Jump to content

Hvor stor bås trenger jeg til en Bavaria 37 (2004 mod)

bergetun

Recommended Posts

Ulempen da er at fenderne lettere havner på andre siden av utligger, eller oppå, vet jeg ! :nonod: Om frenderen festes ved dollbord høyde, eller høyere.. så trenger du den ekstra bredden når du skal inn på plassen ! Jeg har 3-meter lysåpning og max 280 bredde ved dollbord oppe. Det er sjelden jeg kommer inn med alle fendere på riktig side av utrigger.

Redigert av Worry II (see edit history)

Ved trang bås/bred båt så kan du fendre selve båsen, finnes flere typer bryggefender.

Jeg har hatt bredere båt enn jeg hadde lysåpning til, gikk fint det, båtskroget skrådde endel før vi var nede på høyde med brygga.

Men hvis alle tenker sånn så blir det trangt utover utriggerne, så du må nok vurdere litt hvordan naboene ligger også.

Kommer også ann på hvor værutsatt det er, om båten må ha plass å 'jobbe litt' i uvær, eller om den vil ligge stabilt alltid.

Jeg ville ikke gitt opp uten å vurdere det ihvertfall. Finnes det ikke en liknende båt i nærheten som kan hjelpe deg å teste det i praksis ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hadde båtplass ifjor med 4,2m lysåpning. Båten er 3.99m på det bredeste, hvilket er omtrent oppe ved fenderlista. Plassen funket bra.

Nå er det vel slik at endel båthavner har klare regler for hvor bred båten kan være i forhold til båtplassen, og der jeg har båtplass ville ditt eksempel ikke blitt godtatt uavhengig av hva båteier måtte mene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, det er riktig, Mouche. Der jeg ligger iår, så er det også restriksjoner på lengde på båt ift utligger, samt krav om strekkavlastning på fortøyningstau.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ja, det har jeg visst! :-)

Jeg har båtplass på 5 meter med gangbare utriggere på begge sider.

Hva det stjeler av lysåpning er jeg ikke sikker på, men den ligger komfortabelt i denne båsen med plass til å røre på seg.

Hvis det er ønskelig kan jeg måle nøyaktig lysåpning på båsen og "vandringsmonn" når jeg kommer hjem fra jobb på torsdag..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...