Jump to content

Båtjakten er over! Biam 800 :D

Kenneth 81

Recommended Posts

Etter en, mildt sagt, lang og kronglete båtjakt så har vi endelig kommet i mål! :smiley:

Mange forskjellige båter har vært vurdert og forumet har vært flittig brukt for å høste inn råd og erfaringer, men til syvende og sist fallt vi for en 1989-modell Biam 800 med en Yanmar 77hk under dørken.

www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48161359&folderId=4148614

Vi fallt for denne båten fordi den (i likhet med Polar 770) kombinerer en romslig kabin og stikkøye med en fin og romslig uteplass.

Dette eksemplaret av arten virker vedig velholdt, har det nødvendigste utstyret og ikke minst: den rette motoren. :smiley:

Tusen takk til alle som har holdt ut med og bidratt til mine utallige båtjakttråder! Jeg setter stor pris på alle råd og innspill! :smiley:

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tusen takk alle sammen! Kan hende det blir en miniatyrhentetråd: Horten - Skjeberg! Ikke så veldig imponerende med andre ord :giggle:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tusen takk navid og sap! :smiley:

Hjemmehavn er ikke helt avgjort ennå. Pettern 1972 markedsfører Skjeberg og skjærgården der ganske heftig, men det frister jo og å ha båten nær nok til ettermiddagsturer. Pris spiller jo og inn i regnestykket.

Jeg er jo ikke kjent her nede for fem flate øre, så er ko avhengig av lokal rådgivning. :smiley:

Biam 800 var min første "ordentlige" båt. Kjøpte den som halvfabrikat i 1986 for 170 000.- (samme pris som i annonsen:-), og bygde den i løpet av samme vinter. Jeg hadde en Yanmar 55 turbomotor og var veldig fornøyd med både fart og forbruk. Blir nok enda bedre med 77 hk. Biam 800 er en ganske enkelt bygd båt med veldig gode sjøegenskaper. Bedre enn Nidelv 26 og Elwaro 815, som jeg hadde senere. Som alle snekker styrer den bakover der den vil og høyt overbygg og ganske flat bunn gjør den et lett bytte for sidevind under havnemanøver.. En baugpropell gjør underverker og bør vurderes. Grattis og lykke til med en flott båt!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Mye billige plasser på strekningen Strand - Sandvika - Gyssestad når du sjekker på Finn. 3,5 meters plasser har jeg sett ned i 6-8000,-

Prøv lutt forskjellige søk. Bærum, strand, sarbuvollen, høvik, solvik, lakseberget, blommenholm og gyssestad f.eks.

Nå har jo toget gått for de utleierene som ikke har fått leid ut, så det er leiers marked.

Ørten øyer, sund og flott skjærgårs noen minutter unna hjemmehavn, og båten kan brukes etter arbeidstid og lettere om man skal arbeide på båten, fikse og oppgradere.

Mvh. SAP

Sap argumenter godt for indre fjord, men i utgangspunktet så er Skjeberg planen. Glede mæ til å være på fjorden igjen! :smiley:

• 1 måned senere...

Det har vært mye å gjøre i det siste så har ikke fått oppdatert her på en liten evighet..

Jeg endte opp med båtplass i Lakseberget båtforening i Sandvika for denne sesongen. Fikk leie til en grei pris og tenkte det var kjekt å ha båten nært første sesongen slik at jeg har mulighet til å mekke litt på ettermiddagene etter jobb. :smiley:

Status så langt: Storfornøyd med båten!

Kunne ønsket meg litt mer fart, men en marsjfart på 7,5 knop passer meg egentlig veldig fint. :smiley:

Båten er romslig og praktisk og har det meste av utstyr, men det er selvsagt litt som må gjøres eller bør gjøres etterhvert:

Ny kalsesje. Kalesjen er rett og slett gåen. Tynn og sprø i stoffet så den revner bare man ser hardt på den...

Det elektriske annlegget er rotete, uoversiktilg og ser ut til å være nesten rensket for sikringer... Her skal det gjøres en storjobb i vinter med nye hovedbrytere og fordelingsskap. Sannynligvis så vil brytere etc bli byttet samtidig. Vurderer også ny laderegulator og voltsensitivt relé for å skille start- og forbruksbatteri.

Varmeaparat! Båten mangler varmeaparat, så det må på plass etterhvert så vi får strukket sesongen lengst mulig.

Tankmåler og oljetrykksmåler fungerer ikke. Oljetrykksmåleren skal jeg få liv i så snart som overhodet mulig. Tankmåleren er det ikke like kritisk med.

Ekkoloddet fungerer dårlig. Muligens problemer med svingeren, men det finner jeg ut av etterhvert.

Ellers så er det litt "kjekt og ha" som står på ønskelisten:

Kjøleboks i tillegg til kjøleskapet.

LED-lys i stedet for gøldelamper.

Ekstra forbruksbatteri.

Bedre stereoanlegg. (DAB)

Dusj på badeplattformen.

Tankmåler til vanntank og septikktank.

Elektrisk septikkpumpe.

Vinduer i sidene av hardtoppen (Vindskjermen er litt lav til å ha hardtop på, så jeg må bøye meg ned for å se ut til sidene)

Og sikkert myyye mer som jeg ikke kommer på i farten.... :smiley:

Gratulerer masse med ny båt Kenneth :thumbsup:

Etter mye leting tror jeg du endte opp med en fornuftig båt og mye plass for pengene. At det er en del å gjøre med en båt er(om det ikke koster for mye) bare bra. Da blir man godt kjent med den og det er mye glede i å få ting på stell :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...