bergetun Startet 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2014 Vurderer å kjøpe meg en Bavaria 37 Sport, men er usikker på om jeg har båtplass til det. Noen som har en sånn båt og kan fortelle meg hvor stor/bred bås jeg trenger for at denne skal ligge forsvarlig? Båten er vel 385 cm på det bredeste. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 50 cm mer enn det.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
SuperGnisten Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 enn båten er bred altså Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
bergetun Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Takker for svar. Da er det vel egentlig bare å glemme Bavaria 37, for det er nesten umulig å oppdrive båtplasser med større lysåpning enn 4 meter i Bergens området. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Disse båtene er vel endel smalere nede ved utliggerhøyde enn ved fenderlist hvor maksbredden er målt, så vil tro du kommer deg inn i en bås med 4 meter lysåpning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Ulempen da er at fenderne lettere havner på andre siden av utligger, eller oppå, vet jeg ! Om frenderen festes ved dollbord høyde, eller høyere.. så trenger du den ekstra bredden når du skal inn på plassen ! Jeg har 3-meter lysåpning og max 280 bredde ved dollbord oppe. Det er sjelden jeg kommer inn med alle fendere på riktig side av utrigger. Redigert 20.Mai.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Hadde båtplass ifjor med 4,2m lysåpning. Båten er 3.99m på det bredeste, hvilket er omtrent oppe ved fenderlista. Plassen funket bra. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Erik Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Ved trang bås/bred båt så kan du fendre selve båsen, finnes flere typer bryggefender. Jeg har hatt bredere båt enn jeg hadde lysåpning til, gikk fint det, båtskroget skrådde endel før vi var nede på høyde med brygga. Men hvis alle tenker sånn så blir det trangt utover utriggerne, så du må nok vurdere litt hvordan naboene ligger også. Kommer også ann på hvor værutsatt det er, om båten må ha plass å 'jobbe litt' i uvær, eller om den vil ligge stabilt alltid. Jeg ville ikke gitt opp uten å vurdere det ihvertfall. Finnes det ikke en liknende båt i nærheten som kan hjelpe deg å teste det i praksis ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bergetun Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Takker for svar. Disse Bavaria båtene har jo en ganske rett vinkel ned på skroget bak/midten, men de er vel noe smalere nede ved flytebrygge høyden. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 De med nyere designen har rettere skrogsider enn den du vurderer. Hvis Denrick kom greit inn i 4,2 m lysåpning med sin nye 39 sport kommer du garantert inn i 4 meter lysåpning med 1. Gen 37 sport. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Hadde båtplass ifjor med 4,2m lysåpning. Båten er 3.99m på det bredeste, hvilket er omtrent oppe ved fenderlista. Plassen funket bra. Nå er det vel slik at endel båthavner har klare regler for hvor bred båten kan være i forhold til båtplassen, og der jeg har båtplass ville ditt eksempel ikke blitt godtatt uavhengig av hva båteier måtte mene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dennrick Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Ja, det er riktig, Mouche. Der jeg ligger iår, så er det også restriksjoner på lengde på båt ift utligger, samt krav om strekkavlastning på fortøyningstau. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MaSa Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Sidestick her på forumet har makan båt som du vurderer hør hvordan lysåpning han har! Han ligger hekk mot hekk med meg så vet han har grei plass i sin bås Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Sidestick Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Ja, det har jeg visst! :-) Jeg har båtplass på 5 meter med gangbare utriggere på begge sider. Hva det stjeler av lysåpning er jeg ikke sikker på, men den ligger komfortabelt i denne båsen med plass til å røre på seg. Hvis det er ønskelig kan jeg måle nøyaktig lysåpning på båsen og "vandringsmonn" når jeg kommer hjem fra jobb på torsdag.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.