Jump to content

16 fot speedbåt med yamaha 60 hk 2 takt, propellvalg?


Sunshine16

Recommended Posts

Som Ivar sier, for å finne ny propell trenger du turtall, mål, stigning på propellen du har idag. Kan også være greit å vite om du har tenkt å oppnå mer hastighet eller om du skal ha en allround propell. Stål/Alu?

syns det ser ut som motoren sitter veldig lavt på bilde?

Link to post

du får teste til helga, så får vi mer data å gå ut fra.

 

Men vil tippe att til allround bruk så kan en 19" turbo funke bra

 

sjekk også hvor høyt kavitasjonsplata ligger ift bunn

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Synes ikke farten hørtes så veldig urimelig ut jeg. Til sammenligning har jeg:

 

en Sunwin 14 fot med 40 Yamaha 2T som gir den båten en toppfart på 30 knop

en Skibsplast 450 VS (15 fot) med 80 Hk Yamaha 2T som gir toppfart på 42 knop

 

Hastighetene er selvfølgelig målt med GPS :yesnod: og ikke trykklogg eller andre unøyaktige "skryteknop-instrumenter" :giggle:

 

Med en 60 Hk (midt i mellom mine to Yamahamotorer) og en båt (16 fot) som faktisk er litt lengre enn begge speedbåtene mine høres ikke 35 knop veldig feil ut. Men jeg skal jo ikke se bort fra at man kan få til et par-tre knop til dersom motoren i dag er montert litt ugunstig mht høyde på hekken eller om propellen ikke er så optimal.

Link to post

dersom den gjør 35 knop på gps med en slitt 16" alu , så er det bra ja (sikker på at det ikke er 19"? kan være vanskelig å lese av om tallene er litt tært. Kjenner ikke til så mange 16" propeller i alu til disse motorene..)

 

Weslingen min har gjort ca 34 knop med 60hk og yamaha alu 19" i topp stand, og med strøken bunn. Den sunshine'n er mindre og lettere så den burde gjøre mer med rett propell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 5 måneder senere...

bestill stålpropell fra usa og heis motor opp litt og få mere fart til våren :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 måneder senere...

Kjøp mange, selg resten :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

turbo 19" ville jeg iallefall fått med meg , burde også være lettsolgt om du ikke er fornøyd. Powertech har også mye interessant, men mange serier og ikke lett å vite hva man skal velge

 

teerex har jo også snakket mye varmt om spitfire 4-blads alu propeller, kan sikkert også være verdt å prøve.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Spitfire funker iallefall bra for de fleste, og gir gode all-round egenskaper samt lav vekt og grei pris i forhold til stål.

Det vil sikkert være en eller annen stålpropell som funker enda bedre men hvor mye tid og penger skal man nå egentlig bruke på å finne ut av det :smiley:

 

Først brukte jeg mye tid og penger på propellforskning, og så mye penger på tuning/omprogrammering som ikke funket.

Så endte det med motorbytte til større motor siden 3 sammenfallende begivenheter forårsaket det (ny motormodell på markedet, bortfall av hk-avgift samt knall høstpris før dollarkursøkning og evt. prisstigning forøvrig slår inn) :saint:

Hadde jeg spart propell- og tuningpengene til større motor hadde mellomlegget blitt enda mindre...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...