Jump to content

Scand 26 HC med Volvo Penta AQAD41, erfaringer?

blackdev

Recommended Posts

Leter stadig etter ny bruktbåt, nå har jeg fått tilbud om en 81 Scand 26 HC med 95 VP TM41 og VP 290 Duoprop, Scand er en flott båt men nå blir jeg av venner advart mot denne motoren pga svake topper? Dreier seg om en 200 hk, er montert ny turbo, kjøler og div.

Blir også advart mot duoprop, bare herk sier min kompis oppvokst på storhavet?

Kommentar fra moderator: tittel er redigert

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Hei.Kan ikke si noe angående motorens "svake" topper men tror dette er en bra motor om den har fått vedlikehold.Kjøring med for dårlig kjøling/for lite olje er vel det som lettest knekken på toppen enten det er Volvo ,Yanmar osv.

At duoprop er noe herk?Tja,stort sett alle litt større agregatbåter blir vel levert med dette pr.idag så tror du skal ta det helt med ro.

Båt med fjernkontroll

Vil gjerne vite litt om hvordan den oppfører seg ved høy sjøgang. Er det en båt du helst bare bruker en solskinnsdag.

Vet du også om båtene kom med forskjellige størrelser på motorrom. De jeg har sett på selv har bare den lille kassen i midten. Men nå kom jeg over et bilde hvor det ser ut for at hele tverrsiden kan åpnes opp. Altså en langt bedre adkomst til motorrommet. Er muligens denne løsningen laget selv av eieren.

Jeg prøvde å laste opp et bilde for å vise deg men av en eller annen grunn så vises det ikke når jeg trykker på kopier knappen.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)

Jeg har enda ikke hatt min i noe høy sjøgang, men føler selv at det er en trygg og god båt. De med motorkasse i midten bak tror jeg går under betegnelsen Scand Queen. I min båt så har jeg god plass i motorrommet som er under hele bredden av sittegruppen bak.

Se vedlagt bilde.

bilde

Her kan jeg fint sitte / stå ved siden av motor på høyre side i bildet. Denne er utstyrt med en liten AQAD30A 110HK

Edit: Nå ble dette kanskje å kuppe tråden til blackdev?

Redigert av Pksp (see edit history)

Scand 26 cc, er ikke dette samme båt som Scand Queen da. Det er jo Scand Queen som har høyere cabin og " hc " modellen som er lavere.

Hvis du har et større motorrom i din Scand 26 cc..som jeg vil påstå er en Scand Queen, så må jo det bety at båtene med høyere cabin kom med forskjellige størrelser på motorrommet. Bildet nedenfor er fra en Scand Queen. Og det er første gang jeg har sett de komme med et stort motorrom, og nå har jo du også en Scand Queen modell med større motorrom. Er det noen som vet noe mer om dette. Kom det to forskjellige modeller med høy cabin.

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/28_896568400_xl.jpg

Jeg mener at CC og Queen er nesten klin like, bortsett fra at Queen har motorkasse og er av eldre årgang enn CC. Eller så kan man si at CC er etterkommer av Queen. HC står iallefall for half cabin, lurer på om ikke denne også kom litt etter Queen modellen, som en litt mer sportslig modell.

Nå er dette bare sånn jeg har forstått forskjellene.

Ok. Takk for informasjonen. Queen og CC er altså like båter bare med forskjellige størrelser på motorrommet. Hvet du noe om det var scand fabrikken som bygget alle tre modellene.

Kanskje Queen modellen er en av de gamle Ancas båtene som scand tok over etter at Ancas fabrikken gikk konkurs på 70 tallet. Og så videreførte Scand fabrikken Queen med større motorrom og kalte den for CC. Og endte så opp med HC modellen i nyere tid.

Takk skal dere ha, valget falt på Dynamicen da jeg alltid har likt disse båtene, den er mye mere moderne og den hadde en anerkjent og drivstoffgjerrig motor av nyere dato.

Når det er sagt så syns jeg fortsatt Scand 26 HC er en flott båt, faktisk mere praktisk i bruk for en stor familie også, valget hadde falt på den hadde ikke Dynamicen med nyere KAD32 dukket opp i siste sekund :-)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...