Jump to content

55 hk johnson, starter drar nesten ikke rundt


finnsport420

Recommended Posts

Jeg har en båt, det er en finnsport 420 motpren er en 55 hk johnson, forholdshvis gammal.. men jeg bytta den til meg for ikke lenge sia, og det ser ut til at startern muligens er blitt dårlig, fordi startern går rundt, veldig sakte og batteriet er drt 12w i men etter som jeg har hørt burde det være helst 14w i det batteriet? Jeg har hatt opp startern og pussa børstene og smørt det tannhjulet som drar motoren rundt men den ble bare litt bedre jeg regner med det er et nytt batteri som må til men tenkte kansje det kunne være greit og høre med noen som kan litt om båt osv.

Takk for svar på forhånd!

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig båt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Du bør endre den overskriften din om ikke tråden skal bli slettet. Overskrifter skal beskrive nøyaktig hva du lurer på.

 

Hvilespenning på batteriet skal være ca12,8 volt (ikke watt), og ladespenning når motoren går opp mot 14,4 volt. Det kan høres ut som om batteriet ditt begynner å bli dårlig ja, kanskje du kan få lånt et batteri av noen til å teste med før du evt. kjøper nytt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg viste ikke hva jeg skulle skrive skjønner du lagde meg side der igår. Men i følge ste faren min så skulle bil batteriet ligge på 14 ikke vet jeg men bateriet ligger på ca 12 ikke mer, og starteren håpper opp og drar mltoren rund sånn poff poff lissom ikke så det starter

Link to post

Nei, det stemmer ikke. Hvilespenning på batterier (dvs når motoren står og du ikke har lading tilkoplet) skal ligge på 12,7-12,9 volt avhengig av batteritype. Ved 12 blank er det nesten utladet. Prøv å lade det opp først, kanskje det holder..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Test med et annet batteri. Fra bilen f.eks. Dette høres veldig ut som et batteriproblem, og ikke starterproblem. Gå i tillegg over alle koblinger fra batteripoler til motor også, så du er sikker på at det er god kontakt hele veien.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Om batteriet ikke har mer enn 12,3 volt etter å stått til lading så har det nok fått seg en trøkk , slik at det ikke klarer å levere nok strøm når det trengs.

 

Biltema batteri gjør sikkert jobben det også.. men ta gjerne med voltmeteret når du skal kjøpe, sjekk hvilespenningen, bør vel være 12,4 eller mer..?

 

En annen ting som kan forårsake slike problemer er batterikablene - når de ligger i båt i årevis , utsatt for salt og fuktighet så irrer de ettehvert opp innvendig. Med resultat at det blir spenningsfall når det går mye strøm , og starter får ikke det den trenger for å dra skikkelig rundt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bare for å forsikre deg om at ikke alt håp er ute for batteriet ditt, har du kontrollert væskenivået på batteriet, -dersom det er av typen med korker som kan skrues av? Om nivået er lavt, fyll opp med batterivann, og prøv å lad opp på ny.

Men dersom du ikke vet opp og ned på et batteri og kjenner til kontrollrutiner for det, så er det to muligheter:

1 få noen til å vise deg hvordan man etterfyller væske, så lærer du noe nytt.

2 kjøp et nytt batteri fra BT. Bare pass på at det er stort nok.

 

Batteriet ditt kan være gåent, men det er uansett gøy å lære av det.

 

Velkommen til forumet!

Link to post

Siden du har åpnet starteren, vasket og pusset denne skikkelig slik at du er sikker på at denne virker skikkelig, så er det nok som de andre sier, for svak spenning på batteriet.
Har selv hatt samme motor noen år tidligere.,
Fortsetter du å kjøre denne på svak spenning ender det bare med at du svir kontakten inne i solinoiden / innslagsreleet også.
En annen ting jeg også kan anbefalle deg er å sjekke kablene fra batteriet og opp i motoren, disse kan irre litt og dermed mister de noe av effekten sin, sjekk derfor både kabel og kabelsko på pluss og minus kabelen.
Jeg la opp en ekstra jordingskabel fra batteriet og til blokka på motoren og dette ga gode resultater med en gang.

Så før du kjøper ett nytt batteri, prøv med startkabler, sett sort kabel på ett godt jordingpunkt på motoren og på minus polen på batteriet, prøv så å start motoren for å sjekke om starteren går like sakte rundt.

Gjør den det, kan du godt la denne kabelen sitte på også fester du den røde startkabelen dirkete på pluss polen på starteren, få gjerne en til å holde den godt fast der, mens du setter den andre enden direkte på pluss-polen på batteriet.

Går starteren like sakte rundt da kan du levere inn batteriet på en gjenvinningstasjon og kjøpe deg ett nytt, for da er batteriet ditt defekt.

Ha en fin dag

Link to post

2 kjøp et nytt batteri fra BT. Bare pass på at det er stort nok.

 

Hva vil dere si er passende batteristørrelse til en slik motor?

 

Disse påhengeren har ikke den beste ladereguleringen, derfor er det greit med batteri som ikke er for lite - det vil da kunne bli overladet. Jeg anser 70Ah for å være ok størrelse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg ville nok ha kjøpt ett batteri på ca 70 - 75ah, pga ladingen fra din motor.
Selv hadde/har jeg ett Biltemabatteri på 74ah (artikkelnummer 802742) og dette fungerte veldig bra til både 55hk og min nåværende 70hk
Kostet 1000,- men det virker godt,

Leste du mitt forrige innlegg litt lenger opp, det kan være en ide å dobbelsjekke batteriet / spenningen, jeg kopierer inn min forrige tekst under her.

Siden du har åpnet starteren, vasket og pusset denne skikkelig slik at du er sikker på at denne virker skikkelig, så er det nok som de andre sier, for svak spenning på batteriet.
Har selv hatt samme motor noen år tidligere.,
Fortsetter du å kjøre denne på svak spenning ender det bare med at du svir kontakten inne i solinoiden / innslagsreleet også.
En annen ting jeg også kan anbefalle deg er å sjekke kablene fra batteriet og opp i motoren, disse kan irre litt og dermed mister de noe av effekten sin, sjekk derfor både kabel og kabelsko på pluss og minus kabelen.
Jeg la opp en ekstra jordingskabel fra batteriet og til blokka på motoren og dette ga gode resultater med en gang.

Så før du kjøper ett nytt batteri, prøv med startkabler, sett sort kabel på ett godt jordingpunkt på motoren og på minus polen på batteriet, prøv så å start motoren for å sjekke om starteren går like sakte rundt.

Gjør den det, kan du godt la denne kabelen sitte på også fester du den røde startkabelen dirkete på pluss polen på starteren, få gjerne en til å holde den godt fast der, mens du setter den andre enden direkte på pluss-polen på batteriet.

Går starteren like sakte rundt da kan du levere inn batteriet på en gjenvinningstasjon og kjøpe deg ett nytt, for da er batteriet ditt defekt.

Ha en fin dag

Link to post

Joa, batteriet kalles "12volt" men spenningen skal uansett være høyere enn det.

Ved 12v målt spenning, er batteriet så og si tomt. En desimal bak komma, 12,7 vs 12,4 har mye å si, toppladet vs nesten tatt ut det du kan ta ut fra det. I et vanlig batteri, så kan man bare hente ut omlag halvparten av ah batteriet er på.

 

Nøyaktig avlesning av voltmeteret er viktig. Ca, + - 0,3til 0,5 volt er betydelig forskjell.

 

Igjen, batterisyrenivå har mye å si for om batteriet tar imot og holder på landingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...