
njal
Det har vært veldig lite aktivitet her i det siste, men her kommer det litt.
En fin sommerdag i oslofjorden.
På vei oppover svenskekysten.
En fin kveld i Fjällbacka.
Utenfor Skagen var det en seilbåt som vinket fælt etter oss. Jeg kalte han opp på VHFen, og det viste seg at han hadde motorproblemer. Vi slepte han derfor inn. Da fikk MD5en kjørt seg, men det gikk veldig fint.
En høstdag i Dragsund Håøya.
I helgen var vi på Aker brygge. En veldig bra helg.
Vi fikk beskjed om at gjestehavna var stengt, kun faste plasser, men vi fikk ligge helt innerst. Veldig bra
Politiet var innom en tur.
Vi har hatt en batterimonitor fra Ebay i noen år nå. Etterhvert har det virket som den ikke teller amperetimer helt riktig, så lysten på å bytte den ut meldte seg.
Jeg har lest mye positivt om Victron sin batterimonitor her på forumet, så lysten på en slik var stor.
Søket på internett startet, og jeg oppdaget en type som for meg er ny, "BMV-712". Den er med innebygget bluetooth, noe som er litt "kult".
Jeg ville ikke at shunten skulle være helt ubeskyttet, så jeg kjøpte inn en koblingsboks.
Her har jeg laget en adapter slik at jeg fikk skrudd fast shunten.
Det gikk med et skrik.
Meget fornøyd.
Batterimonitoren var litt mindre enn hullet etter den gamle, så jeg måtte finne på noe lurt.
Her har jeg laget en plate slik at den dekker hullet.
Ganske fornøyd med dette, men var ikke helt helt fornøyd med de blanke syrefaste skruene.
Jeg tok de derfor ut, og lakkerte de svarte.
Fornøyd nå
Her er et skjermbilde fra appen. Tøft
Helt til slutt et litt annet tema.
Jeg synes motoren har sotet mye i det siste. I form av litt røyk og sot på vannet når motoren går på tomgang. Mistanket rettet seg da mot dysen, og jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med det.
Prøvde først med dette "vidundermiddelet" som jeg ble anbefalt på Mekonomen.
Det fungerte meget, ikke noe mer røyk eller sot på vannet mer Håper det fortsetter sånn.