njal
Tid for å oppsummere motorbytte.
Det er noen uker siden vi ble ferdige, men det har vært litt småplukk.
Som nevnt tidligere, fikk vi satt inn motoren etter en ukes tid.
Det viste seg at varmeveksler var lekk.
Dette var en stor strek i regningen. Selger ordnet opp, og vi fikk helt ny varmeveksler.
Propellen er for tung, dette må vi gjøre noe med.
Motoren skal nå 3600 rpm på maks, men får kun 2500 rpm.
Nå har vi 15x9 vp foldepropell. Ser for meg at 14x8 vil være bra.
Vi kan nå si oss ferdig med motorbytte, og er veldig fornøyde.
Motoren har vel gått mellom 10 og 20 timer i vårt eie nå.
Den går veldig fint, og lite vibrasjoner.
Båten går fint i 6 knop. 2500 rpm gir ca. 6,5 knop.
Blir spennende med litt mindre propell
Vetus M2d5
2010 modell
13 hk @3600 rpm
Vi brukte vinkeljern mellom motorens motorfester, for å få den til å passe på den originale beddingen.
Vi var veldig spente når vi skulle feste motorfestene i beddingen.
Det viste seg at det er støpt inn en stålplate der motorfestene skal stå.
Vi boret hull og gjenget opp. Dett ble veldig bra.
Kun 40 amp dynamo.
Dette kan det hende vi gjør noe med på sikt...
Til den gamle motoren hadde vi ikke vakumventil på kjølevannet.
Det burde vi hatt, men var ikke det som tok knekken på den...
Nå har vi montert en vetus vakumventil.
Vi monterte den i hekken på båten, for å få montert den på en bra måte.
Litt uklart bilde dessverre.
Den nye motoren har dieselretur, det la vi opp med gjennomføring gjennom mannlokket.
Vi har ikke et skikkelig forfilter.
Dette skal vi bytte ut på sikt.
Vi måtte bygge opp motorlokket ca. 5 cm.
samt lage et hull i motorkassen der vannpumpen er.
Teakplaten i forkant av motorkassen dekker for dette.
Bygde opp i underkant av motorkassen.
Måtte lage en adapterplate for å få montert motorpanelet.
Den gamle turtelleren virker fint.
Klart for tur til helgen.