Jorgen99 Startet 20.Mai.2014 Del på Facebook Startet 20.Mai.2014 Tittelen sier alt. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 kommer litt an på termostatene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) 675 CCA hvis begge termostatene er nesten lukket iflg manualen. ETEC forum wannabee gurus anbefaler 1000 CCA når de er helt lukket i kaldt klima.... I praksis holder det vel med et rødtopp Optima 720 hadde det ikke vært for at disse ETECene lader så fryktelig dårlig, de forbruker jo 60A for å holde rallemikken i gang... Redigert 20.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Hadde Optima bluetop på en 150 HO i min tidligere båt og hadde mye trøbbel med den kombinasjonen. Skiftet til et ordinært bly syre startbatteri på ca 80 amp og ca 750 cca og alle problemene forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Bluetop er vel forbruksbatteri? Det som er fordelen med RedTopen er CCA vs størrelse (Ah) men har sett at feks VP sine dynamoer laget i Tyrkia? (AQ140 replacement) overladet Optimaen til 17V eller deromkring. Regulatoren var helt ute av kontroll selv med "Bi-Wiringen" Mercruiserens Koreadynamo jobber perfekt med Optima RT og selv om Optimaen i hht CCA nok er noe underdimensjonert for 7.4 MPIen som startbatteri starter den som ei kula. 7,4n har dog en Mexicoprodusert nedgiret planetgir starter da. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
alfaalfa Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Blue top er marine batteriet til Optima. Men leser du på spec er den meget lik red top... De gule er noe mer kombi start/forbruk. 1000 CCA er latterlig mye. Selv store diesel motorer har ikke dette behovet så slapp litt av på dette (min 4.2 350 hk med sin selvtenner og kompresjon har ikke dette behovet). Den starter med rundt 350 uten problemer. Det betyr at nesten hva som helst av batteri holder (gitt at du kun skal starte og ikke har stort forbruksbehov). Den lader netto 50 A og har kapasitet på 133 A . Igjen 50 A er mye i forhold til andre påhengere. 675 CCA som det står over er det som manualen sier, men det står også at over 350 er nok. Og de av dere som starter på vinteren må jo ta hensyn til slike behov. Min startet med de minste 55 Ah blysyre batteriet helt utmerket - vet faktisk ikke kaldstart evne dette hadde, men det var lite. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) Dette batteriet veier 9,6 kg og tilsvarer et 120 Ah vanlig batteri i kapasitet, men har mere stabil spenning og mye lengre levetid Prisen har vel vært eneste ankepunkt til nå... http://polinovel.en.alibaba.com/product/1858185357-221059371/lifepo4_lithium_12v_60ah_auto_batteries.html Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) Det som er viktig er ikke bare strømkapasitet men hvor mye spenningen dropper i startøyeblikket. Moderne motorer med mye elektronikk, bensinpumper osv trekker mye strøm og for elektronikkens del er det viktig at spenningen ikke dropper alt for mye. Dette nusselige 38Ah batteriet leverer 1000A det første sekundet og vil i 24V kobling sparke i gang en Leopardtank men spenningen dropper da under specen for blikkboksen. Pris: kr 2 459,90 hos Farnell Redigert 20.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) Det var tynne batteripoler på det der. Er du sikkert på at ikke dette er alt annet enn et startbatteri ? Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) Det kan brukes til alt og ble levert med messingadaptere for vanlige poler. Mest benyttet som backupbatteri men og godkjent for bruk i jager og andre fly. Normalt ville en jo gått opp i kapasitet ved startbatteribruk og dermed automatisk fått kraftigere poler men dette er ikke kritiisk uansett for de applikasjoner som omfattes av dette forumet. Disse batteriene danner basisen for Optima batteriene, samme type perforerte blyplater osv men nesten rent bly i platene. På Optima er det tilsatt litt mer Tinn i blyet for å gjørte det litt mer tolerant i forhold til dyputladning. For egen del vil jeg etterhvert gå over til Panasonic 12v 17Ah i parallellkobling. Disse har vist seg ekstremt robuste og langlivede, tåler ekstrem mishandling og gjenopplades veldig raskt og praktisk talt ingen selvutlading. Redigert 20.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) En liten avsporing, da prisen er noe "ublu", men her er vel dagens aller råeste batteri man kan tenke seg http://netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2 79 Ah, 12 kg, CCA 830A. Tilsvarer vel da ca et 160 Ah vanlig batteri i kapasitet. Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fusebox Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Til sammenligning bruker vår diesel VP TAMD 41A innenbordsmotor, av edel årgang, tett oppunder 400Amp i startøyeblikket. Hvilket vil si at CCA på 600+ holder godt. Denne 6 sylindrede dieselen trenger nok mere krefter for å dras rundt enn en bensin utenbordsmotor. En starter for bil vil jeg tippe trekker rundt 250Amp. Om det er relevant i sammenligning med en utenbordsmotor vet jeg ikke, men kan tenke meg at det burde være nokså relevant. Vi starter på 2 x Optima Yellowtop i paralell. Valgte Yellowtop da baugthruster også drives av disse, hvilket gir batteriene en slags forbruks-oppgave også utover kun start. Forrige båt brukte vi 1 stk. Optima Redtop på en TAMD40A motor uten å oppleve startproblemer noengang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.