Jump to content

Ny båt. Trawler eller FB Cruiser

baatsman

Recommended Posts

Ja, jeg mener også at huske, at du har ferieret med en NW. Så derfor undrede det mig bare at du ikke havde nævnt den. Man er jo heldigvis altid glad for sin egen båd...

Der var en herinde, der købte en Forbina 40 for et par år siden. Har søgt men finder ikke lige tråden. Ellers er den jo meget lig 390'eren med den forskel at kabyssen ligger tre trin nede i mellemgangen.

Held og lykke med valget! Jeg vil følge spændt med :-)

Her er hjemmesiden til Ningbo FuHua Shipbuilding Industries. Det er et ganske omfattende modellprogram som tilbys de forskjellige salgskanalene:

http://www.fuhuayachts.com/en/products.asp

Jeg ser i første innlegg at du nevner spesielt "Flybrige-livet" batsmann og akkurat det får du mye av i en Trawler. Det blir veldig godt plass på toppen i disse båtene og du vil oppleve at toppetasjen kan benyttes mye også under gange da dette går sakte og ikke er noen forblåst plass under gange. Det er også realt med beskyttelse i form av vindskjerm og rekketrekk.

Egen erfaring er at vi må øke budsjettet på solkrem med høy faktor med Clipperen :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det blir litt mere vind i 20 knop.

Hva andre Clippere har vet jeg ikke Sæbø. Jo større båt, jo mere last vil jeg tro, men som SAP er inne på ville jeg ikke mukke med å dra 25 stk. om bord annet enn at det ikke kommer til å skje da.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man trenger da ikke å kjøre sakte selv om man har en Trawler :wink:
Vi har en Beneteau 44 Swift Trawler, den gjør 25 knop hvis man vil fort avgårde. Det burde vel holde..

Vi er superduperfornøyd med den, Har hatt den i 2 mnd nå.. Stooor fin plass overalt, og utrolig trygg og stabil , samt veldig lettmanøvrerlig.
Her et bilde av den :

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54491/nirvana.jpg

Er vel som å velge mellom traktor og sportsbil.

Sportsbilen (FB Cruiser) går fort er smekker men har sine begrensinger på last og plass. (Dersom du skal ha normal størrelse da). Du kommer deg fort på plass og båtene er som regel helt fantastiske. Mye og velge mellom kun lommeboka som begrenser.

Kan jo merke deg at det koster å være kar med tanke på drivstoff forbruk.

Traktoren (Trawler) har vel i grunn bare en begrensning: farten.

Ellers kan du ve ta med deg det som hjærtet begjærer og fruen mener det er plass til.

Forbruket pleier vel å være hyggelig i rundt 7-8 knop som er øko speed på disse båtene.

Så i grunnen bunner det vel ut i: Har jeg det travelt på sjøen eller ikke....

Båtene (Trawler og FB Cruiser) er supre man må bare velge det som passer best.

Forskjellen i forbruk kommer om man har en eller to motorer samt at jeg har til gode å se at en båt med potensiale på 30 knop ikke utnytter det til tider. Det ville jeg gjort.

Med Trawleren er muligheten borte og man får en annen tilnærming, men dette er vel nevnt og utdypet i andre tråder tidligere.

Klart man framsnakker eget båtvalg. Men de få travlere eg har besøkt er ikkje romsligere innvendig en tilsvarende størrelse princess. De fleste Flybridge-båter har like gode skjermer som takterassene på travler, og man må jo sammenligne vind i samme fart. Forbruk må sammenlignes i samme fart. Og lasteevne til travler ser ut til å være mindre en eg hadde trudd. Noen som har ce-merke med lastekapasitet i tilsvarende størrelse FB båt ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er ikke snakk om å "framsnakke eget båtvalg" her Sæbø, men å få frem egenskapene.

Om jeg skal utdype litt så kan jeg godt gjøre det:

• Plassen i "hytta" lider på en Trawler siden man har lave sidedekk, den blir langt fra trang, men den MÅ bli smalere enn tilsvarende FB-cruiser. Her er det et spørsmål om hva man foretrekker. Litt bredere plass i hytta eller nedsenkede sidedekk med dertil trygg gange for barn og andre.
  • Flybridgen på en Europa-type Trawler blir milevis større enn på en FB-cruiser. Dette skyldes enkelt og greit at den går i hele båtens bredde(over sidedekkene) og at Europa-typen har kort fordekk og flybridgen derfor strekker seg over 2/3 av båtens lengde. Vinden er som den er, men det faktum at man ikke kan gå fort og at rekke/rekketrekk samt sidene på flybridgen er høye vil måtte medføre lunere miljø.
  • Antall sovekabiner lider siden fordekket er kortere så det man får igjen på "toppen" mister man nede i skroget.
  • Lasteevnen på en Trawler har ikke noe med hvor mange båten er sertifisert for å gjøre. Der tar man hensyn til at lasten av og til også befinner seg i topp-etasjen og om du sjekker skiltet til SAP_2000 så er det forskjeller på Trawlere.
  • Tilgangen til motor(er) på en Trawler er og blir bedre enn en FB-cruiser, men det kommer igjen av en prioritering om å la motorrom være motorrom og ikke bygge stikk-køyer der.

Det er sikker masse jeg ikke har nevnt her og om man ser på en Classic-type Trawler så blir alt annerledes igjen. Anbefaler trådstarter å se på forskjellige båter og gjøre seg opp en mening ved å analysere hva som er viktigste egenskaper. Vi vektlegger alle forskjellige behov og båt er og blir et kompromiss under 60 fot.

K Og lasteevne til travler ser ut til å være mindre en eg hadde trudd.

Lasteevnen på en Trawler er nokk ikke mindre enn en tilsvarende cabincruiser, men det har med layout å gjøre.. dekkene er vel en god del høyere samt at man har et høyt FB dekk.. dette påvirker båtens tyngdepungt.

I en cabincruiser er dekkene senket og kabinene dypere ned i skuta. det er som regel senket helt ned til motorene. om den har FB er den mye mindre og ligger lavere.

Kunne godt tenkt meg en nyere GB trawler men der er nok prisene langt over mitt budsjett.. gammel båt vil jeg ikke ha :-)

Dette er lekkert! men ganske annerledes enn 70-80 tallsbåtene, selv om det gammeldagse kantete designet er beholdt

http://www.grandbanks.com/yachts/heritage/43eu/gallery.cfm

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Trawler er en trivelig båttype, men det ser ut til å være svært begrenset med sengeplasser. De fremheves gjerne som barnevennlige grunnet høy rekke og trygg gangvei rundt, men når natten kommer lurer jeg på hvor de plasserer disse barna :smiley:

Finnes det ikke 3-kabiners versjon i 35-40 fots klassen? Sidekabiner ser ut til å ha relativt smale senger....Hvor plasserer en 2 barn på tur?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg trodde Trawler var en type båt der et par kan kose seg på tur gjerne når ungene er blitt voksne og flytta ut, kansje har egen båt! Mange båtbrukere liker god plass for to og fremfor masse sitte og ligge plasser.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Trawler er en trivelig båttype, men det ser ut til å være svært begrenset med sengeplasser. De fremheves gjerne som barnevennlige grunnet høy rekke og trygg gangvei rundt, men når natten kommer lurer jeg på hvor de plasserer disse barna :smiley:

Finnes det ikke 3-kabiners versjon i 35-40 fots klassen? Sidekabiner ser ut til å ha relativt smale senger....Hvor plasserer en 2 barn på tur?

Det holder med 2 kabiner for oss. Vi voksne ligger i baugen og i sidekabinen er det god plass til 2 barn. I salongen finnes en enkel måte å re opp ti 2 barn og 1 voksen til.

Det er også løsninger med køyeseng i sidekabinen og da kan man putte 1 barn eller 1 voksen til inn der. Køya på dørken der er en 1,5 bredde, men for 2 barn fungerer det utmerket.

Båten leveres originalt med dusjrom der sidekabinen er så for 2 godt voksne uten barn er vel det beste løsningen, men dusj på toalettet fungerer også fint da det er materialer der som tåler dusjing. Det lille som finnes av treverk(dørlister og en liten skapdør) har 20 lag lakk i følge importøren.

Men som jeg har sakt tidligere, en båt under 60 fot er og blir et kompromiss uansett og da er det jo om å gjøre å finne en med de sterke sidene man foretrekker selv.

Jeg er bare nødt til å legge ut et bilde av de 2 tingene jeg setter stor pris på:

bilde

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Jeg trodde Trawler var en type båt der et par kan kose seg på tur gjerne når ungene er blitt voksne og flytta ut, kansje har egen båt! Mange båtbrukere liker god plass for to og fremfor masse sitte og ligge plasser.

Vår GB classic 36 er et eksempel på nettopp dette. I tillegg har vi to ekstra sengeplasser om nødvendig uten å benytte salongen.

Vil vel presisere at de forskjellige trawlertypene har forskjelige løsninger og kvaliteter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En Trawler er ikke en Trawler, det er helt sikkert. Her kan du se eksempler på de forskjellige typene -morten-: http://www.trawler.no/510.html

Må måle om jeg skal gi noe eksakt svar Viksund Bravo, men jeg vil tippe den er drøye meteren.

Jeg snakket litt med en kjent forhandler som bare driver med brukt i Bergensområdet og han uttalte følgende:

Princess P40 fra rundt 2000 ligger annonsert til noe under 2.000.000,- De skal ned til 1.600.000,- (dette er ikke min uttalelse, men en bruktbåt-forhandler som jobber med dette segmentet).

Fairline Ph 42 fra sent 90-tall ble solgt til 1.500.000,- i vinter.(Dette vet jeg og det var en greit utstyrt båt med aggregat)

Fairline Ph 40 skal ligge 2-300.000,- lavere grunnet liten plattform og mindre båt(min mening)

Fairline Ph 38 ligger midt i mellom da disse har større plattform og gjerne finnes som litt nyere(rundt 2000 mod)

Dernest kommer det viktigste: Hvordan er båten holdt og hvilket utstyr har den samt hvordan er det eventuelt oppgradert.

Når man trekker inn disse aspektene blir prisene jeg har nevnt her helt uvesentlige da den enkelte båt kan ha både lavere og langt høyere verdi for en kjøper. Dette er båter hvor utstyret koster relativt mye å fornye så alder på utstyr er vesentlig ved vurderingen.

Redigert: Ser i en annen tråd at det er nyere båter du ser etter enn det jeg nevnte her. Da har jeg ett innspill, sjekk plassen på akterdekket til Ph 40(den nyere modellen) nøye. Det er ikke rare greiene om du sammenligner med P42 eller Ph 43.

Redigert av VannTro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...