit.. Det er vel 10 år siden store genoaer ble byttet med kryssfokk på nye konstruksjoner. Forklaringen er at masta kan bygges lettere med vantene helt ute i borde. Billigere og raskere. Bavaria er ett greit budsjettalternativ, men en får mye mer båt for mer penger. XC38 er en drøm men dyr. X40, hva er prisen på den nå? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 X-40 er tatt ut av produksjon, men det hender at det går noen brukte på finn. Veldig bra båter, som tåler aktiv seiling. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Her en annen bra seilbåt (Grand Soleil 43)(men som også er tradisjonell i innredningen mhp farger osv): http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48069201 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 2 kabiner, Vision 42 og 46 3 kabiner, Vision 44, Jeanneau 439 Tilnærmet motorbåt, lyse innvendig, god plass ute/inne seiler bra. Skikkelig seilbåt GS,Arcona,X-båt. Her er det seiling alle pengene, mindre vekt på plass ute/ inne og lys. Har 44 Vision. 44 Vision er vel en av få moderne båter med blykjøl. Blykjøl Koster mye. Samme seilforhold på Genoa og storseil. Kjølprosent på 37/38%. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Stjerneglimt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Vi var i samme situasjon som trådstarter og lette etter en båt som kunne erstatte motorbåten. Vi satte opp en prioriteringsliste som etterhvert begrenset valgmulighetene: - Båten skulle ikke føles som en kjeller under dekk - Det skulle være en lugar med en skikkelig seng (ikke en smal gulrot-seng) - Det skulle være komfortabelt å bruke cockpiten i havn (Ikke løyegang i veien) - Den skulle brukes til turseiling - Den skulle være lett-håndterlig i havn - Det skulle være seil på rull Du vil få mange råd og de fleste (akkurat som meg) vil råde deg til å kjøpe den båten de har selv. Lag deg en liste over krav og ønsker, så faller det mange båter ut av listen. Vi endte opp med en Jeanneau 42 DS og er veldig fornøyd! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 glemte å si at jeg anbefaler klassisk storseil fremfor rullestor. Tryggere, enklere og bedre :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Fin den båten, men 7 meter bred er en utfordring mtp båtplass og gjestehavner... Hvordan det er å få båtplass vet jeg lite om i ditt område. Men i gjestehavn er det få problemer og i uthavn er det lettere med kat. Husk at dybden er bare 1,20. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Stjerneglimt Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 glemte å si at jeg anbefaler klassisk storseil fremfor rullestor. Tryggere, enklere og bedre :-) Bedre, helt sikkert! Men tryggere og enklere? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Xlnt Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Jeg ville ha sett etter en Southerly 42 RST, Moody 45, Nordship 43 eller som nevnt tidligere her en Jeanneau 42 DS. Du som kommer fra motorbåt verden, noe jeg også gjorde, så vil du ønske å kunne sitte inne og se ut. Og det er vel stort sett de "ekte" DS båtene som tillater det. Ingen av de masseproduserte har det jeg kaller ekte DS. Har selv en Jeanneau 42 DS og kan si at jeg er godt fornøyd og liker spesielt den enorme cockpiten, har ikke funnet noen andre med så stor plass å boltre seg på. Men skulle gjerne hatt en ekte DS selv :-) -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Jeg har hatt to båter med rullestor (startet med det fordi jeg ble fortalt om at det var best for nybegynnere. Med begge systemene var det stadige utfordringer med at seilet kilte seg eller var vanskelig å rulle ut. Spesielt om man må gå opp i vindøyet i mye vind for så å rulle inn seilet så har du en bom som pisker hit og dit inntil man har fått sveivet inn duken. Og om noe kiler seg sitter du med et seil du ikke blir kvitt. Husk også at når man seiler så ønsker man gjerne å redusere krengningen på båten. Den beste måten å gjøre det på er å dra akterstaget slik at man slipper ut toppen av seilet. Her er klassiske storseil helt klart best. Når det gjelder å berge seil, så er det gjort på 2 sekunder hos meg, vender bare båten mot vinden og slipper fallet. Da legger seilet seg i lazybag og man kan dra igjen glidelåsen. Tilsvarende setter jeg seilet på sekunder. Tyngdepunktmessig er det også en fordel med klassisk. Den eneste fordelen jeg ser med rullestor er at man her helt kvitt seilet når det er i masta og at man ikke trenger lazyjacks. Det er mange tråder her inne som diskuterer dette, og felles for alle er at de som begynner med seiling tror at rulleseil er det beste/enkleste, mens de som har prøvd begge deler, uten unntak (?) hevder at klassisk er å foretrekke. Lagt til: spander på en elektrisk fallvinsj, den er gull verdt og kan brukes til annet enn bare storseilet. Prismessig sett er jo rullemast dyrere enn klassisk, men så kommer jo lazybag i tillegg, så det jevner seg ut Redigert 20.Mai.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Stjerneglimt Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Ok, da skal jeg vente med motargumentasjonen til jeg har litt lenger fartstid med rullemasten min. Så langt har jeg kun positive erfaringer med rullemast og ser stadig folk med vanlige seil som "bakser" på dekk når det blåser opp. Det ser ikke trygt ut for meg i allefall. Seiler endel alene og setter pris på å holde meg i cockpiten mest mulig. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
baatsman Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Har seilt med rulle seil i 9 år. Har gjort noen tabber tidligere, men synes det fungerer helt greit. Rulleseil har kommet for å bli. Nye EPEX seil fra Elvstrøm, fungerer perfekt og det er ikke lenger slik at rulleseil er en sinke. X ene bruker rullebom i steden, slik at tyngden kommer ned. En ny turseiler i dag er lettest og selge med rullestor/rullebom. My 5 cent. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Vedr lettest og selge: Det er fordi alle som skifter fra motorbåt tror det er sånn :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sydvesten Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Hadde aldri problemer med rullemasten jeg da.. det var bare å legge båten opp i vindøyet og seil kom omtrent ut av seg selv, når det skulle inn, så var det samme prosedyren.. dog var jeg nødt til bruke litt energi her.. men ikke så mye at det var plagsomt. .Med alt på rull så er terskelen for å bruke seilene lavere for nye seilere.. Tror eg iallefall Redigert 20.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Du må leve opp til navnet Framtia . Da gjelder det ikke og låse seg. Utvide horisonten og se muligheter Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 :-). Rullemast stammer ikke det begrepet fra rullator forresten, og betyr noe sånt som hjelpemiddel for de hjelpeløst drivende på havet...? men seriøst, jeg har aldri hørt om noen som har et moderne klassisk storseil med lazybag som har heller ønsket seg rullemast. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Rullemasta til Selden skulle egentlig hete Geriomatic, men salgsavdelingen nektet. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Rullemast kommer nok på turbåter. Jeg vil ikke ha det av tre grunner. På havet går ting galt, ett seil halveis inne i masta som låser seg vil jeg ikke oppleve. I Oslofjoden er ikke det ett godt argument, så for 95% av seilbåtene i Norge er det greit (men jeg vil ha mulighet til å seile på havet). Lettere å trimme masta som jeg vil med tradisjonell mast. Eller har utviklingen gått fra meg her? Mener at masta må stå ganske rett med rullemast? Tredje punkt er reving av seil. Lettere å reve med rullemast, men formen på seilet er bedre med tradisjonellt seil. Forstår at mange velger rulleseil av komfortgrunner, men seilere velger tradisjonell mast med lazyjacks og elektrisk vinsj. Fant en x41 til salgs i Nederland til 225 000 eur. Ikke langt unna budsjettet. Grand Soleil er gode båter. Liker 45 foteren best, bør være i nærheten av budsjettet men litt stor. Hvis du skal gå for industibåter har Hanse litt mer moderne / minimalistisk still enn Bavaria. F.eks hanse 430, men det er kanskje mye seilbåt og lite motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 x41 er en ren regattabåt, så den ville jeg ikke vurdert en gang med det behovet som skisseres her. Utfordringen er jo at trådstarter har et relativt romslig budsjett jfr ønsket størrelse. Og ikke ønsker han en tradisjonelt bygget kvalitetsbåt. Det er sikkert fristende å da går for noe som er større enn 40 fot, men det bringer andre ulemper og kostnader. Uansett moro å diskutere båttyper, fordeler og ulemper. Et tips kan jo være å invitere seg med på tur i den lokale seilforeningen? Da kan du få litt førstehåndserfaring med ulike preferanser og løsninger. Dessverre er nordmenns valg av seilbåter veldig tradisjonelt, det er mange båter som her hjemme er ukurrante eller ikke finnes og oppdrive. Kanskje et godt tips er å heller gå for en båt rundt millionen, og så høste noen erfaringer med denne før drømmebåten kjøpes om et år eller tre? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Knutzen1 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Interessant :) Det er litt som motorbåt... Smaken er som baken. Jeg vil bare ikke gjøre en handel som jeg angrer på, derfor vil jeg gjerne ha topp 3 sikre kjøp på 40-42 fot. Den må være greit omsettelig i tilfelle helbom Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 x41 er en ren regattabåt, så den ville jeg ikke vurdert en gang med det behovet som skisseres her. Her rotet jeg, var X40 jeg fant til 225keur. Det er en drømmeturbåt for aktive seilere. X41 er som du sier en regattabåt og ikke aktuell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.