Jump to content

Lurt med totaktsolje el.lignende på eldre dieselmotorer?

Mons Olav

Recommended Posts

2T olje er gjør underverker på både gamle å nyere diesel, På kjøle aggregat på thermo lastebiler bruker vi dette hele tiden, dette gir ekstra smøring og på motorer som ikke brukes hver dag så er dette lurt da det er stoffer i diesel som tærer opp og tørker ut komponenter. Spesielt viktig på El matepumper som inneholder plast komponenter.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Jeg har en Yanmar 4JHE fra 1986 hvor plungerne i høytrykkspumpen har litt problemer med å komme i gang for å få turtallet opp ved start. Så nå har jeg kjøpt en flaske 2T olje til å ha på tankene for å se om det hjelper. Iht. tidligere tråder, har jeg tenkt å ha på et par deciliter T2 pr. 100 liter diesel. Har dette klart, og skal helle det på til helgen. Skade noe, kan det i hvert fall ikke gjøre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

helt sikkert bra med 2T olje i dieselen. Nye 2T oljer er helt utrolige. En gang klarte jeg å søle litt 2T bensin (veldig lite) i en Steady 320 mens det regnet slik at 2T oljen fordelte seg over hele dørken. Jeg slåss med en skøytebane av en dørk hele sommeren til ende. Helt utrolige saker. dette var Synt versjonen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

For en stund tilbake så leste jeg et sted at dette ikke var så lurt lengre. Dieselen har endret seg en del da noen tilsatser har blitt fjernet og nye har kommet til. Resultatet er vist det at diesel og 2T-olje ikke blander seg så godt som før, noe som igjen kan tulle litt med dieselfilter etc.

Edit: men så har jo 2T-oljen blitt mye bedre også, så jeg skjønner dette er fristende...

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...