finnsport420 Startet 20.Mai.2014 Del på Facebook Startet 20.Mai.2014 Jeg har en båt, det er en finnsport 420 motpren er en 55 hk johnson, forholdshvis gammal.. men jeg bytta den til meg for ikke lenge sia, og det ser ut til at startern muligens er blitt dårlig, fordi startern går rundt, veldig sakte og batteriet er drt 12w i men etter som jeg har hørt burde det være helst 14w i det batteriet? Jeg har hatt opp startern og pussa børstene og smørt det tannhjulet som drar motoren rundt men den ble bare litt bedre jeg regner med det er et nytt batteri som må til men tenkte kansje det kunne være greit og høre med noen som kan litt om båt osv.Takk for svar på forhånd!Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig båt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Du bør endre den overskriften din om ikke tråden skal bli slettet. Overskrifter skal beskrive nøyaktig hva du lurer på. Hvilespenning på batteriet skal være ca12,8 volt (ikke watt), og ladespenning når motoren går opp mot 14,4 volt. Det kan høres ut som om batteriet ditt begynner å bli dårlig ja, kanskje du kan få lånt et batteri av noen til å teste med før du evt. kjøper nytt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg viste ikke hva jeg skulle skrive skjønner du lagde meg side der igår. Men i følge ste faren min så skulle bil batteriet ligge på 14 ikke vet jeg men bateriet ligger på ca 12 ikke mer, og starteren håpper opp og drar mltoren rund sånn poff poff lissom ikke så det starter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Nei, det stemmer ikke. Hvilespenning på batterier (dvs når motoren står og du ikke har lading tilkoplet) skal ligge på 12,7-12,9 volt avhengig av batteritype. Ved 12 blank er det nesten utladet. Prøv å lade det opp først, kanskje det holder.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Hadde starteren gått rundt om den var ødelagt? Fordi den hang seg litt opp en periode men så hadde vi på litt smørning da var den fin igjen men så skjedde dette.. veldig iriterende Sitér dette innlegget Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg har prøvd og lade det opp, og det er ikke fysisk mulig og få det over 12,3 og det er hvilespenning og du tror det er nok til at startern ikke orker og gå skikkelig rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Test med et annet batteri. Fra bilen f.eks. Dette høres veldig ut som et batteriproblem, og ikke starterproblem. Gå i tillegg over alle koblinger fra batteripoler til motor også, så du er sikker på at det er god kontakt hele veien. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Det har jeg gjort alt det med koblinger og pussa alle overganger så det er så god kontakt som mulig. Ogkei så invistere i nytt bateri da? Hva slags batteri anbefaler du ? Ikke biltwma kansje ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Om batteriet ikke har mer enn 12,3 volt etter å stått til lading så har det nok fått seg en trøkk , slik at det ikke klarer å levere nok strøm når det trengs. Biltema batteri gjør sikkert jobben det også.. men ta gjerne med voltmeteret når du skal kjøpe, sjekk hvilespenningen, bør vel være 12,4 eller mer..? En annen ting som kan forårsake slike problemer er batterikablene - når de ligger i båt i årevis , utsatt for salt og fuktighet så irrer de ettehvert opp innvendig. Med resultat at det blir spenningsfall når det går mye strøm , og starter får ikke det den trenger for å dra skikkelig rundt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Okei tusen takk for hjelp det kom til stor nytte :) den er kunn ferskvanns kjørt da men kan kansje være greit og bytte de snart Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Bare for å forsikre deg om at ikke alt håp er ute for batteriet ditt, har du kontrollert væskenivået på batteriet, -dersom det er av typen med korker som kan skrues av? Om nivået er lavt, fyll opp med batterivann, og prøv å lad opp på ny. Men dersom du ikke vet opp og ned på et batteri og kjenner til kontrollrutiner for det, så er det to muligheter: 1 få noen til å vise deg hvordan man etterfyller væske, så lærer du noe nytt. 2 kjøp et nytt batteri fra BT. Bare pass på at det er stort nok. Batteriet ditt kan være gåent, men det er uansett gøy å lære av det. Velkommen til forumet! Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Siden du har åpnet starteren, vasket og pusset denne skikkelig slik at du er sikker på at denne virker skikkelig, så er det nok som de andre sier, for svak spenning på batteriet.Har selv hatt samme motor noen år tidligere.,Fortsetter du å kjøre denne på svak spenning ender det bare med at du svir kontakten inne i solinoiden / innslagsreleet også.En annen ting jeg også kan anbefalle deg er å sjekke kablene fra batteriet og opp i motoren, disse kan irre litt og dermed mister de noe av effekten sin, sjekk derfor både kabel og kabelsko på pluss og minus kabelen.Jeg la opp en ekstra jordingskabel fra batteriet og til blokka på motoren og dette ga gode resultater med en gang.Så før du kjøper ett nytt batteri, prøv med startkabler, sett sort kabel på ett godt jordingpunkt på motoren og på minus polen på batteriet, prøv så å start motoren for å sjekke om starteren går like sakte rundt.Gjør den det, kan du godt la denne kabelen sitte på også fester du den røde startkabelen dirkete på pluss polen på starteren, få gjerne en til å holde den godt fast der, mens du setter den andre enden direkte på pluss-polen på batteriet.Går starteren like sakte rundt da kan du levere inn batteriet på en gjenvinningstasjon og kjøpe deg ett nytt, for da er batteriet ditt defekt. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 2 kjøp et nytt batteri fra BT. Bare pass på at det er stort nok. Hva vil dere si er passende batteristørrelse til en slik motor? Disse påhengeren har ikke den beste ladereguleringen, derfor er det greit med batteri som ikke er for lite - det vil da kunne bli overladet. Jeg anser 70Ah for å være ok størrelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Tydlighvis har jeg ikke peil på batteri.. jeg trodde det holdt med 12 volts batteri Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 12 volt er spenningen , amperetimer er kapasiteten, dvs hvor mye det kan lagre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Åja kan en av dere gi meg en link til det som er riktig så hadde det hvert veldig supert :) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg ville nok ha kjøpt ett batteri på ca 70 - 75ah, pga ladingen fra din motor.Selv hadde/har jeg ett Biltemabatteri på 74ah (artikkelnummer 802742) og dette fungerte veldig bra til både 55hk og min nåværende 70hkKostet 1000,- men det virker godt,Leste du mitt forrige innlegg litt lenger opp, det kan være en ide å dobbelsjekke batteriet / spenningen, jeg kopierer inn min forrige tekst under her.Siden du har åpnet starteren, vasket og pusset denne skikkelig slik at du er sikker på at denne virker skikkelig, så er det nok som de andre sier, for svak spenning på batteriet.Har selv hatt samme motor noen år tidligere.,Fortsetter du å kjøre denne på svak spenning ender det bare med at du svir kontakten inne i solinoiden / innslagsreleet også.En annen ting jeg også kan anbefalle deg er å sjekke kablene fra batteriet og opp i motoren, disse kan irre litt og dermed mister de noe av effekten sin, sjekk derfor både kabel og kabelsko på pluss og minus kabelen.Jeg la opp en ekstra jordingskabel fra batteriet og til blokka på motoren og dette ga gode resultater med en gang.Så før du kjøper ett nytt batteri, prøv med startkabler, sett sort kabel på ett godt jordingpunkt på motoren og på minus polen på batteriet, prøv så å start motoren for å sjekke om starteren går like sakte rundt.Gjør den det, kan du godt la denne kabelen sitte på også fester du den røde startkabelen dirkete på pluss polen på starteren, få gjerne en til å holde den godt fast der, mens du setter den andre enden direkte på pluss-polen på batteriet.Går starteren like sakte rundt da kan du levere inn batteriet på en gjenvinningstasjon og kjøpe deg ett nytt, for da er batteriet ditt defekt. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
finnsport420 Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Takk for tipset :) og takk til resten også det kommer godt med! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Joa, batteriet kalles "12volt" men spenningen skal uansett være høyere enn det. Ved 12v målt spenning, er batteriet så og si tomt. En desimal bak komma, 12,7 vs 12,4 har mye å si, toppladet vs nesten tatt ut det du kan ta ut fra det. I et vanlig batteri, så kan man bare hente ut omlag halvparten av ah batteriet er på. Nøyaktig avlesning av voltmeteret er viktig. Ca, + - 0,3til 0,5 volt er betydelig forskjell. Igjen, batterisyrenivå har mye å si for om batteriet tar imot og holder på landingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.