zooper Startet 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2014 Det er bare å innse - jeg begynner å bli gammel (1974-modell) og må få meg en ankervinsj. 20kg anker og en drøss med kjetting ble for tungt for ryggen sist helg... Jeg ønsker færrest mulig kompliserende og fordyrende modifikasjoner. Jeg ser kun to mulige alternativer. Den ene er å modifisere luka og montere vinsjen oppå denne, den andre er å montere den under luka slik som avbildet. Å montere oppå luka innebærer ikke bare flere kompliserende endringer, men det gjør også at jeg har en snublestein på dekk og en luke som blir noe herk å åpne. Min hovedbekymring til å montere vinsjen under luka er om kjettingen ikke fordeler seg ordentlig pga vinklingen på veggen hvor vinsjen sitter og pga redusert høyde under vinsj... men jeg kan for lite om dette til å vurdere dette med det blåtte øye. Kassa er stor og dyp, men den spisser seg jo nedover og har ikke rette vegger. Hvordan dette påvirker 40cm kravet til høyde under vinsjen aner jeg ikke, feks at jeg må ha 60 cm for å kompensere? Bildet er av samme båt som min (Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36), men bildet sier jo ingenting om dette faktisk fungerer i praksis. Hva tror dere, vil dette fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Kan ikke svare på spørsmålet , men 20 Kg anker + kjetting høres veldig mye ut på en Nidelv 24. Kan du ikke bare gå ned litt for å spare ryggen ? Jeg har akkurat gått opp fra 7,5Kg delta til 15 Kg Rocna, og iflg tabellen ville jeg sannsynligvis klart meg med 10 Kg. Og dette er 31 fot seilbåt på 4,5 tonn. På min gamle Nidelv24 brukte jeg 10Kg Bruce kopi, litt kjetting, tau og daumann. Holdt i massevis... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Nidelven var min gamle båt... nå er det 36 fots seilbåt på 6 tonn... har oppdatert profilen min nå. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Da er vi to som har gått fra Nidelv 24 til Seilbåt. Hvem blir den neste Men nok avsporinger. Jeg tror kjettingen vil finne på plass fint, men har kun erfaring med manuell mating, så kan ikke garantere det. Vurderer noe av det samme selv, men min hovedbekymring er om bakveggen nede i luka tåler det. Kan jo fort bli litt krefter der... Men jeg har ikke lik båt som deg da.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Jeg tror ikke bakveggen blir noe problem om jeg på motsatt side benytter en plate til å fordele vekten over et større areqle på bakveggen. Når man ligger til ankers så skal kjettingen uansett henge og belaste en av kryssholtene og ikke selve vinsjen. Men jeg tar gledelig imot innspill her også. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Jeg har ikke greie på dette, men ser for meg at hvis ankeret sitter fast, og winchen er sterk, så kan bakveggen bli utsatt for betydelige krefter når winchen går og ingen av dem vil gi seg, men du har jo allerede tenkt å forsterke fra baksiden, så det går sikkert bra. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hei Eg ser for meg at det kan bli dyrt dersom ein sjø fyller brønnen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Det blir ingen endringer på brønnen eller lokket, og vannet dreneres gjennom en skroggjennomføring i bunn. Ankervinsjen skal jo tåle litt vann. Det skal vel ganske mye sjø til før ankervisnjen drukner med lokket lukket? Og, vinsjen bør vel tåle litt drukning uansett? Under ordinære forhold er vinsjen mer beskyttet enn om den står på dekk. Eneste er vel om sjø åpner lokket og fyller brønnen til randen på et blunk. Dette har jeg aldri opplevd. Lokket kan dessuten låses, og da er det ingen større åpning til boksen enn det lille hullet kjettingen fores gjennom. Hei Eg ser for meg at det kan bli dyrt dersom ein sjø fyller brønnen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Om du kommer til på baksiden, støp inn en 12mm kryssfinerplate skru fast et syrefast beslag på baksiden, skru fast vinsjen og tut å kjør om det ikke er drenering i kassen, monter også dette. i kjettingåpningen monter gjerne en splittet gummi flik. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Var ute å målte dybden på brønnen, og den var 66 cm på det dypeste, men dette lå ca 50-60 cm fra den bakre veggen. Høyden på en vinsj av den typen avbildet er dypisk 12-15 cm vil jeg tro. Det gir tilstrekkelig høyde om jeg monterer vinsjen langt ut fra den bakre veggen. Spørsmålet er heller om jeg vil få problemer om jeg monterer den litt nærmere. Selv om det ikke blir så god klaring rett under vinsjen, kanskje bare 20 - 30 cm, så vil jo kjettingen skli ned langs veggen. Spørsmålet er om den vil pakke seg oppover langs veggen og forkludre det hele? Selv har jeg liten ide om feks hvor mye plass 50 meter kjetting tar og hvordan denne oppfører seg. Celzeron, hva mener du med å støpe inn? Mener du som ved å legge glassfiber rundt og lakkere/male? Blir ikke det litt overkill? Jeg har dessuten aldri arbeidet med glassfiber før. Tenker også at jeg da må begynne å øegge nytt trekk på hele innsiden av veggen/skottet i forpiggen for å få dette pent - og at dette er mye jobb og kronasjer. Vil det ikke være tilstrekkelig å bare ha noen gjennomgående bolter gjennom plata og skottet/veggen, og at braketten i brønnen hadde en bred metallplate så man fordeler trykket fra begge sider... kanskje litt sikaflex eller silikon på finerplata og i hullene for å tette og lime... Aktersiden av denne veggen befinner seg inne i forpiggen. Kanskje bare legge et trekk rundt plata så den ser ut som en del av innredningem, eller legge på teakfiner og lakkere? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Kan også legge en plate bak som du sier, litt usikker på hvordan det blir med kondens og fukt der, støpes det inn så forsegler du kryssfineren, blir litt arbeid om du har trukket om innvendig, men glassfiberen i seg selv er grei å jobbe med. et annet tips er å legge en polyuretan plastskive med syrefast beslag, den holder evig og trengs ikke støpes inn. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bare lek(k)er Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Ang. plass, galvanisert kjetting tar mye mer plass, enn syrefast. (eller egentlig legger syrefast seg penere og tightere enn galvanisert) Trygve Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Ang. plass, galvanisert kjetting tar mye mer plass, enn syrefast. (eller egentlig legger syrefast seg penere og tightere enn galvanisert) Trygve J eg har hørt dette flere steder. Er forskjellen virkelig så stor? jeg har hørt at man kan lakkere galvanisert for å oppnå tilsvarnede effekt, men kjenner meg litt skeptisk til dette. 50 m 8mm galvanisert koster drøyt to og en halv båtpenge, syrefast snaut ti... Håper å kunne klare meg med galvanisert. Men, hvilken tykkelse behøver man til en 36 fots seilbåt på 6 tonn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.