Jump to content

Hvordan vet dere at dreggen/ ankeret sitter skikkelig?

Fjord21DC

Recommended Posts

Skal vi bare ligge rolig for ett bad eller middag, i rolig vær, og er ombord, så er vi ikke fullt så nøye, men skal vi overnatte gjør vi slik :

Bakker ut alt tauet, sakte, vekk fra vindretning som vil være gjeldende mens vi ligger der. Når det begynner å stoppe gir vi mer gass. Tar ut overrett merker på land, på tvers av båten, kona på en side, jeg på andre. Mer og mer gass til det er fullt bakover.

Ligger vi ikke dønn stille ifl overettmerkene på land da så dregger vi bakover til vi enten fester, eller er for langt bak, og må begynne på ny (altså dra opp, og starte forfra).

Når vi sitter dønn så slakker vi gradvis på gassen (så vi ikke spretter fremover pga strekk i dreggtau)

Men det har hendt at vi har dregget ett stykke før det fester, og det har hendt vi har repetert både 3-4 & 5 ganger før det sitter :headbang: .

I helga blir første svai overnatting på det nye Rocna 15 Kg, det gamle var 7,5 Kg Delta. Er spent både på feste og å hale det opp neste dag :yesnod:

Får vi ikke feste nok til at vi ligger dønn i ro på fullt pådrag bakover (19 Hk, 2 bladet propell) så ville jeg ikke lagt meg for å sove :sleep: .

Etter at vi har kontrollert at vi ligger dønn kan vi ta inn litt dreggtau hvis det er trangt (andre båter, tett mot land etc), samt at vi henger ut en daumann.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det afhænger af bundforholdene og strøm/vejr hvor meget jeg gør ud af det.

På god mudret/sandet bund plejer jeg blot at droppe ankeret i vandet og stikker derefter 5-6 gange dybden af ankertov (med indvævet bly) ud. Det har ikke sluppet endnu.

Steder med søgræs og meget strøm, stikker jeg mindst 10 gange dybden af ankertovet ud. Når jeg så ligger der, tager jeg pejling af mærker på land den første halve eller hele time. Hvis jeg ikke har flyttet mig da, så skal jeg nok blive liggende. Jeg benytter et 15Kg sandanker.

En vægt et stykke oppe på ankertovet øger holdet betragteligt. Optimalt set bliver der aldrig et direkte træk i ankeret. Båden skal "blot" løfte tovet fra bunden i takt med dønningerne. Derfor skal der stikkes noget mere ankertov ud end de fleste forestiller sig.

Husk, at der skal være plads mod land osv til, at båden kan svaje rundt med den længde tov man har stukket ud.

På den nye båten så har jeg brucekopi bak med ankervinsj. Hvordan gjør man det da nå man skal ligge på svai? Noe sier meg at baugen bør ligge nærmest ankeret.

Kan man ikke bare dra tauet foran og feste i pullert på baugen? Jeg har ikke peil for jeg er nybegynner, men det ville vel jeg prøvd

På den nye båten så har jeg brucekopi bak med ankervinsj. Hvordan gjør man det da nå man skal ligge på svai? Noe sier meg at baugen bør ligge nærmest ankeret.

Jeg bare tar tauet i handa, labber fram og gjør det fast der... Har ikke ankervinsj, men det burde fungere like bra, skulle jeg tro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...