Geir Hansen Startet 22.Mai.2014 Del på Facebook Startet 22.Mai.2014 (redigert) Da har det jeg har gruet meg til i hele vinter omsider startet, jeg har begynt prosessen med å bygge om ferskvannskjølingen fra de idiotiske kobberrørene til slanger. Første del gikk over all forventning.. tilsynelatende perfekt for å gjenge opp med 1/2" gjenger.. Stussene som erstatter det lille bendet mellom vannpumpe og den koblingsstykket under manifoilen måtte kappes to steg. var bare ca 5mm klaring mellom stussene når det var skrudd sammen.. Skal beholde deler av røret som gikk fra koblingsstykket og til ekspansjonstanken, så det har blitt kappet for å få på slangen foran festet.. Kommer til bake med mer info etterhvert. Har jeg noen gang hatt incentiv til å bli dypt religiøs.. så må dette være anledningen for det... Redigert 22.Mai.2014 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Veldig bra.Forstår det slik at du har brukt en 1/2" BSP bunntapp og gjenget inn slangesokler og dermed unngått VP sine "idiotkoblinger" og rør Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Så langt kom jeg i dag.. Fikk kappet røret som går bak til ekspansjonstanken og fikk med mye bannskap og en varmepistol tvunget på slangen.. Håper det funker, ellers kan man sikkert legge slange fra stussen og helt til tanken, kan godt hende det blir løsningen til slutt. Fikk opp koblingsstykket under manifoilen, og fikk på vannpumpa, de to fremste rørstussene måtte kappes to hakk siden de nærmest tok sammen når pumpa skulle strammes.. dremel og 4-5 kuttskiver gjorde jobben... (vinkelsliper anbefales varmt til oppgaven) I løpet av morgendagen finner jeg ut om det ble tett eller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Veldig bra.Forstår det slik at du har brukt en 1/2" BSP bunntapp og gjenget inn slangesokler og dermed unngått VP sine "idiotkoblinger" og rør Stemmer det Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Da er alle slanger på plass. Måtte være litt kreativ med plassering av slangeklemmer enkelte steder, var trangt som bare det... Ble en kveil på slangen opp til varmeveksleren, slangen jeg har ble litt for stiv til å få til å passe uten at den ble flat i bendene.. Håper dette løser det, ellers må jeg finne en litt mer fleksibel slange.. Skal legge denne i kokende varmt vann i et par timer, så får jeg se om den former seg eller om jeg må bytte ut slangen til noe mykere... Etter at jeg hadde fått alt på plass, og fylt opp systemet med vann, så startet jeg motoren og luftet systemet.. og dermed så piplet det F**n meg vann nedover blokka.. kjente at finn.no tok stormsteg oppover lista over alternativer... men heldigvis.. etter noen minutter med leting fant man feilen, og det var heldigvis ikke relatert direkte til konverteringen av kjølesystemet... Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Har et komplett ferskvannskjølingsanlegg til md17 som skal monteres på min. Dette står på listen som skal gjøres, da di orginale rørene er noe skikkelig makkverk. Kunne du tatt noen bilder som forklarer litt hvordan slangene går? Ikke sikker på hvordan anlegget skal kobles opp ser du :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 eg har ikkje fått inntrykk av at varme er ein brukbar måte å få gummislange mjukare. Men ein annen ting som nok gjer seg gjeldande i ein slik jobb, er at slangen er dugelig treg å få inn på stussen, Der ville nok eg smurt slangen innvendig med flytande såpe, unntaket frå dei greie såpene er Zalo, den blir fort litt sånn "herkjen og er langtifrå glatt. Og so kan det vera greit å huska at når du presser slange innpå ein stuss, so gjer presset slangen ørlite kortare. Dermed so blir den ogso ørlite tjukkare, for å plassera "overskuddet" Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 (redigert) Har et komplett ferskvannskjølingsanlegg til md17 som skal monteres på min. Dette står på listen som skal gjøres, da di orginale rørene er noe skikkelig makkverk. Kunne du tatt noen bilder som forklarer litt hvordan slangene går? Ikke sikker på hvordan anlegget skal kobles opp ser du :) http://www.volvopentashop.com/WerkstattPaap/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7742230_036B?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_26%2F7742230_036B Denne skal forklare det meste :-) Hvis du fortsatt sliter så kan jeg legge noen forklaringer på bildene. Redigert 23.Mai.2014 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 (redigert) eg har ikkje fått inntrykk av at varme er ein brukbar måte å få gummislange mjukare. Men ein annen ting som nok gjer seg gjeldande i ein slik jobb, er at slangen er dugelig treg å få inn på stussen, Der ville nok eg smurt slangen innvendig med flytande såpe, unntaket frå dei greie såpene er Zalo, den blir fort litt sånn "herkjen og er langtifrå glatt. Og so kan det vera greit å huska at når du presser slange innpå ein stuss, so gjer presset slangen ørlite kortare. Dermed so blir den ogso ørlite tjukkare, for å plassera "overskuddet" Poenget er ikke å få den mykere, håpet er at den former seg litt etter røret, slik at den holder på noe av vinklene når den kjøles ned... Som det er nå, så blir den "flat" i bendene når jeg prøver å føre den korteste vei... Alle forslag til hvordan dette kan oppnås mottas med takk.. Redigert 23.Mai.2014 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Få deg noe ø16 kobberrør og lag deg noen passende bøyer. Gløde røret så det blir mykt. Kone de litt i endene så slangen ikke glir av. ø16 kobberrør er ikke lenger i handelen, men var mye brukt i eldre hus. Gå til en rørlegger og få noe som er demontert. CRC el. WD-40 er utmerket smøremiddel både når slanger skal av eller på. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Har forsåvidt originalrøret, kan kappe endene av det, men da må jeg finne en måte å feste det så det ikke blir hengende å slå mot eksosmanifoilen.. bør ikke være umulig det heller... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2014 Da fikk jeg nytt Y-stykke, og hele jobben ser ut til å være en success Nå har den gått på hageslangen en times tid, og har hatt jevnt fin driftstemp. Blåste motoren fri for vann utvendig før jeg startet,og ikke en vanndråpe å se noe sted... Da er det bare EL-anlegget igjen, så skal den skures ned og settes ut Sitér dette innlegget Link to post
Hanto2020 Svart 14.November.2020 Del på Facebook Svart 14.November.2020 Gammel post men prøver lykken... Hvilke gjengetapp brukte du på varmeveksleren? jeg har på biltema idag og kjøpte slangenippel 1/2" x 5/8", måler gjengene her til ca 21mm og hullet på varmeveksler er ca 20mm lurer på om dette vill gå ann og gjenge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.