Jump to content

Lydgiver, aprilspøk etter sannhet?


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

I siste nummer av PÅ KRYSS står det at det skal innføres lydgiver i alle farkoster og innen 2007, for alle seilbåter. Et nytt EU-direktiv.

 

Er dette en aprilspøk, hevn fra missunnelige motorbåtførere eller rett og slett fakta?.

 

Skal det nu ikke lengre være mulig med fred annet enn langt til skogs eller høyt til fjells?

 

Og særlig miljøvennlig er det heller ikke, da det foreløpig sluker strøm.

 

Men forhåpentligvis bra for fuglelivet som ikke skal overraskes av plutselige tilstedeværende kajakker

og andre lydsvake doninger.

 

Aprilspøk?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....at det skal innføres lydgiver i alle farkoster ....... Et nytt EU-direktiv.

Nøyaktig hva menes med "lydgiver"? Snakker du om horn? Noe man kan gi fra seg lyd med, liksom - eller noe annet?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du er jo bare helt utrolig hr Suzuki.

 

Krapyl, hva mener du med det?

 

johan

<{POST_SNAPBACK}>

Opplysning;

Ekkolodd sender ut lydbølger, som oppfattes av en mottager og omdannes til bilder på en skjerm.

KRAPYL er en av våre brukere, ekspert på seismikk ( ekkolodd i giga diger utgave, brukes til bunnundersøkelse mv )

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av PÅ KRYSS står det at det skal innføres lydgiver i alle farkoster og innen 2007, for alle seilbåter. Et nytt EU-direktiv.

 

Er dette en aprilspøk, hevn fra missunnelige motorbåtførere eller rett og slett fakta?.

 

Skal det nu ikke lengre være mulig med fred annet enn langt til skogs eller høyt til fjells?

 

Og særlig miljøvennlig er det heller ikke, da det foreløpig sluker strøm.

 

Men forhåpentligvis bra for fuglelivet som ikke skal overraskes av plutselige tilstedeværende kajakker

og andre lydsvake doninger.

 

Aprilspøk?

 

mvh johan

Hva er en lydgiver :confused:
Link to post
Share on other sites

Hva er en lydgiver 

Tjaaaaa - for eksempel min Sabb 1-sylindra 10-hester i sjarken - det er en skikkelig lydgiver! Nøtter inte å smyge seg forbi usett der, nei! :lol: Så jeg trenger ikke å installere noen lydgiver - jeg har det allerede! :wink:

 

En kjenning av meg i båthavna var ute forleden og kallte opp Tjøme radio for sin årlige test for VHF-mottak og -sending. Hvoretter Tjøme svarte (omtrent sånn...) "....jada, putten, hører deg godt jeg, men det er noe støy her...." - hvoretter Willy svarte "...det er ikke støy, det er en Sabb!" :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

"...det er ikke støy, det er en Sabb!"  :lol:

 

Jeg sier det med kystens trubadur, Johannes Kleppevik (måtte han hvile i fred):

 

Fyr opp motor'n

Høyr Sabb'en sin song

Seksti og Solo,

No e me i gong ..

 

(Motorbåt og ein laurdagsdans)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man skal slett ikke ta for gitt at det er en aprilspøk, tvert imot. Vi har allerede Regel 33 i Sjøveisreglene som befatter seg med dette:

 

Regel 33. Utstyr for lydsignaler

(a) Et Fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke, Et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal dessuten være utstyrt med en gongong hvis klang eller tone ikke kan forveksles med klokkens. Fløyten, klokken og gongongen skal være i samsvar med spesifikasjonene i vedlegg III til disse reglene. Klokken, gongongen eller begge kan erstattes av annet utstyr som har samme respektive lydkarakteristikk, dog skal det alltid være mulig å gi de foreskrevne signaler manuelt.

(b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal.

 

Som vi ser skal egentlig ALLE fartøyer ha noe ombord som kan gi kraftig lyd - og SABB'en vil neppe bli 'godkjent' i den forbindelse. Men det skal ikke så meget til; den typen horn som russen bruker i mai er både enkle, pålitelige og effektive.

 

Vi vet at forskriftene for mindre fartøyer er under revisjon i Sjøfartsdirektoratet og det er vel slett ikke usannsynlig at man også ser på dette.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Johan har fått det for seg at jeg forsøker å "ta han "serru....., " everything you say CAN and WILL " ...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Kjære Suzuki, du gir deg ikke. De som gidder kikke etter i tidligere tråder hvor du kommenterer mine innlegg vil kanskje oppdage at du også burde kikke litt på etikketter og regler mht. god tone.

 

Kanskje du heretter kunne holde deg til sak i stedet for person?

 

De som leser dine tidligere små hint og det siste i en annen tråd vet vel sikkert hvilke tone du legger an til overfor meg.

 

Jada, jeg har sendt en forespørsel til skipsrådet om ikke reglene for god tone skal gjelde selv Suzuki.

 

Jeg oppfordrer de medlemmer som mener jeg ikke har forholdt meg til sak og ikke person til å finne frem dette.

 

Visst har jeg tråkka i baret, som kanskje noen andre her. Jeg har fått og gitt beklagelser.

 

Kan du så siden du kommer med påstander jeg ikke kjenner igjen fortelle baatplassen hvorfor du blir så personlig i stedet for å holde deg til sak?

 

Mener du at jeg ikke skal ha samme rett til anonymitet som deg selv i dette forumet, siden du er så opptatt av å fortelle meg privat hva jeg heter?

Hvordan skal jeg tolke ditt tidligere spørsmål om hvor båten min befant seg?

Ditt tidligere svar til meg vdr. en årstallfeil i en melding sier vel noe av tonen du legger an til.

 

Kanskje skipsraadet kunne få slutt på dette tøvet ved å sende deg en liten melding om etikken, som du fremholder så sterkt overfor meg?

 

mvh Johan.

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man skal slett ikke ta for gitt at det er en aprilspøk, tvert imot. Vi har allerede Regel 33 i Sjøveisreglene som befatter seg med dette:

 

Regel 33. Utstyr for lydsignaler

(a) Et Fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke, Et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal dessuten være utstyrt med en gongong hvis klang eller tone ikke kan forveksles med klokkens. Fløyten, klokken og gongongen skal være i samsvar med spesifikasjonene i vedlegg III til disse reglene. Klokken, gongongen eller begge kan erstattes av annet utstyr som har samme respektive lydkarakteristikk, dog skal det alltid være mulig å gi de foreskrevne signaler manuelt. 

(b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal. 

 

Som vi ser skal egentlig ALLE fartøyer ha noe ombord som kan gi kraftig lyd  -  og SABB'en vil neppe bli 'godkjent' i den forbindelse. Men det skal ikke så meget til; den typen horn som russen bruker i mai er både enkle, pålitelige og effektive.

 

Vi vet at forskriftene for mindre fartøyer er under revisjon i Sjøfartsdirektoratet og det er vel slett ikke usannsynlig at man også ser på dette.

<{POST_SNAPBACK}>

hei, her var det snakk om å verne dyrelivet :smiley:

 

Jeg oppdaget ikke spøken før jeg skulle gi navnet på firmaet som skulle selge produktet:

 

Aprilfirst Inc

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...