Jump to content

Bytte til seilbåt, ca 40 fot - anbefalinger

Knutzen1

Recommended Posts

Se på ARC som seiles, vi kan vel kalle 12-17 dager havseilas. Stort sett alt av båter i turklasse/lettere "racing" har rullestor. Laminatseil på rull funker bra, Beholder formen bra ved reving og. Men skill

Ser du X41 med rullestor sliter han med og selge den. Men i og med det selges mest seilende hytter, er det enkelt og vite hva de leveres med. Hanse hadde ikke før rullestor, men ser de har og begynt.

Se litt på en masteprofil på en Vision 44, og vant-tykkelse, ser du at den er bygget for å tåle kjempekrefter. Det er også riktig i og med den har stor seilføring.

Vi ser trenden i at flere båter leveres med selvslåer, men ser ikke stort sett flere som krysser av den grunn. Og her må det og skilles mellom sport/ferie.

Hos oss ser kona på samme punkt i 10 min. Det er nok til at hun ikke gidder krysse. Nå tenker vi kanskje motsatt av trådstarter, da fruen min har lyst til og prøve noe nytt. Det viktigste er egentlig båtlivet, så for meg er det ikke big deal. Drar til helgen for å seile en 50 foter i varmere strøk, med el wincher og konvensjonelt storseil. Så det funker fint :smiley: .

Vi sees!

spørsmålet er om trådstarter ønsker å seile også de dagene vinden kommer forfra? da blir Vmg og størrelse på forseil viktig. jeg har som mål og ikke bruke motoren om jeg ikke må, et slags forsett om dere vil :-)

Det er sakens kjerne, Det selges mange båter med selvslåer nå. Men jeg ser ikke flere som krysser. Og viss det er tilfelle, er det bedre og velge en genoa. Større motor i lite vind.

Vi sees!

Dette med rulleseil er vel egentlig ikke noen diskusjon, rulleforseil er en selvfølge på turbåter som ikke seiler rundt polene i ekstremvær :)

Når det gjelder storseilet derimot så er det vel delte meninger der, skal du kjøpe en bavaria 40 eller lignende så er den mer lettsolgt med rulle enn tradisjonelt seil. Men det er jo gjerne slik at de som er litt mer opptatt av bruksegenskaper på havet liker tradisjonelt bedre enn rulle mens det er motsatt for den lokale turseiler.

Vi selv har seilt både rulle og lazybag og lazyjacks med vanlig bomtrekk og uten lazyjacks og fall i cocpit og fall på mast.

Etter mange år med lazybag er vi nå på lazyjacks, tradisjonelt bomtrekk og har flyttet vinsjene til masten fra cocpit. De fleste andre ville gjort eksakt det motsatte.
tenk litt på det :)

Redigert av Enzo (see edit history)

Vi er også på let etter ny skute. Det skal også være en på rundt 40 fot for vår del. Den må ha 3 kabiner pga barna som er i tenåringene, og som jeg gjerne vil friste å være med. Ellers er kravet at den må være lett håndterlig da jeg erfaringsmessig seiler mest solo. Jeg vil i tillegg ha noe som seiler bra da jeg har seilt litt regatta i som tenåring selv, og litt fart er morro. Det er en helt enestående opplevelse å oppleve fart og rene naturkrefter når man suser over havet, det kan du i hvert fall glede deg til etter overgang fra motorbåt.

Tidligere hellet jeg mer mot Beneteau Oceanis 40 fot, den er penest, og finest på design. Men etter å ha lest diverse forums og tester er jeg blitt skeptisk til at den har forholdsvis lav vekt i kjølen. Det skal angivelig gjøre den bedre skikket til lettvær seiling (man må minke seil fort når det blåser opp) og mindre til havseilas.

Vi har sett en del på Hanse i det siste. Størrelsen på en 370 innvendig er allerede slik at en familie på 4 får plass har nok privatliv for å trives på tur i mer enn langhelg, og den har overaskende stor baderom der toalett og dusj er atskilt. Tre fot større Hanse 400 oppleves som ganske romslig.

Nå har jeg vokst opp med seilbåt og lærte å seile i jolle og har dermed en annen utgangspunkt en trådstarter, men mange stryter av hvor lett håndterlig Hanse båtene er, både i markedsføringer, men også på div forum. Mye pga selfslående kryssfokk som gjør at båten kan slå på kryss uten å måtte stelle med seil, det er bare å snu på rattet. Ellers mener jeg å kunne se med å sammenligne lys tall og etter å lese noen test fra båtmagasiner at Hanse seiler ganske rask ifht andre turbåt i samme størrelsen.

Jeg som er seilvant er egentlig litt skeptisk til selvslåer, jeg har ikke noe imot litt ekstra trening med en større genua i bytte mot større fart på slør. Men jeg ser at når samboer som ikke er båtvant skal være med så er det en fordel med litt mer ro i seilasen. Jeg spekulerer på om jeg vil klare å håndtere en genaker alene på havet i stedet for Genua. På Hanse trenger man installere ekstra wincher for å ha en større Genua på, og da blir nok Genaker rimeligere..

Når det gjelder rullestorseil har også jeg noen sperrer, jeg vil også kunne dra til havs uten å måtte tenke på at det er en risiko med å rulle inn at det kan kile seg. Jeg er sikker på de nyere systemer hav forsvinnende liten sjangs til det, men alikevel. Mulighet for trim i mast er sekundær. Har prøveseilt med en Hanse 400 med Lazybag og oppgradert spillevogn system for best gli opp/ned i masten, og ser at seilen er like godt håndterlig som på min gamle 32 foter. Og dette er uten elektrisk winch.

Prisen for ny Hanse 385 (oppfølger til 370) er på 1,2 milion for basis, men med tilvalg jeg og antakelig de fleste vil ha kommer man på ca 1,4-1,5. Hanse 415 (den nye 400) tipper jeg kommer på bortimot 2 mil slik Knutsen1 hadde i tankene.

Vurderer selv nå om det er mest for pengene med ny eller med brukte på ca 6 år gammel. Ellers er det Njaa yachts som tilbyr nyere brukte fra utlandet til attraktiv pris og med bruktbåt garanti på 1 år. I tillegg har jeg pålagt meg selv å i det minste se på noen andre modeller før vi endelig kjøper. Elan virker som en stilig model også, og litt mer spennende på seilføring og kanskje fart. Og kanskje Dufour Grand Large seiler mer enn bra nok også?

Løye med det, et hus på 3+ milioner kjøper man på under et døgn her til lands, men en båt derimot :wink:

Kos deg med stor utvalg i klassen!

Redigert av mazeno (see edit history)

baatsmann er en hedersmann og båten er bra, så løp og kjøp. Men den ligger i Oslofjorden (Finn: 47370363)[/size].

Så ikke posten før nå, men hyggelige ord Framtia.

Er tilbake etter en uke med seiling i Kroatsia. Har seilt en 50 foter. Faktisk imponert over kvaliteten på service arbeidet selskapet gjør. Faktisk en 50 foter med nærmere 35-40000 nm bak seg. 2008 mod. Selskapet er stort, og hadde mange Bav, Jeanneau, Hanse og Elan. Vi snakket med service- manangementet om om hva de mente om de forskjellige båtene. Og det var en int fremstilling. Men fikk en tilbakemelding som er relativ lik min oppfatning, men litt overrasket er jeg.

Sjekk litt på resultater på Skagen Race. En Bav 42 M. Vinner igjen. Tilfeldighet? Nei, når både båt og skipper er i særklasse, blir resultatet bra.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...