baatsman Startet 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2014 Etter mange år i seilbåt sier fruen at hun har lyst til og prøve flybridgelivet. Vi har lagt ut vår kjære Bavaria Vision for salg. Dette skjedde etter at jeg hadde sett på ny seiler Vision 46/Jeanneau 439/469. Da sa fruen at forandring trengs. Spørsmålet er: Mainship 40 Trawler/andre trawlere , Fairline 40/43 eller Princess. Kom gjerne med forslag ellers utenom nevnte og. Kommer kanskje ikke til og svare ofte, men skyldes at jeg drar ned og seiler i varmere strøk. Prøver og få til en ordning før ferien. Og kjære seilervenner, jeg skal seile videre, men for andres regning :) Litt som før :):) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hva skjer? Forstår ingenting av dette "trawler-gnålet". Hva er som er så fint med de? Saktegående, trange og forholdsvis stygge! (Setter det litt på spissen så ikke bli fornærmet alle dere jeg kjenner med trawler) men hva er det med dem som fenger så voldsomt, og som gjør eierne så umåtelig mer stolte av båtene sine enn alle andre båteiere? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 trawler er jo seilernes rullator. kommer nok dit en gang jeg også :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Synes trawlere (spesielt GB og lignende med forholdsvis rett forstevn) er OK båter utseendemessig. Klassisk amerikansk stil. Mye penere enn mer eller mindre strømlinjeformede strykejern av noen cabincruisere.. I tillegg er det gjerne en trend for tiden at det er greit å bevege seg i saktere fart? Både med tanke på å roe pulsen litt ned fra hverdagens mas og ikke minst med tanke på miljøet? Her kommer også økonomi inn, det er billigere å sige rundt i skrogfart enn å rømme fra baugbølga di hele tiden. Ikke det at man nødvendigvis trenger ligge i 35 knop hele tiden om man har muligheten til det, men når trivselsfarten for noen likevel er saktere, hvorfor ikke trawler? Skulle jeg ha hatt motorbåt i den størrelsen hadde i alle fall jeg lett valgt trawler framfor cabincruiser. Lett! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Så det som fenger er at de går sakte? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bay_liner Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) FB, once youve been there you never go back.... aka "Once you go black, you never go back" Men det siste er bare et ordtak da..... Redigert 23.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Grunner til at jeg ville foretrukket trawler: - meningsløst med båter i størrelseorden 40 fot pluss som skal ligne på og gå like raskt som en daycruiser... - veldig praktisk planløsning - trygg og god når man beveger seg på dekk Det er enkelt og greit noe vakkert og tiltalende med trawlere som såpestykkene ikke har. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bay_liner Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det må vel være noen her på BP som kan gi deg og kona en dagstur på de to forskjellige konseptene, start med FB båten så kan du "stå" til rors i styrhuset på TWn etterpå....bare for å få en fornemmelse av hva TW folket går glipp av liksom, og slik fenomenal manøvreringkontroll en har fra FBn da bare for å nevne noe..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Regina III Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hva er som er så fint med de? Saktegående, trange og forholdsvis stygge! Så det som fenger er at de går sakte? Kjære Frue, du pleier da å være en fornuftig mann ? I første sitat har du bare en av tre rett, men du tar deg jo litt opp igjen i neste sitat. Vår første Regina kunne gå fort, og det var jo så deilig, over fjorden og sånn. Neste Regina kunne ikke gå fort, og det var DA vi oppdaget hvor herlig DET var. Turen over fjorden tok den tid den tok, og det kunne rulle i bølgene, og det var så herlig å kunn være der, ikke bare hoppe fram som en løpsk et eller annet, vi var endelig sjøfolk. Deilig med tredje Regina for hun ruller ikke, og det uten å måtte gå fort! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hehe takk for fine ord, neida Regina... Jeg er litt ertelysten her jeg sitter på en flyplass og kjeder meg. Men lurer litt likevel ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Adi Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 FB båter kan kjøre sakte de også (du har et valg);) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det å eie en trawler gjør noe med roen i båtlivet. Sikkert slik som i en seilbåt. Når jeg hadde CC, freste jeg fra havn til havn. Ungene satt stille og holdt seg fast. Alt av løse ting måtte stroppes fast. Men fort gikk det. I all slags vær og vind, med bølger overalt. Nå derimot, bare cruiser jeg rundt, nyter kaffen enten på fly, langs ripa eller på dekk med fjernkontrollen til autopilot hengende rundt halsen. Steker litt lunsj underveis, får kona til å ta kikke fremover mens jeg tar en blund etc. Livet ombord er herlig. Bokvlaitet heter det. Og jeg er første til å ta med potensielt nye trawlervenner med på prøvetur. Bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Lurer litt på en Mainship 40. Gjør 21 knop med Yanmar By 260 x2. Ellers er det akslingbåter som trekker. Ser drev FB båter ikke fenger like mye. Er det feil ? Ønsker tilbakemeld. På P og F båteier. Nå er det seiling som gjelder. Seiler som skip på en 50 foter denne uke. Godt og varmt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sigurd Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Ser blandt mange at det er litt viktig å vise seg fram framfor å trives i egen båt. Om du er blandt dem bør du holde deg unna trawler. De blir sjelden pene under 65 fot.....min mening Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 trawler er jo seilernes rullator........ Da skjønner jeg plutselig hvorfor det er relativt få trawlere å se! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Om du liker rulling og sakte fart er trawler fint. Det fine med fb båt er at du kan komme fort frem om du vil det. Ulempen er pris og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 De som har båter som ikke går mer enn 7-8 knop vil mene at dette er optimalt. Mens andre kjører rundt mesteparten av sommeren i denne farten og synes det er ok å ha muligheten til å gå mye fortere de gangene det er ønskelig eller nødvendig. Alt som All In argumenter for gjør du like bra i en stor FB. I 7 knop er det mindre støy, like lavt eller lavere forbruk enn trawler, og når drittværet kommer legger du trawlerne bak deg og er i havn mens de fremdeles ruller rundt der ute. Se etter en FB på 40+ fot så får du som regel nok plass. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 White Lady er jo FB båt. Å sannelig kan ho gli sakte gjennom vannet. Da er ho rolig å behagelig å vandre rundt på. ho er jo ei P 440. Med akslinger. Å vil du være med å se åssen ho oppfører seg så er du hjertelig velkommen. Kaffi har jeg. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 White Lady er jo FB båt. Å sannelig kan ho gli sakte gjennom vannet. Da er ho rolig å behagelig å vandre rundt på. ho er jo ei P 440. Med akslinger. Å vil du være med å se åssen ho oppfører seg så er du hjertelig velkommen. Kaffi har jeg. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Etter en tur ombord i denne båten http://www.explorermotoryachts.com/our-yachts/explorer-40/ nylig i Leangbukta så tror jeg at jeg kunne ha vurdert et slikt eksemplar. Kan bare anbefale en tur ombord i denne båten hos forhandleren Giramar som også forhandler Dufour seilbåter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Trawler er kjekkere utvendig, feks å spankulere rundt. Eg synest ikkje om når sjøen går fortere en båten. Noen nyere typer topper over 20knop. Då går det an :-) ....eg følte eg var trawler-type, men eg har kikka meir på P i det siste. Ville nok gått for Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Astor Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Mitt råd til de som lurer på å kjøpe trawler; sørg for motorkraft. Det stabiliserer båten og gjør båten mer beboelig under mye sjø. Vi går gjerne opp i 12-13 knop for å få båten til å sette seg når sjøen blir grov. Vi har 2x200 VP. Normalt ligger vi på 2000 omdr under normal gange fra A til B. Da gjør vi rundt 9 knop. På korte turer selvsagt ikke så "fort". Lykke til med valg av båt. I dag har vi vår ultimate båt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Synes trawlere (spesielt GB og lignende med forholdsvis rett forstevn) er OK båter utseendemessig. Klassisk amerikansk stil. Mye penere enn mer eller mindre strømlinjeformede strykejern av noen cabincruisere.!Bratt forstevn og høy baug er sikkert OK på New Foundland og andre steder med langgrunn kyststripa og store tidevannsforskjeller. Der har man uansett ikke annet valg enn å gå til trebrygger og gjestehavner. Det fine med den kyststripa vi har her Norge, og vel også Sverige, er jo den unike skjærgården vår med tusenvis av fine plasser å legge til hele kysten rundt. I ferien i fjor lå vi feks. ute i fire uker, og hadde da kun tre overnattinger i gjestehavner. Alle disse overnattingene var med baug inn og anker bak noe som i praksis hadde vært umulig med en trawler.Så, liker du å gå til svette og overfylte gjestehavner blir det vel hipp som happ hva slags båttype du velger. Liker du derimot å utnytte vår unike skjærgård velger du en båttyper som er bygd til formålet, nemlig snekke eller cabincruiser. Så skal jeg ikke se bort fra at også vi en gang ender opp med en trawler. Alikevel, så lenge kona og jeg har helse og førlighet i behold jeg nok mitt strømlinjeformede strykejern. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Kan jo skrive noen ord jeg også siden vi nettop var i samme situasjon. Vi så på alle typer flybridgebåter i størrelsesorden 40-45 fot. Favorittene ble P40 og Ph43. Problemet var at P40 ble litt gamle(mange båter har behov for mye oppgradering) og Ph43 ble litt dyr. Jeg klarte heller ikke å bli komfortabel med at jeg skulle vedlikeholde 2 motorer som har relativt trange forhold for den som skal skru. Deretter ble jeg litt skremt av forbruket på disse båtene ved masjfart(noe jeg vet ville blitt benyttet da muligheten for rask fart er der). Rett før påske ble vi tipset om en Clipper 36(42 fot) som vi dro å så på. Dette var for det første en relativt ny båt(2011 mod) og den hadde alt utstyr(nesten) som vi kunne drømme om. Vi likte båten veldig godt og den har et tidløst design. Skepsisen gikk på farten, men det har i ettertid vist seg som en styrke. Vi er nå på sjøen og driver ikke lengre rally fra havn til havn. Jeg har til og med lagt fra meg stresset med å komme tidlig avgårde på fredag da jeg egentlig ikke bryr meg om hvor vi ender opp for kvelden lengre så lenge jeg er om bord. Her har vi en HD-rata Cummins som lever lengre enn meg, et maskinrom hvor jeg kan ta med meg en krakk å sitte på sidene av motoren og utføre vedlikehold. Høye rekker som gjør det trygt å bevege seg om bord. 750 liter med vann og 1350 liter diesel samt en flybridge man må opp mot 60 fot for å matche med en aldrende Princess/Fairline. Blir vi mere enn 2 voksne og 2 barn om bord, rer vi opp i salongen. Jeg kunne aldri tenkt meg å bytte og dette blir helt klart vår siste båt ! P.s. Dette er en Clipper som nå har skiftet navn til Explorer(den Mouche linket til). Forhandler på Østlandet er Giramar og importør for hele Europa er W-Yacht utenfor Stavanger. Vi var der og hentet vår og kan ikke få fullrost dem. Fantastiske folk med en service langt utover det vanlige ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 REM, Løsningen vi fikk med samme baugstige som du byttet til ser ut til å være tilstrekkelig for å kunne komme ned på svabergene selv med høy baug. Det er jo sjelden man må helt ned i høyde med vannflata. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.