Jump to content

Teakfinèr


Dorry32

Recommended Posts

Jeg skal bytte teakfinèren forut i båten. Kan dette behandles på noen måte? Tenkte jeg skulle kle i eikepanel men ble frarådet dette. Har noen erfaring med bruk av panel i båt. Hva passer best og hva holder seg best. Jeg skal også pusse ned enkelte steder og lurer på råd ang olje. Hva er best?

Link to post
Share on other sites

På båten min var teakfinneren i uteseksjonen moden for å byttes ut. Jeg byttet ut den eksisterende slitte finneren med ny teakfinner. Har kun overflatebehandlet den nye med owatrol teakolje. Det ble pent...

Det står litt om denne opperasjonen i denne tråden (Oppussing av Hebbes Sage 27).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Heisan*

 

Jeg for min del har netopp lakket en tekfinerplate ørten strøk med Epifanes Teaklakk. De første 3-4 strøka tynnet jeg godt ut. Jeg førte dette på med en liten rulle, og dro etterpå over med disse fordriversvampene. Resultatet ble ganske så bra.

 

Det jeg imidlertid lurer på: Altså, dette er 9 mm teakfiner med kun teak på den ene sida. Dette skal jeg sage til med stikksag. Hva blir penest, skal jeg holde saga der det er teak, eller på baksida hvor der ikke er teak?

 

Mvh Jonny.

Link to post
Share on other sites

Tror det lønner seg å sage fra baksiden, du kan også ha på maskeringstape der du skal sage. Om du har pendelfunksjon på stikksaga, bør du slå den på minimum eller slå den helt av. Bruk et fintannet blad så reduserer det også flisinga. På stikksaga mi er det en plastsåle jeg setter utenpå den vanlige. Denne har en veldig smal spalte som bladet går i, dette reduserer flisingen betraktelig...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Om du skal bruke vanlig panel i båt, så går det an å få kjøpt tilnærmet kvistfri Gran på sagbruk. Gå deretter i fargehandelen og kjøp beis, finn frem i fargekart Teakimitasjonsfarge, påfør dette, (du trenger ikke kvistlakk for de kvister som er der, da beis/olje forsegler kvister), du trenger bare 1 strøk. Deretter behandler du dette med owatrol edelolje, 3-4 strøk herav det første tre ganger vått i vått.

 

Resultat er at panelene ser ut som teakpanel. Jeg har gjort dette som test, da forpiggen i båten min er original dvs. det eneste sted som ikke blir ny innredning (bruker teak på resten av båten, sorry Barx), og ble svært overrasket over resultatet, det ble bra.

 

Men kan nevne at selv om det ble bra, så satser jeg allikevel i fremtid på teak, da det til syvende og sist ser best ut, verdiøker båten best, samt er bedre å vedlikeholde.

Link to post
Share on other sites

Om du skal bruke vanlig panel i båt, så går det an å få kjøpt tilnærmet kvistfri Gran på sagbruk. Gå deretter i fargehandelen og kjøp beis, finn frem i fargekart Teakimitasjonsfarge, påfør dette, 1 strøk.

 

Deretter behandler du dette med owatrol edelolje, 3-4 strøk herav det første tre ganger vått i vått.

 

Resultat er at panelene ser ut som teakpanel.

Perlen (takk for sist (Båtførerlappen hos Poseidon))

Hva er forskjellen mellom "edeltre" og teak" olje fra owatrol. Selv har jeg benyttet 3 boker med owatrol teakolje i min "plastikk-båt" i forbindelse med min "lille" oppussing av båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen mellom "edeltre" og teak" olje fra owatrol. Selv har jeg benyttet 3  boker med owatrol teakolje i min "plastikk-båt" i forbindelse med min "lille" oppussing av båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for sist ja, lørdag kveld sin happening kan vi gjerne ta omigjen en gang senere hva ??? (da uten bilkjøring tidlig om morran!!)

 

Slik jeg har forstått forskjellen, er at edeloljen etterlater seg "lakkert overflate", dvs du kan ikke se forskjell mellom edeloljen eller vanlig lakk på overflaten, i tillegg til at edeloljen krever mye enklere vedlikehold i framtid.

 

Forhør deg hos fargehandleren om dette stemmmer, det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om her....

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for sist ja, lørdag kveld sin happening kan vi gjerne ta omigjen en gang senere hva ??? (da uten bilkjøring tidlig om morran!!)

 

Slik jeg har forstått forskjellen, er at edeloljen etterlater seg "lakkert overflate", dvs du kan ikke se forskjell mellom edeloljen eller vanlig lakk på overflaten, i tillegg til at edeloljen krever mye enklere vedlikehold i framtid.

 

Forhør deg hos fargehandleren om dette stemmmer, det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om her....

hehehehehe, Jeg kjørte fly og ikke bil...

 

Ser ut som du ikke har forsøkt å behandle dette som gang nr. 2

 

Er det noen her som har prøvd å etterbehandle edeltreolje fra owatro ?

Hebbe er veldig interisert i dette da jeg kun har behandlet min teak med teakolje fra owatrol. Kunne godt ha tenkt meg en mer "lakket" overflate enn hva rein teak olje klarer å fremmbringe. MEn ønsker å få en kokebok i forbindelse med dette.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du ikke har forsøkt å behandle dette som gang nr. 2

 

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, det har jeg, men jeg uttrykte meg kanskje litt galt.

 

Ved vedlikehold, dypp fint sandpapir i olje, gni/puss for å matte ned, deretter påfør nye strøk. Dette gjøres når det blir slitt.

 

Jeg skal ha edeloljen fra Owatrol på dørkene også, grunnet dens egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Dette skal jeg sage til med stikksag. Hva blir penest, skal jeg holde saga der det er teak, eller på baksida hvor der ikke er teak?

<{POST_SNAPBACK}>

Til info: det finnes blader til stikksag som sager på nedovertur. Det vil si at du får flising på baksiden av der du skjærer. Ulempen er at saga konstant forsøker å hoppe vekk fra plata, så det krever konsentrasjon.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...