thor arne bullen Startet 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2014 Har nettopp handlet båt som aldri før har brukt olje. Plutselig begynte oljetrykks alarmen å ule. Når vi peilet oljen så vi at dørken var full av olje. Oljen kommer ut i bak kant av motoren, ser ut som det kommer ut under turboen. Har byttet veivhusfilter, men ingen forandring. Forsvinner ca 4 liter i timen på 2200 omdr. Hva kan være galt? Thor Arne Bullen Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hei.Kanskje det er oljekjøleren som lekker?mener den er på styrbore side av motoren når du ser den bakfra.Bruk et slikt speil (biltema)for å se bedre om det er trangt i motorrommet. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Ternen32 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har du sjekket slangen til Veivhusutluftingen? om denne er tett så kaster den olje. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Higre Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har også B motor men med filter på utluftinga som på A mod , det står under luftfilteret og løsna på gjengene med oljesøl som resultat, sjekk det enkleste først :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Det høres ut som gjennomslag og at oljen kastes ut av utluftningen. Dette skjer under belatsting og vil ikke synes før det. Det kan være slitne ringer og foringer, kanskje en delvis revet foring. Ta en lekkasjetest av samtlige sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
thor arne bullen Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hvor sitter denne utluftingen? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Veivhusventilasjonen sitter bak på babord side under turbo - altså der du har filteret (som du har byttet). De finnes endel tråder om emnet her på baatplassen. Mange 41 motorer lider av slitasje over tid som resulterer i dette. Konstruksjonen på utluftningen kan se annerledes ut på forskjellige modeller og mange bygges om. Du kan ha gjennomslag nok til å klare deg med en ombygging men "problemet" vil fremdeles være der. Søk på forumet her og du vil finne mange nyttige tips til ombygging om det skulle være nok. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Veivhusfilteret sitter mellom blokka og intercooleren på babordside. Det går et oljerør til turboen fra blokka på styrbordside opp til undersiden av turboen. Dette skal være festet rett over svinghjulhuset med en klemme som står mellom to rør. Kan dette røret lekke? Sjekk der det er festet på blokka, lurer på om der er en slangestuss. Ellers er peilepinnerøret lett å dra opp. Har du nettopp skiftet oljefilter? Sjekk om det er skikkelig tilskrudd eller om o-ringen har stått igjen etter forrige filter og du har to tettinger på. Da vil oljen bli presset ut når trykket øker. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Tilgi meg hvis dette er feil, men har denne turbo? Isåfall kommer det opp 2 rør til turboen for olje. Og den ene er under turboen. Kan en av disse lekke? Jeg hadde akkurat samme symptomet på min Merc 7.3 i 2003 eller 2004, røret lakk ca 1/2 liter olje pr time mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Dersom det blåser ut av oljepåfyllings lokket kan det vere sylinder skade.Skal kunne liggeeit ark oppå uten å flytte på seg.Kan vere doble pakninger på filter.Det enklestr er nok å vaske reint,å finne ut nøyaktig kor olja kjem frå Sitér dette innlegget Link to post
thor arne bullen Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Nå har jeg vært ut med båten og kjørte uten veivhusfilteret. Da så jeg at det kom olje opp fra røret til filteret. Høres ut som en kostbar affære. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Om ikke utluftingen er tett, så er det nok fare for sylinder havari. ikke noe artig affære Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
thor arne bullen Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det ligger en hjemmelaget gummipakning oppå skiven i utluftingen hva kan den være god for? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Prøv å skifte bakerste toppdekslet,med eit som er forhøya,med slange inn mot luftfilter,da kan du fjerne veivhusfilter.Det skal ikkje blåse ut av oljepåfylling med motoren i gang.Er det trykk i veivrommet,er det mulig at det er sylinderskade.Marinedeler har dette toppdekslet,det betaler seg ved 2 til 3 veivhus filterbytte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.