Jump to content

Ny båt. Trawler eller FB Cruiser

baatsman

Recommended Posts

Ditto det vanntro skriver.

Jeg er nok litt over gjennomsnittet opptatt av det tekniske. Motor med yrkesrating på 5000 timer i året med lite negavtive rykter, et motorrom som gir god tilgang til alt, samt neste ny båt veide tungt for min del.

Når vi ligger i havn er det ofte mye interesse rundt båten og påfallende mange av de er seilere.

Trawler er ikke eneste saligjørende for alle. Vi er alle forskjellige heldigvis. Alt med båt er et kompromiss, hvertfall før man kommer ordentlig opp i størelse. Man taper noe her og vinner der.

En ting man merker på båter som clipper og den jeg har er at det ikke er spart på noe mtp materialer og arbeidstimer som er lagt inn i båten. Båten består nok av en hel haug av støpte delere, men har til dags dato ikke funnet en enseste skjøt og sika-fuge. Det meste av teknisk er overdimmensjonert osv.

Elsker "mini-skip" følelsen :-)

Lykke til med valget :-)

Mvh. SAP

Det er mye fine båter der ute.

Har trawler selv, men det hadde jo av og til vært fint å kunne komme litt fortere fram.

Det poenget er jeg helt med på.

Plassen innvendig, er også større og bedre utnyttet i en Princess/ Fairline !

Som nevnt tidligere, må man opp noen fot`for å få samme plassen i en trawler.

Når vi passerer 40-42 fot, er side dekkene også bra på en FB båt.

Diesel forbruket er vel også beskjedent på disse båtene i 7 til 10 knop `tror jeg .

Er det noen av Dere, som har CA diesel forbruk på en 42 fb`i 8 knop ?

Det er jo moro å få sammenlignet.

Diesel forbruket er vel også beskjedent på disse båtene i 7 til 10 knop `tror jeg .

Er det noen av Dere, som har CA diesel forbruk på en 42 fb`i 8 knop ?

Det er jo moro å få sammenlignet.

7 eller 10 kn er som natt og dag når det gjelder motstand og forbruk uavhengig av om det er sakte- eller hurtiggående båt. Det er vekt og fart som er avgjørende for hvor mye suppe det går.

Tipper en 42 fot i 8 kn vil ha ca 2 l/nm og ca 1 l/nm i 6 kn.

REM,

Løsningen vi fikk med samme baugstige som du byttet til ser ut til å være tilstrekkelig for å kunne komme ned på svabergene selv med høy baug.

Fin stige ikke sant. Kona som jo er den som oftest henger der kan ikke få fullrost den nok. Spre det glade budskap til andre trawlereiere så ser vi kanskje snart fler av dere i uthavner etter hvert?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Stigen er både lang og stødig og VI ligger i hvert fall i uthavn akkurat nå :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi har funnet lykken med å ligge på svai. Det gir en utrolig frihet. Store dekk å brvege seg på gjør at man kommer ut av båten. Vi har til nå ikke savnet dregg akter. Ønsker vi å legge oss inntil fjell gjør vi det. Med tre meter lang gangvei gjør det til ekstra muligheter.

Jeg tror det er viktigere å se mulighetene fremfor å lene seg mot gamle vaner.

Gjennom et langt båtliv hadde vi lagt oss til vaner. I høy alder har vi snudd disse til noe mer positivt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kunne tenke meg å vise frem litt av det med plassen på en flybridge. Om man velger en Europatype Trawler blir plassen ganske stor. Dette er bilde fra akterdelen av flybridgen på vår Clipper. Vi kunne godt ha hatt 2 stoler til her...

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er helt korrekt Worse, de to minste beholder Clipper navnet, mens den som het Clipper 45 nå blir hetende Explorer 46 sammen med de som er større.

Tror jeg må ta bilde av plata som står ved siden av styreposisjonen, men jeg mener det du skriver om Fuhai stemmer bra med båten vår.

En litt artig kuriositet er at alle tekniske installasjoner(som for øvrig er noe av det beste og mest ryddige jeg har sett noen gang) er merke med lapper med både Engelsk og Kinesisk tekst. Dette gjelder alle strøm eller væskeførende kabler/slanger.

Som SAP_2000 også sier, disse båtene er grovt dimensjonerte i alle installasjoner og materialbruk og arbeidstimer spiller nok ikke så stor rolle når man bygger i Kina.

Vi har f. eks. marmor benkeplate i byssa :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Bedre er objektivt. Behagelig for koner og unger som blir sjøsyke er ikke synonymt med "god" eller "trygg" i sjøen.

En "ekte" depl trawler går mykt og vått om det blåser mye. Bakdelen er rulling hvis bølgene kommer fra siden.

Men at de tåler juling når det virkelig gjelder kan jeg skrive under på.

Mvh. SAP

Her er en annen som kjøperbåter fra Fuhai

http://www.northpacificyachts.com/

Hehe..... Den 38 Sedan er kliss lik Clipper 36, bortsett fra at kjøkken og salong er byttet om. Clipperen har kjøkkenet akter.

Stigen opp til flybridgen er også endret på Clipper(støpt i glassfiber med varmeskap under, men det tror jeg er ekstrautstyr).

Den er ikke "kliss lik"; det er samme båt fra samme produsent bare levert under annet navn. Disse båtene er et rent "industriprodukt" som forskjellige kjøpere rundt i verden setter sine egne navn på. Men båtene er toppkvalitet, de.

Ikke Fuhai Worse, men "Ningbo Fuhua". Her er skiltet i vår Clipper.

bilde

Legger også ved et bilde fra treffet til Norsk Trawler Klubb i Horten denne helgen

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

@VannTro

Så det stod 6 pers og bagasje = 510 kg på skiltet ditt.

Båten må vel være "godkjent" for mer enn det?

Hos meg står det 10 pers + bagasje = 1500 kg, men også bare 10 pers alene og 750 kg?

Hadde dog ikke vært bekymret for å ha 25 pers på dagstur med pikk-pakk.

Her er "made in china" skiltet mitt

bilde

Mvh. SAP

Hva mener folket om :

Forbina 40

Mainship 40

Fairline 40, 43

Clipper har jeg/kan få nærmere info på. Princess mer eller mindre stålkontroll på.

Forbina har jeg jo haft i den mindre version (33). Fin båd til prisen men ikke i eliteserien.

Hvad har Nord West gjort siden den ikke er på listen? Vi har været ude hele langhelgen og har tilbragt det meste af tiden i 6 knob. Men da det blæste op og vi gerne ville hurtigt i havn, så slap vi alle hestene løs... Skroget går fint i 6-7 knob og forbruget ligger da på 8-12 liter i timen. En god 390-er ville da være indenfor rækkevidde?

@SAP

Jeg har undret litt på det selv Sap, men ikke undersøkt nærmere. Vil tro det egentlig er av akademisk interesse, men det kan jo ha med høyden å gjøre. Clipper 36 er grisehøy, faktisk 20cm. Høyere opp til flybridgen enn hva som er tilfellet for Clipper 40. Lå en 36 ved siden av en 40 i Horten i går så det var enkelt å sammenligne.

Tror også det bare er tall på et papir/ plate.

Tyngdepunktet er så lavt på disse båtene uansett og.

Min ruller med ganske stive bevegelser i sidesjø. Hadde vært mer behagelig om den hadde noe høyere tyngdepunkt faktisk.

Store skip laster ikke så lavt som mulig nettop for å unngå "stivt skip". Man lærer også litt om dette på D5L. Fikk en lang men logisk forklaring av en kaptein en gang.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...