Jump to content

Skal kjøpe min første båt. Budsjett max 40.000 kr

SirJames

Recommended Posts

Hei

Er ny på forumet. Skal kjøpe min første båt. Bor i midt-norge Skal brukes til å komme seg ut på fisketurer på fjorden med ungene noen timer. Dorging osv. Ikke de laange turene. Helst en båt på 16 fot og oppover.

Hvordan er Finnark 490. Det er en finsk båt. Finner lite om den på nettet.

Er den lagd for innsjøene i Finland eller tåler den noe sjø?

Hvordan er Mercury 60 hk fra 1994? Pålitelig motor?

Finnark

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48597969&searchclickthrough=true

Rana 17

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48519734&searchclickthrough=true

Herwa 18

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48303758&folderId=3105573

Tips, innspill på disse alternativene?

Svart (redigert)

Blir å kjøpe Finnark 16 fot. Fikk prutet den ned noen tusenlapper. Jeg falt for den. Brei og fin, og ganske dyp.

Fin til ungene, og til fisketurer. Med 60 hk blir den kjapp å komme seg på fjorden med.

Motor skal på service på onsdag, så jeg henter den på kvelden samme dag.

Følger en veldig fin Tysse båthenger fra 2003 med.

Har en 2008, 6 hk Suzuki DF6 4-takter som jeg skal bruke som dorgemotor. Er festebrakett på Finnarken.

Den er ganske matt. Så jeg blir nok å male den.

Hvordan gjør jeg det? Pusse med sandpapir og male med ruller? Får vel tak i noe på Biltema som egner seg?

Videre så ser jeg for meg en vindskjerm. Hvor får man tak i dette? Kan glassmestere ordne det, eller

finnes det spesialbutikker for sånt?

Redigert av SirJames (see edit history)

Av de du linket til ville jeg definitiv valgt Rana med Yamaha på hekken. Veldig kjekt med hardtop om det kommer en regnskur. Blaute unger er som regel misfornøyd. I tilleg er det en nyere Yamaha på den som kanskje er det største plusset.

Red: der så jeg du hadde bestemt deg;)

Gratulerer;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Svart (redigert)

Vannslip og bruk papir fra600 og opp til 1200. Så kan du polere etterpå slik at glansen kommer tilbake. Ikke nødvendig med noe lakking.

Takk for svar. Fantastisk forum dette :)

Ok. Dette er jeg helt grønn på. Hvordan vannsliper jeg, og hva trenger jeg av utstyr? Sliping,polering og hele pakka.

Får jeg det fra Biltema. Hva må jeg beregne i tidsbruk?

Redigert av SirJames (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...