Jump to content

VP TAMD41B Vil ikke starte.


boreXO

Recommended Posts

Norline 36 med dobbel installasjon av VP-TAMD41B (200hk):

Den ene motoren vil ikke starte etter at jeg hadde båten på slipp. Den gikk fint før jeg dro den opp (Sto på land i en uke) Det eneste jeg gjorde som har sammenheng med motoren på slipp, var å skifte eksosutløpet.

La merke til at den muligens røykte litt mer enn normalt, men det kan ha vert en ugunstig vindretning da. og at det kom litt oljeringer på sjøen før jeg stoppet den siste gang, men den sveiv ellers fint.

Har skiftet Forfilter og Dieselfilter og luftet godt. Har Prøvd å «Kinne» med løse koblinger på dysene, og det kommer drivstoff til alle dysene, men vet ikke hvor mye som egentlig skal komme, Har også fått skiftet ut dysespissene og testet dem hos Varhaug elektrodiesel.

Starteren går fint og som normalt, men det er ikke antydning til tenning. Har prøvd med både fullt gasspådrag, og i «Fri»

 

Har noen en ide om hva dette kan være, og evt hva jeg kan sjekke for å komme videre?

 

Redigert av boreXO (see edit history)
Link to post

Du har ikke løsnet aldrig så lite på dieselpumpa?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Dödaren som hängt sig?

jeep tenker det er stoppsoloniden som har hengt seg opp..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har vært ute for akkurat samme problemstilling slik den beskrives i første innlegg!

 

Akslingen, med drevhjulet, som driver HP pumpen har en ørliten aksial slark, og hvis dette drevhjulet er i en feil aksial posisjon så påvirker dette innsprøytningstidspunktet.

Dette drevhjulet har skråfreste tenner slik at hjulet alltid skal thruste forover. Hvis det blir, av en eller annen årsak, forhindret til å posisjonere seg i fremre aksiale ytterpunkt, så vil man få trøbbel.

 

Den vanligste årsaken er sjøvannspumpens aksel og medbringer. Om man f.eks. har vært ute med pumpen og montert aksel en mm eller to for langt ute så vil den, via medbringeren, trykke aksialt på drevhjulet og forhindre at det får thruste frem til korrekt aksial posisjon.

 

Du kan prøve å løsne på boltene til innfestingen av sjøvannspumpen (noen mm ut) og forsøk en start igjen.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har vært ute for akkurat samme problemstilling slik den beskrives i første innlegg!

 

Akslingen, med drevhjulet, som driver HP pumpen har en ørliten aksial slark, og hvis dette drevhjulet er i en feil aksial posisjon så påvirker dette innsprøytningstidspunktet.

Dette drevhjulet har skråfreste tenner slik at hjulet alltid skal thruste forover. Hvis det blir, av en eller annen årsak, forhindret til å posisjonere seg i fremre aksiale ytterpunkt, så vil man få trøbbel.

 

Den vanligste årsaken er sjøvannspumpens aksel og medbringer. Om man f.eks. har vært ute med pumpen og montert aksel en mm eller to for langt ute så vil den, via medbringeren, trykke aksialt på drevhjulet og forhindre at det får thruste frem til korrekt aksial posisjon.

 

Du kan prøve å løsne på boltene til innfestingen av sjøvannspumpen (noen mm ut) og forsøk en start igjen.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Takk, Bjørn. jeg har ikke skrudd noe på sjøvannspumpa bortsett fra å skifte impeller. Ellers så er det kun filtre som har blitt skiftet, men det var etter at den ikke ville starte...

Link to post

.... jeg har ikke skrudd noe på sjøvannspumpa bortsett fra å skifte impeller. Ellers så er det kun filtre som har blitt skiftet, men det var etter at den ikke ville starte...

 

Det kan faktisk være tilstrekkelig til at man forskyver akslingen når man presser på plass ny impeller. Akslingen på sjøvannspumpen er helt løs i aksial retningen og holdes i aksialt på plass bare av treghet i lager.

 

Om dette skulle være årsak til ditt problem så er det bare å demontere pumpen fra motor. Bruk så en plasthammer e.l. og slå den inn til riktig mål. Bruk en skyvelære å mål deg frem til riktige mål fra pumpens anleggsflate og inn til medbringer. Trekk ifra en mm eller to slik at du er sikker på at pumpeaksling ikke trykker mot drevhjulet.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

Det kan faktisk være tilstrekkelig til at man forskyver akslingen når man presser på plass ny impeller. Akslingen på sjøvannspumpen er helt løs i aksial retningen og holdes i aksialt på plass bare av treghet i lager.

 

Om dette skulle være årsak til ditt problem så er det bare å demontere pumpen fra motor. Bruk så en plasthammer e.l. og slå den inn til riktig mål. Bruk en skyvelære å mål deg frem til riktige mål fra pumpens anleggsflate og inn til medbringer. Trekk ifra en mm eller to slik at du er sikker på at pumpeaksling ikke trykker mot drevhjulet.

 

:smiley:

Bjørn

Ok takk for det. Da har jeg en ting til å kose meg med i helgen... ikke særlig hyggelig å ligge i kjelleren å skru på den forbaska grønne stålkassen i stedet for å være ute på sjøen.. :-)

Link to post

..... Da har jeg en ting til å kose meg med i helgen... ikke særlig hyggelig å ligge i kjelleren å skru på den forbaska grønne stålkassen i stedet for å være ute på sjøen.. :-)

 

He.. he..

Men om dette skulle være løsningen så fikser du det på under en halvtime og mye av helga kan fortsatt benyttes på sjøen !!

 

Jeg regner med at du kommer med en status her inne etterpå !?

 

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

He.. he..

Men om dette skulle være løsningen så fikser du det på under en halvtime og mye av helga kan fortsatt benyttes på sjøen !!

 

Jeg regner med at du kommer med en status her inne etterpå !?

 

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Det skal jeg gjøre. men jeg husker nå at motoren sveiv fint etter at jeg skiftet impelleren.. gjorde det før slippen, men jeg skrudde av lokket på pumpehuset, og la på noe tetningsstoff fordi det lakk litt. kan liksom ikke se for meg at de kan ha flyttet på akslingen.. Var ute å prøvde å strte den med startgass, da strtet den, men sveiv veldig ujevnt.. En forhenværende båtmotor mekaniker skal komme og hjelpe meg i morgen, så da får vi se om han får det til..

 

mvh

Ove

Link to post

Da var Dommen avsagt. Topp pakningen er røket. Da er i alle fall problemet funnet, så da er det bare å begynne å planlegge skifte av denne.

Fikk eksperthjelp ombord av to mekanikere som begge har jobbet med volvo penta og diverse andre båtmotorer i mange år... Flott at dere båtfolk er så behjelpelige, så takk for alle gode forslag. En ting er sikkert og det er at jeg på disse få dagene har blitt mye bedre kjent med motoren etter all feilsøkingen.

 

Hilsen Ove..

Link to post

Uffda! Da ble helga allikevel ødelagt :nonod:

 

Men du har fått en knagg å henge problemet på, så da er det bare å se fremover !

 

Mange fine båthelger å se frem til etter at du har fått skifta toppakningen :yesnod:

 

Lykke til videre, og med ønske om en problemfri sommer !

 

mvh

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hvordan har det blitt konstantert at toppakningen er defekt egentlig? Komptest? sylinder lekasje test?

 

Har ikkje vært ute for at motoren ikkje starter når toppakningen er røket, har bare vært ute for at det lekker litt frostvæske eller oljesvetting.

 

Hvordan ser man på ein komptest/sylinderlekasje test at toppakningen er gåen uten å ta av toppakningen å se på den?

 

Er ikkje meiningen å vera negativ, er bare nysgjerrig da eg ikkje har erfaring om dette. Alltid kjekt å vite hvordan man kan finner ut av ting uten å "demontere" noe som helst

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Eh...kan noen forklare litt mer spesifikt hvordan en røket toppakning kan gjøre at motoren ikke vil starte? Etter at den tydeligvis virket før eksosutløpet ble skiftet? Er den så lekk av kjøleveske kommer inn i sylindrene eller at kompresjonen uteblir?

Det ble oppdaget da vi startet motoren (Tvang den i gang) på startgass. Pakningen er ikke røket inn mot kjølekanalene, men ut til siden, så det kommer eksos ut på siden, og dermed mister komprsjonstrykk. Kan også være at toppen er sprukket, men det finner jeg jo ikke ut før den er demontert.

Link to post

Hvordan har det blitt konstantert at toppakningen er defekt egentlig? Komptest? sylinder lekasje test?

 

Har ikkje vært ute for at motoren ikkje starter når toppakningen er røket, har bare vært ute for at det lekker litt frostvæske eller oljesvetting.

 

Hvordan ser man på ein komptest/sylinderlekasje test at toppakningen er gåen uten å ta av toppakningen å se på den?

 

Er ikkje meiningen å vera negativ, er bare nysgjerrig da eg ikkje har erfaring om dette. Alltid kjekt å vite hvordan man kan finner ut av ting uten å "demontere" noe som helst

 

 

Mvh Tom Erik

Jeg er ikke eksperten her, men måten det ble oppdaget på var at det kom eksos ut på siden under eksosmanifolden, men oftest så skulle jeg tro at topppakningen pleier å ryke mellom sylindrene og kjølekanalene, og da vil man få vann i sylinrene og hvit eksos (i alle fall på biler virker det slik)

Link to post

Det ble oppdaget da vi startet motoren (Tvang den i gang) på startgass. Pakningen er ikke røket inn mot kjølekanalene, men ut til siden, så det kommer eksos ut på siden, og dermed mister komprsjonstrykk. Kan også være at toppen er sprukket, men det finner jeg jo ikke ut før den er demontert.

Min teori er at feilen allerede hadde oppstått før jeg stoppet motoren for siste gang. Da vi startet motoren på startgass, så gikk den tilnærmet normalt på tomgang da den ble varm. Derfor har jeg resonert meg fram til dette, at når to motorer står og går under lukene, er det ikke så lett å høre om den ene sviver litt ujevnt. Husker også at den røykte mer enn normalt før jeg stoppet den.

Link to post

@ boreXO

Du skriver at du har skiftet/sjekka dysespissene.

 

Ble toppdeksel tappet ned for kjølevann før brennstoffventilene ble demontert fra motor? (Anbefales av Volvo)

 

Om ikke motor ble tappet ned; ble sylindrene kontrollert for at der ikke var kjølevann på stemplene før brennstoffventilene ble montert tilbake?

 

???

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

@ boreXO

Du skriver at du har skiftet/sjekka dysespissene.

 

Ble toppdeksel tappet ned for kjølevann før brennstoffventilene ble demontert fra motor? (Anbefales av Volvo)

 

Om ikke motor ble tappet ned; ble sylindrene kontrollert for at der ikke var kjølevann på stemplene før brennstoffventilene ble montert tilbake?

 

???

Ja, ga motoren en omgang med startmotoren med åpne dysehull før dysene ble demontert.. ikkeno vann bare litt dieselsøl :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...