Jump to content

Motor til gummibåt


magbolme

Recommended Posts

Har kjøpt en Zodiac Zoom 3.10 med finérbunn og oppblåsbar kjøl. Hadde i utgangspunktet en 9,9Hk Tohatsu som var oppgradert til 16,2. Selv om det gikk veldig bra (og fort - målt til 22,5 knop på GPS), var motoren vel tung for gummibåten, og definitivt for tung til å ha hengende på pulpiten på moderskipet.

 

Motoren er derfor solgt, og jeg vurderer å skifte til ny Tohatsu 8hk eller 9.8hk (samme vekt og mye lettere enn den gamle). Har fått tilbud på begge, og prisforskjellen er ca 3.600,-.

 

Bruksområdet er alt fra å kjøre alene til full pakke med fire voksne og to bikkjer (én liten og én middels stor).

 

Prisforskjellen er jo ganske stor i forhold til forskjellen i hk, men jeg er redd for at jeg skal angre etterpå dersom jeg kjøper 8-hesteren og jeg ikke blir helt fornøyd!

 

Tar gjerne imot synspunkter på om jeg vil oppleve særlig forskjell på disse motorene, og hva forskjellene består i? :confused:

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Selv om 8 hk modellen ikker er omtalt så hadde Vi Menn Båt en test av alle 10 og 15 hk motorene. Det kan hende du finner noe nyttig der.

 

Hvis du ikke finner testen på Vi Menns nettsider så send meg en melding. Så skal jeg få scannet sidene i løpet av helgen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3 meters Aquaquick med oppblåsbar kjøl og treplater i dørken. Med min 8 hk Tohatsu planer denne jolla med to voksne ombord. Jeg kjenner ikke til Tohatsu 9,8hk annet enn at jeg har hørt om den i en tidligere tråd her. Du sier at bruksområdet ditt er opp til 4 voksne med div. hunder. 8 hk vil i alle fall ta dere fremover, men selvfølgelig ikke i plan. Hvordan 9,8 hk blir i forhold, vet jeg ikke. Dersom du skal i plan med "full last" så må du kanskje opp i 15 hk. Og da kan du vel like godt klare deg med en 8 hk, og bruke de pengene du sparer på noe annet (u)fornuftig. Jeg er i alle fall fornøyd med min motor, men vi er jo ikke annet enn 1 eller 2 voksne ombord.

Link to post
Share on other sites

Med en 10 hester og fullt lass vil du neppe få båten i plan. Ser en slik på det så kan vel 8 hk gjøre samme nytta. Er kanskje av den oppfattning at 10 hk er mere morro enn 8 om en er alene i den også. Vekta med tanke på handtering er vel kanskje av vel så viktig i denne sammenhengen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Prisforskjellen er jo ganske stor i forhold til forskjellen i hk, men jeg er redd for at jeg skal angre etterpå dersom jeg kjøper 8-hesteren og jeg ikke blir helt fornøyd!

.....velkommen etter. Hadde akkurat samme tankespinn som deg for en måneds tid siden. Er 3600 kr verdt de ekstra hestene....???? Jeg endte opp med en 9,8 hk.....maks krefter til laves mulig vekt. Var også redd for å angre. Båten med motor har jeg ennå ikke prøvd, men det er like før. Har du litt tålmodighet...så kan vi komme tilbake til saken.

Link to post
Share on other sites

Ingen har vel enda kommet inn på HVA som er forskjellen mellom Tohatsu-totakterne 8 og 9,8 Hk. Jeg lurte på dette selv for noen uker siden og spurte en som har jobbet på Tohatsuverksted i over 20 år. Han bør forhåpentligvis vite det :yesnod:

 

8 og 9,8 motorene er visstnok helt identiske med unntak av forskjellige forgassere og forskjellige reedventiler. For å bygge om en 8 til 9,8 må man altså bytte forgasser, men også bytte reedventilplata. Jeg spurte samtidig om pris. Svaret var at det IKKE lønnte seg å bygge om da prisen for dette ville bli minst det samme som prisforskjellen på ny motor. Så spurte jeg like godt om KUN deleprisene: Ca 2800 kr :yesnod: ...kanskje..... :wink:

 

Ellers fikk jeg høre at med dette begrensede slagvolumet på en 9,8 hester (i forhold til de fleste 9,9) ville ikke kraften (akselerasjonskraften) være merkbart større på 9,8 enn på 8. Det var visstnok kun toppturtallet og toppfarten når motoren får løpe relativt lett som blir høyere.

 

Noe annet interessant. Jeg sjekket prisene på disse to motorene i Danmark og Tyskland og fant mye mindre prisforskjeller enn her hjemme i NISSENorge. Hvilken grunn har Tohatsu i Norge for å holde så stor forskjell? :nonod:

Danmark ca 2000 DKr

Tyskland ca 1200 kr (omregnet fra euro)

Link to post
Share on other sites

Det har nok med avgiftene å gjøre det........ Du må jo selvsagt betale avgift for alle hestene du tar inn til landet her :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Nesten alle hesten. På Toll.no så står det: "Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk. Elektriske motorer er unntatt." Det forklarer nok den store forskjellen i pris mellom 8 og 9,8.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har 8 HK Thoatsu på min 3 M aquaquick. Denne pakken passer meg glimrende fordi jeg må av med motor hver gang jolla skal vippes på båten.

 

Sto med samme dilemma som deg m.h.t. vekt, av og på med motor, løfting etc. ved valg av 9,8 HK kan den lett trimmes til, så vidt jeg vet, 18 HK. De 3,6K du legger på får du igjen med kraft i motoren. For meg var vekt et moment m.h.t. løfting så 8 HK holdt. Den planer med meg, kona og begge ungene (ca. 220 kg) men da er det nok også limit på hva den klarer. Problemer med å få små gummibåter i plan er at ved en last som du spesifiserer på 4 voksne og to bikkjer så ligger båten dypt og du beveger deg i grenseland på hva båten er designet for m.h.t. vekt. Skulle tro at kanskje en trimmet 9,8 kunne gjøre jobben (hvis du tør med hensyn til begrensningene i båten)

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Tohatsuforhandleren i tønsberg her.

 

Prisforskjellen er kr. 2500,00. 11.990,00 for 8 hk., og 14.450,00 for 9,8 hk.

Det er også annen topp på 9,8 hk, og prismessig lønner det seg ikke og trimme opp en 8 hk.

Ta gjerne kontakt på post@ulviken.no

 

mvh

kk :sailing:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Tohatsuforhandleren i tønsberg her.

 

Prisforskjellen er kr. 2500,00.  11.990,00 for 8 hk., og 14.450,00 for 9,8 hk.

Det er også annen topp på 9,8 hk, og prismessig lønner det seg ikke og trimme opp en 8 hk.

Nå har det jo i hele vinter vært flere som selger Tohatsu sin 8 hester veldig billig (og gjør det fremdeles). Jeg har sett flere norske forhandlere som har ligget på fra 9900 (Oslo og Drammen) til 10500 for 8-hesteren. Da blir kanskje forskjellen opp til 9,8 større om ikke det er like knallgode tilbud på den også.

 

Men det var interessant å høre at det også skal være annen topp på 9,8. Det mente altså ikke en erfaren mekaniker hos en annen Tohatsu forhandler som jeg snakket med :eek: Nå trenger jo ikke det at han visstnok har mekket på Tohatsu motorer i 20 år bety at han kan alt om 8 og 9,8 hesterne,... men det burde jo helst ha betydd det :nonod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sto med samme dilemma som deg m.h.t. vekt, av og på med motor, løfting etc.  ved valg av 9,8 HK kan den lett trimmes til, så vidt jeg vet, 18 HK. 

<{POST_SNAPBACK}>

Du forveksler nok denne med Tohatsus 9,9 hk, som egentlig er en 15 hk motor. Når det gjelder 9,8, så kan den ikke trimmes opp. Til gjengjeld er vekten den samme som på Tohatsus 6 og 8 hk - 26 kg!!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...