kjell68 Startet 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2014 (redigert) Skal lage en moring for utlegg av en 19 fots daycruiser på Ca 1000 kg. har støpt betongkanner, kjøpt blåse, osv. Moringstauet er i såkalt spesial polyester ( kjøpt på mekk) . dette tauet lar seg ikke spleise og har da valgt såkalte moringskauser der du trer tauet gjennom rørkause og låser av med wireklemmer. løsningen virker å være anbefalt av mange. men disse moringskausene er galvaniserte, er ikke å få tak i i syrefast. spørsmål blir da: 1. hvor lang levetid vil en galvanisert moringskause ha? 2. Når moringskauser er galvanisert bør man vel også velge galvaniserte sjakkel? isåfall er dette ett svakt punkt, ser mange som advarer mot galvaniserte sjakkel. hele bakgrunnen for bruk av tau og sjakkel er at jeg vil unngå kjetting, samt at jeg da har behov for å henge opp en daumann i tauet som avfjæring. Redigert 25.Mai.2014 av kjell68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Regner med at du hele tiden referer til det som befinner seg nede ved moringen. God varmgalvanisering bør holde mellom 20- og 50 år, avhengig av bunnforhold, saltgehalt, varme i vannet, oksygeninnhold i vannet, etc. etc. Kause og sjakkel i samme materialet er en forutsetning. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Premisset for ditt spørsmål stemmer ikke helt: jeg har rustfri moringskause og de er fremdeles på markedet. se for eksempel http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1443 Og da vilel jeg valgt samme materiale i sjakkel. Men da er det viktig å sjekke om det er 304 eller 316 "rustfri"... Jeg oppfatter at advarsler mot galvaniserte sjakler kommer vel fra at det finnes mange useriøse produsenter av slike. Og at det blant distributører ikke er god kvalitetessjekk. Det er ikke noe problem så lenge man ikke kjøper dårlig kvalitet av galvaniserte sjakler. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Hvis du ikke planlegger å fjerne tauet jevnlig (hver vinter) skjønner jeg ikke hvorfor du trenger sjakkel i utgangspunktet. Disse kausene er vanligvis åpne i "spissen", så det er ikke noe problem å bøye de litt ut så de kan tres gjennom øyet i moringen, og så bøye de sammen igjen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
kjell68 Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Takk for svar. moringskaussene på nautiske handel var vel store til 14 mm tau ( minste var 22 mm) men mulig det hadde gått. Trenger moringskause for å feste i blåse, i anker samt lage ett feste for daumann. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 14 mm tau høres tynt ut. Når du først legger ut en moring ville jeg nok overdimensjonert kraftig. Det er nok ikke tilfeldig at minste kausestørrelse er 22mm Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
kjell68 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 kjempebra med meldinger om dette. 14 mm polyester tau skal tåle godt over 3 tonn. Båten er jo bare 950 kg. synes jeg tok i godt på tykkelsen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Du må holde styr på hva som er bruddlast for tauet, og hva som er anbefalt arbeidsbelastning. Jeg tror ikke du vil ha problem. Men hvis du ikke er sikker, sjekk informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Hvis du ikke skal bruke kjetting hvorfor ikke bruke denne knuten (dreggstikk eller fiskerstikk) rett i bøylen i moringen? Da trenger du ikke å bekymre deg for blanding av materialer i bøyle, sjakkel og moringskause. Redigert 26.Mai.2014 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjell68 Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jo dette er ett godt og kanskje enklre alternativ. Jeg lager en kobling for å feste en daumann. To kauser pluss sjakkel til en kanne lå 5 kg. Kan jo knyte på daumann, men litt usikker på om det blir bra Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Kan ikke se en eneste grunn for å blande inn metaller i dette oppsettet, bruk tau. Sitér dette innlegget Link to post
kjell68 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) hadde jeg gjort det igjen hadde jeg kjørt tau hele veien. Avfjæring kan skaffes ved å ha nok lengde, knyte på daumann, evt bruke tau med blykjerne. tror likevel dette skal bli ganske greitt. Droppet moringskauser og gikk for vanlige syrefaste kauker Svakeste leddet blir to syrefaste kauser med ett sjakkel til daumann. tilleggsspørsmål: hvor lenge holder syrefaste kauser som skal ha lite belastning. Og hvis kassene går stykker, hvilken styrke har to tauløkker som møter hverandre. Redigert 1.Juni.2014 av kjell68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.