Jump to content

Ankorlina - en advarsel


wave

Recommended Posts

Fant denne på svenske Marinan, hentet fra den svenske kryssarklubben. Sikkert høyaktuell for mange. Ankorlina er også mye brukt her til lands. Årsaken til svekkelsen er trlog UV-stråling og saltkrystaller.

 

"Här ett tips till alla som använder band på rulle till ankaret.

Jag råkade ut för ett brott på linan, dvs bandet, i somras och testade därför draghållfastheten på ett professionellt lab.

På 16 år hade brotthållfastheten gått ner från 2500 kg till 242 kg.

Det motsvarar en årlig nedsättning av hållfastheten med 140 kg eller 5 %.

Bandet var tillverkat av Ankarolina AB i Vårgårda (det vanligast förekommande fabrikatet). Det var 26 mm brett och 56 m långt och mätningen gjordes på ytteränden. Inneränden, som aldrig varit i vattnet, höll för 1100 kg.

Tillverkaren uppger att materialet, polyester, är det bästa tänkbara för ändamålet och att man måste räkna med en nedsättning av hållfasten efterhand. Det är normalt.

Det gäller bara för båtägarna att ha detta i minnet.

Utbytesband finns att köpa."

Link to post
Share on other sites

16 år er mye, ja. Men så var styrkereduksjonen også over 90 prosent.

Det sitter ganske sikkert mange relativt gamle ruller rundt omkring. Hvor mange år tar det før styrken er halvert? I alle fall viktig å være klar over at disse i og for seg hendige ankerrullene ikke er evigvarende. I likhet med alt annet om bord.

Link to post
Share on other sites

Personlig, må jeg innrømme att jeg hadde vart i tvil hvis jeg hadde hatt ett 16 år gammelt bånd. Nei samme som fortøyning. Bytt en etter tre-fire år. (har ikke hørt om noen som har samme anker line etter 16 år)

Tror det mange som seiler rundt med disse, og med gamle bånd. De går gjerne i "arv" fra båt til båt og de færreste tenker nok på at båndet mister styrke med årene, hvis det ellers ser ok ut. Jeg synes det er flott at denne advarslen har kommet fram, og oppfordrer alle til å nevne dette for andre båteiere som har denne typen ankerline på båten.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål blir nå: Mister polyestertau styrke på samme måte som disse båndene? Hva med mitt Roblon flettet blytau til ankervinsjen? Det mister nok styrke etter hvert, spørsmålet er vel hvor mye og hvor raskt.

 

Et blytau til ankervinsjen blir vel fort 10 år....

Vanlige tau byttes vel antagelig oftere enn hvert 10. år ved normal bruk. Eller?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål blir nå: Mister polyestertau  styrke på samme måte som disse båndene? Hva med mitt Roblon flettet blytau til ankervinsjen? Det mister nok styrke etter hvert, spørsmålet er vel hvor mye og hvor raskt.

Det burde vel strengt tatt Roblon kunne svare på ? Mine jack-lines ( sikkerhetsliner langs dekket på seilbåt ) er merket med "maks 5 år" tror jeg det var. I tillegg fulgte det med en "instruksjon" der det ble anbefalt å ta de inn på vinteren for å spare de for UV lys. For det er dette UV lyset som er farlig. Vil tro en over-dekk montert ankorlinarull, er langt mer utsatt en ditt blytau, som ligger mørkt og beskyttet i kassa si, når det ikke er i bruk..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

.... for å spare de for UV lys. For det er dette UV lyset som er farlig. Vil tro en over-dekk montert ankorlinarull, er langt mer utsatt en ditt blytau, som ligger mørkt og beskyttet i kassa si, når det ikke er i bruk..

 

<{POST_SNAPBACK}>

Er helt overbevist om at det er her problemet ligger. Ikke engang salten gjør så mye skade som lyset, tror jeg.
Link to post
Share on other sites

Ikke mange får vi håpe.... .

 

Seilbåtfolk er vel kjipe da  :lol:

 

Nå blir det vel kjeft å få... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Den var stygg! :lol:

 

Det er jo en svenske det er snakk om da.... :lol:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

ENDA styggere!! :seeya:

 

 

Vær nå litt snille med hverandre da! Hverken seilbåtfolk eller svensker kan noe for det!! :lol::fishing::cheers:

 

Mye morro, håper ingen tar seg nær av dette! :flag:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen er vel litt fleipete her, ja! :wink:

 

Jeg fikk i hvert fall noe å tenke litt på her, fordi; et vanlig godt ankertau, ville det mistet 90% av sin styrke etter 16 år? Tror ikke det. Det vil sikkert for de fleste være byttet ut lenge før 16 år er gått, på den annen side, hvorfor bytte ut noe som kanskje ser helt ok ut?

 

Salt og sol er sikkert årsaken til styrkereduksjonen, men kanskje det er en faktor til? En slik ankorlina, flat, på rull, den ligger jo sterkt sammenklemt, utendørs, hele den tiden den ikke er i bruk. Det vil si det samme som at alle saltkrystaller får rikelig anledning til å gnage seg godt inn i alle fibre, gang etter gang etter gang. Det skjer ikke med et vanlig tau som stort sett blir kveilet slakt opp og lagt i et mørkt avlukke i båten et sted. Jeg tror den store styrkereduksjonen ligger her, altså i oppbevaringen snarere enn i bruken.

 

Hva tror dere?

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mine fortøyningstamper, 3-slått 14mm er nok langt over 15 år. Har egentlig aldri tenkt på å bytte de ut. De er uskadet og får en tur i vaskemaskinen hver vinter. Etter tøymykning blir de forresten svært behagelige å håndtere. Kanskje jeg skulle begynne med det, tenke altså? Men det er jo ikke som med et ankertau. Ligger jeg med baugen inn, har jeg altid to tamper, og kailangs fire. De fire tampene (med "gummipikker") er like gamle.

 

Og til ankeret har jeg galvanisert kjetting. Så lenge den er uten synlige skader eller rusten, er vel den helt OK?

 

Lars H.

Som er kommet hjem fra årets første helgetur med båten for noen timer siden, herlig tur!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Siden jeg er en av de mange som har overtatt en brukt båt med "ankorlina" vet jeg derfor ikke hvor gammel denne kan være.

Så mitt spørsmål til dere som har bytta (høres ut som om det er mange av dere)

Kan man kjøpe kun lina eller må man kjøpe "hele greia"?? Event. hvor og pris

 

MVH

Raja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...